Rollspelet Skodon

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Lägger upp det här mest för att tvinga mig att leverera. Så … jag skriver alltså en skiss till något som kanske kan användas till ett pseudo-historiskt spel … medeltid … och allt som kommer med det. Det har gjorts förr och det kommer göra igen. Men här kommer snart läggas upp länk till hela systemet för den som vill läsa.

Mer broder Cadfael och Rosens namn eller till och med Janssons Sommarboken, än Conan. Men vill man att det skall passa till Rob Roy, Michael Kohlhaas, Ironclad eller Bleka dödens minut så ska det nog gå det också. Vill man att det ska vara Willow eller Trollkarlen från övärlden, Magnamund, eller Maktens ringar får man mecka lite. Men det är fullt möjligt.
BDDB76E2-38B9-43A2-B4B8-FBF7A9F4EFF4.png
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Enkät

När jag säger medeltiden, vad förväntar du dig ska finnas i ett spel som har med det att göra?

Vet vad jag själv tänker på, men hur tänker du? Lika intressant kan ju vara vad man inte vill se.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Enkät

När jag säger medeltiden, vad förväntar du dig ska finnas i ett spel som har med det att göra?

Vet vad jag själv tänker på, men hur tänker du? Lika intressant kan ju vara vad man inte vill se.
Jag tänker att vad man förväntar sig är skiljt från vad man vill se. Vad man förväntar sig blir ju nästan automatiskt vad alla andra liknande spel har, och vad man vill se är ju ofta något annat. Man vill väl snarare se saker man inte förväntade sig!

Eventuellt avdelningen för ohjälpsamma svar …
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
När jag säger medeltiden, vad förväntar du dig ska finnas i ett spel som har med det att göra?
Liten kontakt med omvärlden om du inte råkar vara handelsman eller rikeman.
Små riken som finns kvar efter förfallet av ett större imperium.
Livegna bönder och täta bondeuppror.
En häst ses som en rikedom.
Skitiga städer där sjukdom sprider sig snabbt om staden växer sig allt för stor.
Små städer samt variation mellan de olika socknarna i sed och kultur.
Religiösa intuitioner agerar lika del förmedlare av religionen som av kungens ord.
Konflikter mellan ädlingar och kungahusens barn om vem som äger rätten till olika områden.
Ett par aktörer med visioner om att återskapa den stormakt som nyligen gått i förfall.

Notera det är spontana tankar som inte nödvändigtvis behöver ha bäring på faktiskt medeltid.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Eventuellt avdelningen för ohjälpsamma svar …
Tvärtom, det är väl lite det jag vill höra mer om. Det finns ju en hel del som upprepar om och om igen, som kanske inte direkt är det mest intressanta. Så om man hittar nåt som ger eko av perioden utan att direkt vara en upprepning så bör det ju vara trevligt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Notera det är spontana tankar som inte nödvändigtvis behöver ha bäring på faktiskt medeltid.
Vi har nog inte helt olik syn på perioden … det är en lång period och den förändras en hel del … och den är inte alltid likadan. Vi har av tradition en tendens att vara eurofokuserade, finns ju en hel det intressant på andra platser. Men om det ger eko av medeltid kan nog variera från person till person (alltså, när man inte är eurofokuserad).
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Vi har nog inte helt olik syn på perioden … det är en lång period och den förändras en hel del … och den är inte alltid likadan. Vi har av tradition en tendens att vara eurofokuserade, finns ju en hel det intressant på andra platser. Men om det ger eko av medeltid kan nog variera från person till person (alltså, när man inte är eurofokuserad).
Oja, helt ärligt är ju denna bild jag delade helt fokuserad på Europa. Riktar vi blicken mot mellanöstern och andra områden får vi en helt annan bild. Jag är dock för dåligt påläst på deras historia för att våga ge en generell bild av hur livet utvecklades där :)

Edit: Som du säger det är en långtid av vår historia, även Europas historia lär ju skilja sig åt om det är tidigmedeltida, högmedeltid eller senmedeltida period vi talar om.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Vill inte skräpa ned din tråd för mycket, men måste bara säga att jag gillar omslaget. Det är ett omslag som tilltalar mig väldigt mycket. Jag brukar inte vara så där jätte för bilder, men just denna bild får mig att bli nyfiken på spelet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Enkät

När jag säger medeltiden, vad förväntar du dig ska finnas i ett spel som har med det att göra?

Vet vad jag själv tänker på, men hur tänker du? Lika intressant kan ju vara vad man inte vill se.
En definierad kortare epok som är geografiskt avskärmad. Historiskt korrekt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En definierad kortare epok som är geografiskt avskärmad. Historiskt korrekt.
Du tänker på samhället och relationer, lika mycket som teknik och kunskap gissar jag.

Individen och gemenskapens vikt är en del i spelets fokus. Finns alltid kompromisser man gör med det historiskt korrekta, men tänkt att det ska rymmas inom ramen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Lite fix av introbilden ... innan jag fixar det sista av texten.
Jag hade placerat titeln annorlunda. Flyttade texten med vad som kändes bättre rent ögonmässigt. Lade sedan in stödlinjer mest för dig att se. Det känns som om du försöker gömma undan titeln. Den behöver yta "att stå på". Passade på att flytta logan också för att inte göra allt så symmetriskt. Kändes intressantare att ha den i hörnet.

Hade rekommenderat att leka mer med andra typer av färger i titeln. Den bruna färgen i logotypen tenderar att försvinna i allting. Hade hellre sett någonting mörkare snarare än kontrastfärger.
 

Attachments

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Det är lite grafiska konstigheter i dokumentet. Kan läsa igenom allt till helgen. Lite mycket på jobbet just nu.
 
Top