Rollspelens utveckling (WTF?)

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ärligt talat ville jag mest skriva vilken jävla chock jag fick. På precis alla plan var det så extremt stora skillnader att jag nästan trillade av stolen. Bara exemplet med att slå ihjäl en råtta för att ens mamma ber en, eller de två snubbarna som letar efter ett lamm som visar sig ha stulits av babianerna Screetch och Bellow. Samtidigt som ett kapitel inleds med att förklara att man kan uppleva sånt som i Sagan om Ringen. Jag kan inte minnas några lammstjälande babianer i Tolkiens verk... :) (därmed inte sagt att det inte är fantastiskt med babiantjuvar, vilket jag gissar att någon kommer påpeka annars...)

Men jag kommer nog inte göra något mer av den här tråden. Den for iväg åt så många konstiga håll att jag inte tänker lägga tid på att försöka styra den.
Jag blir ju väldigt nyfiken på vad du stötte på för konstigheter. Har tyvärr inte kvar de flesta av mina gamla spel, så jag kan inte kolla själv.

Ett spel jag faktiskt har är första versionen av Mutant. Jag tog fram det för ett tag sedan och lekte med tanken att köra det igen. Men jag läste aldrig så noga att jag kom förbi det nostalgiska skimret och faktiskt såg vad det står i texten.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Nu var jag tvungen att kolla upp Drakar och Demonertexten.

"DVÄRGAR
Beskrivning
Dvärgarna är en kort och stark underjordisk ras som ständigt söker efter jordens skatter. Dvärgar hatar alla skattsamlande drakar, främst därför att han/hon vill ha skatten själv. De är suveräna på att använda yxa och armborst. De hatar svartalfer och misstror alver och troll. De drar sig för att beblanda sig med människor.


Dvärgar tål eld bättre än andra och tar därför endast halv skada av eld. Dvärgar kan se i mörker. Dvärgen är kraftigt byggd och tål därför 3 poäng mer i skada än vad deras STO anger (gäller inte karaktärer).
Skatter
En dvärgstad innehåller enorma skatter medan en enskild dvärg endast bär på 2T20 silverpenningar. Dvärgen har även en chans lika med sin KRA x 2 att ha ett magiskt föremål på sig. "

Det här med att dvärgar själva är ganska fattiga men dvärgstaden är rik gillar jag.
 
  • Like
Reactions: abe

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Kom ihåg kontexten för DoD 82 - tag Worlds of Wonder som utgör en sorts enhet för att visa hur man använder BRP till olika settings (och redan i sig är en liten produkt), och bryt sedan ut en av dem som ett eget spel. Mer nedslimmat än så blir det liksom inte.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Notera dock att bägge de tyngsta rollspelsvärldarna publiceras här, Tékumel 1974 och Glorantha 1978.
Jag håller i princip med, men i praktiken fanns det väldigt begränsat med information tillgängligt för allmänheten om dessa världar under 70-talet. Man kan inte ta det djup vi känner till idag för givet.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Ärligt talat ville jag mest skriva vilken jävla chock jag fick. På precis alla plan var det så extremt stora skillnader att jag nästan trillade av stolen. Bara exemplet med att slå ihjäl en råtta för att ens mamma ber en, eller de två snubbarna som letar efter ett lamm som visar sig ha stulits av babianerna Screetch och Bellow...
Du blir upprörd för babianer men tycker talande ankor är fullständigt naturligt? :)

Men som JohanL säger, låter ju lite som det där kanske kan vara om inte snott rakt av från, så i allra högsta grad inspirerats av RQ.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Men som JohanL säger, låter ju lite som det där kanske kan vara om inte snott rakt av från, så i allra högsta grad inspirerats av RQ.
Ja, det är ju till stor del en översättning av det första BRP-häftet, som först låg med i RQ2-boxen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Du blir upprörd för babianer men tycker talande ankor är fullständigt naturligt? :)
Haha, inte så mycket över babianerna i sig. Mer att "upptäcka att man saknar ett lamm och efter 1 dags marsch finner man två babianer vid namn Screetch och Bellow som har ätit upp det".

Äventyrligt värre! De "populäraste yrkena är krigare och magiker" men det är många bönder och fåraherdar i spelexemplen :)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Äventyrligt värre! De "populäraste yrkena är krigare och magiker" men det är många bönder och fåraherdar i spelexemplen
Även magiker och krigare tvingas ibland in på mer enkla yrken för att fylla ut börsen... Inte alla dagar som någon behöver räddas eller det finns ruiner att utforska i närheten.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,831
Location
Off grid
Notera dock att bägge de tyngsta rollspelsvärldarna publiceras här, Tékumel 1974 och Glorantha 1978.
TSR var tidigt in i nästa fas också med både D&D och AD&D också. Så tidsangivelserna är väldigt ungefärliga.

//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Även magiker och krigare tvingas ibland in på mer enkla yrken för att fylla ut börsen... Inte alla dagar som någon behöver räddas eller det finns ruiner att utforska i närheten.
Det är ingen allvarligt menad kritik. Jag är mest road över att kika i denna klenod. Den känns så... arkaisk och barnslig på samma gång :)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Det är ingen allvarligt menad kritik. Jag är mest road över att kika i denna klenod. Den känns så... arkaisk och barnslig på samma gång :)
Jag förstod det också och jag är nog lite för trött för att tas på allvar just nu, så såg bara en möjlighet att driva lite ^^ Tycket annars din kritik var helt rimlig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Haha, inte så mycket över babianerna i sig. Mer att "upptäcka att man saknar ett lamm och efter 1 dags marsch finner man två babianer vid namn Screetch och Bellow som har ätit upp det".
Alltså, har Screetch och Bellow inte fått sina namn översatta?! Det är ju direkt undermåligt översättarjobb.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Jag hade tänkt att jag skulle skriva en tråd om hur spel, och dess innehåll, utvecklats under de 40 år de har funnits i Sverige. Väldigt ofta, som i min tråd om att "inget händer" tycks man utgå ifrån de spel som spelades på 80- och 90-talet. Det känns väldigt kontraproduktivt för mig. Så gör vi inte med något annat. Om jag har gått och sett en film på bio så tror ingen att jag menar Top Gun och fortsätter diskussionen utifrån det.

Så, jag öppnade Drakar och Demoner, den första utgåvan från 1982. Och fick en chock. Jag har aldrig spelat den utgåvan, och har nog heller aldrig läst den. För mig var det ärligt talat svårt att hitta likheter med de spel jag läser och spelar idag. Det kändes precis så primitivt och banalt som när man plockar fram ett gammalt TV-spel från 70-talet och jämför med dagens spel eller som de första experimentella stumfilmerna jämfört med dagens spektakel.

Jag hade ärligt trott att skillnaderna skulle vara mindre. Så vi får se hur den här tråden utvecklar sig :)
Håller med. Samtidigt tycker jag att, framförallt under 90-talet, att generellt lades mer krut på (ofta "onödig") spelmekanik och mindre på att förmedla en bra story via scenarion och äventyr. På senare år har det här blivit bättre, och med bättre menar jag att man utgår från spelvärld och drama i det som ska spelas och integrerar regler med det (och på så sätt är det högre chans att de regler som är med blir relevanta i sammanhanget). Sen ska ärligt sägas att jag som upptagen småbarnsförälder har en förkärlek för spel som är mer "pick-up-and-play"; intressanta premisser för scenarion/äventyr och endast ett skal av regler.

/Muggas, som är extremt subjektiv och smal i sin analys gissar jag ;)
 

ilgoga

Guube
Joined
18 Oct 2010
Messages
8
Location
Kalmar Län
Jag hade tänkt att jag skulle skriva en tråd om hur spel, och dess innehåll, utvecklats under de 40 år de har funnits i Sverige. Väldigt ofta, som i min tråd om att "inget händer" tycks man utgå ifrån de spel som spelades på 80- och 90-talet. Det känns väldigt kontraproduktivt för mig. Så gör vi inte med något annat. Om jag har gått och sett en film på bio så tror ingen att jag menar Top Gun och fortsätter diskussionen utifrån det.

Så, jag öppnade Drakar och Demoner, den första utgåvan från 1982. Och fick en chock. Jag har aldrig spelat den utgåvan, och har nog heller aldrig läst den. För mig var det ärligt talat svårt att hitta likheter med de spel jag läser och spelar idag. Det kändes precis så primitivt och banalt som när man plockar fram ett gammalt TV-spel från 70-talet och jämför med dagens spel eller som de första experimentella stumfilmerna jämfört med dagens spektakel.

Jag hade ärligt trott att skillnaderna skulle vara mindre. Så vi får se hur den här tråden utvecklar sig :)
Kul! Jag spelade själv mycket rollspel för 20+ år sedan och har sedan dess bara ytligt följt utvecklingen. Har under senare år fått uppfattningen (via kommentarer/forum) som du har här, att rollspel ändrats och utvecklats så mycket. Fick ett ryck nyligen och köpte Symbaroum från Fria Ligan och hade då förväntningar på något revolutionerande men upplever det istället som ganska likt de gamla spel vi höll på med (regelmässigt tänker jag nu). Detta är ju såklart ett extremt begränsat testområde på nyare spel, så vad rekommenderas för få uppleva innovationerna?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Kul! Jag spelade själv mycket rollspel för 20+ år sedan och har sedan dess bara ytligt följt utvecklingen. Har under senare år fått uppfattningen (via kommentarer/forum) som du har här, att rollspel ändrats och utvecklats så mycket. Fick ett ryck nyligen och köpte Symbaroum från Fria Ligan och hade då förväntningar på något revolutionerande men upplever det istället som ganska likt de gamla spel vi höll på med (regelmässigt tänker jag nu). Detta är ju såklart ett extremt begränsat testområde på nyare spel, så vad rekommenderas för få uppleva innovationerna?
Om du vill se lite andra, nyare sätt att spela rollspel på, ta en titt på spelen på min hemsida (länk i signaturen). De är gratis att ladda hem och läsa, men de är alla genomarbetade och har spelats på diverse konvent. Många saknar spelledare och/eller tärningar. Kanske speciellt kolla på Nerver av stål, som jag skulle säga är mest av en ögonöppnare för folk som mest spelat traditionella spel. Svart av kval, vit av lust är mer "normalt", men det är fortfarande ett spel utan vare sig spelledare eller tärningar. Det är nog mitt mest populära spel.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,556
Jag tänker att om man vill ha nya, bättre regler och rentutav är en spelskapare som gillar att göra nya eller förbättra gamla spel...

...tja då är det ju rimligt att gamla DoD framstår som ett knasigt och otillräckligt spel. Då är det bra att hitta nytt, att tänka nytt och utvecklas.

Men hörni! Visst har vi det så trivsamt i rollspelsvärmen att där också finns plats för nostalgiker som bara älskar att spela som på 1980-talet?

Jag kan ibland tycka att många innovationer mm nog är bra och så - men ändå vill jag ta fram gamla spel och få den känslan de spelen gav. Jag vet - pingpongande och ofullständiga och motsägelsefulla regler är överallt i gamla spel. Men vissa har ändå kul med dem.

Så utveckling till de som vill utvecklas! Brytvärden och motståndstabeller till oss som gillar gammalt hederligt rollspel.

😊
 
Top