Nekromanti Rollspelens popularitet

Vanyril

Veteran
Joined
25 Apr 2001
Messages
6
Location
Skellefteå
Hejsan! Jag är ny här, och jag har mycket nyligt börja lira rollspel. Det jag spelar nu är DoD Expert. Det levde verkligen upp till mina förväntningar, det är ju skitkul!
Men nu ska jag sluta pladdra och komma till frågan: Varför är det så få som spelar rollspel?? Var det fler förr? I Skellefteå(i Västerbotten) där jag bor är det inte så värst många som sysslar med det. Är det så att det är mer utbrett i södra Sverige? Man tycker ju att en så rolig aktivitet som rollspel borde vara jättepopulärt.
Hur som helst är jag glad att jag har börjat! Definitivt bland de roligare saker jag har gjort.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Varför är det så få som spelar rollspel??</I>

Konkurrensen är rätt svår från andra hobbies, framförallt från data- och TV-spel.

<I>Var det fler förr?</I>

För ca 15 år sen var det inte ovanligt att hitta mellanstadieklasser där alla killar spelade... det hela dök omkring '88, och en gång till '91, och efter det har det sjunkit sakta men stadigt under större delen av 90-talet. Fast det känns som om hobbyn har gjort en liten återhämtning på senare.

<I>I Skellefteå(i Västerbotten) där jag bor är det inte så värst många som sysslar med det.</I>

Sysslar inte Aktiv Ungdom med det längre? De hade rätt stor rollspelsverksamhet där förut.

<I>Är det så att det är mer utbrett i södra Sverige?</I>

Kanske i rena tal, men procentuellt sett, njäe.

--
Åke
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Varför är det så få som spelar rollspel?

Ja det är inte jätte många kanske men som jag har för mig så är SVEROK sveriges tredje största förbund. Det är bara KFUM och någon kyrklig grejs som hade mer medlemmar så jätte få är det inte som sysslar med någort inom rollspels världen

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Vanyril

Veteran
Joined
25 Apr 2001
Messages
6
Location
Skellefteå
Jo Aktiv Ungdom sysslar fortfarande med det, men jag är på en annan förening och spelar. Den heter Vi Unga. Jag är 15 och det finns fler som är närmare min ålder där.
Är Sverok verkligen Sveriges tredje största förening? Det trodde jag inte.

Förresten, om jag ska spela nåt annat rollspel(fantasy), vad skulle ni då föreslå? Är Dungeons & Dragons kul? Det verkar bra.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Förresten, om jag ska spela nåt annat rollspel(fantasy), vad skulle ni då föreslå? Är Dungeons & Dragons kul? Det verkar bra.</I>

Jodå. Den och Warhammer Fantasy Roleplay är väl de första av motsvarande komplexitetsgrad som kommer upp i huvet (mitt eget, alltså).

Eller prova DoD6.

--
Åke
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Kan ju också bero på den lilla hetsjakten på rollspelare som har ägt rum ett tag. Framför allt tänker jag nu på Didi och Björn med sin lilla bok De övergivnas armé. Läs den och få ett gott skratt. Men få är det definitivt inte som sysslar med rollspel många berättar det helt enkelt inte. Många i min krets håller tyst om det när man är ute då många får associationer med fanatiska massmördare eller den klassiska "rollspelsnörden". Men det har blivit bättre på sista tiden tycker jag många bara nickar och ler och byter samtalsämne.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En av anledningarna tor jag att folk har en fördom att dte är "nördigt" att spela, att vi är ett gäng mysko mäniskor som inte gör nått anant.
jag tor att dte är ganska utsprutt, men jag tror att dte finns fler föreningar i och i närheten iav större städer.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rollspel.

Förresten, om jag ska spela nåt annat rollspel(fantasy), vad skulle ni då föreslå? Är Dungeons & Dragons kul? Det verkar bra.

Ojoj, nu kommer snart alla kasta sig över dig för att rekommendera sitt favoritspel... /images/icons/smile.gif

DoD är väl "standardspelet", fast ifall du kör det så är nog bäst att välja DoD från 1991, eller Chronopia, eller DoD 6.
DoD från 1991 är som DoD expert, fast nyare och så. Om jag fattat det rätt..
Chronopia är nästan exakt samma spel som DoD 1991, regelmässigt. Världen är helt annorlunda, en stor och ondskefull stad.
DoD 6 är sago-stuk.

Dungeons and Dragons är säkert kul om man vill döda monster. Men det vill inte jag.. /images/icons/wink.gif

EON är populärt, det är realistiskt och komplext, men även långsamt och komplicerat.

Sedan så har vi mitt favoritfantasyrollspel: Västmark. Utspelas på en ö, storleken av Irland ungefär, söder om Irland. Det bygger på sagor och mytologoi, och reglerna är väldigt enkla och härliga. Det kan man ladda ner gratis eller beställa nästan gratis här: <A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A> Ha det så kul, och fråga gärna mera om spelen! /images/icons/smile.gif



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Jag hörde någonstans att det finns 250´000 rollspelare i Sverige medräknat lajvare, brädspelar och kortspelare eller nått sånt, och 1/8 av dem är medlemmar i SVEROK (30´000)

/Linus

GAIS är dansband och IFK är hårdrock!
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

ted

Veteran
Joined
20 Sep 2000
Messages
23
Medlemmar:
Fotboll - 1 006 137
Golf - 453 131
Friidrott - 291 662

Källa: Riksidrottsförbundet

Där har du åtminstone 3 förbund som är större

/ ted
 
Top