Nekromanti Rollspelens Mac?

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Gurps! Gurps är som Mac OS 8 och tidigare. Problemet är att Steve Jackson aldrig gjorde Gurps X utan ägnade återstoden av sitt kreativa liv till (kan man tro, han lever än) att pumpa ut Munchkin. Lite som att Steve Jobs ägnade några kreativa år till att göra tecknad film med Pixar. Alltså finns det fortfarande hopp om ett Gurps X baserat på Chainmail, eller nåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
rjonas said:
Gurps! Gurps är som Mac OS 8 och tidigare.
Jag hatar iofs Mac OS 8, men jag förstår tanken =)

//Krank, som nog mer ser Gurps som någon form av BeOS-avart eller nåt; krånglig, obalanserad och ändå inte så värst simulerande
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jo, jag gillade min egen liknelse lite för mycket så det inte längre var ett gott råd.

Vill du bara ha regler för strid och det ska gälla för modern tid, se ut som en Mac, och vara enkelt med raka spakar då är det Phoenix Command du ska titta på. Borde finnas begagnat. Det var så jäkla bra på åttiotalet. Vi använde det till allt modernt. Det blev lite utskällt för att vara komplicerat men det är inte sant. Det var d e t a l j e r a t.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Det var kanske också ett skitförslag. PC är inget man vill spela idag kanske men det är intressant att vara bekant med det tack vare av dets rakryggade hållning.

Tråduppslaget är jäkligt intressant. Fick en del att tänka på. Mac sägs
"bara funka", vara stilrent och intuitivt. Översatt till rollspel blir det inte riktigt samma sak. Jag gissar att ett macigt rollspel inte får vara överdesignat, varje subsystem som absolut inte måste finnas stryks och så till det en bra och anpassningsbar regelkärna.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Schtajner said:
Annars så är Savage Worlds ett tradigt, generiskt och rätt snabbspelat system med mycket möjlig påbyggand i form av supplement och settings av alla möjliga kulörer. Men det är inget GURPS. Men man kommer rätt långt på grundboken. Skillnaden från andra generiska system som jag sett är att grundboken faktiskt inte känns som ett torftigt uppslagverk utan andas lite jävlaranamma. Men det lutar också mycket åt action. Många intressanta settings då Pinnacle helst ser till att inga av deras kampanjvärldar ska kännas generiska eller stereotypa. Och har massor av fangjorda hacks eller supplement under licens till allt mellan himmel och jord. I alla fall ett bra alternativ till GURPS, D20 eller BRP och inte lika detaljfokuserat.
Jippie! Jag som älskar att irritera mig på Savage Worlds. Det är som designat av två personer. Ett geni gör grunden varefter en klåfingrig amatördesigner går in och helt missar geisten och skräpar ner, kladdar runt och förstör varje ansats till att använda SW till Fast, Furious, Fun gaming. Något som i två sidor är ren elegans förvrids i ospelbar, ointuitiv och inlevelsebefriad gegga. Var är mitt lithium?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
rjonas said:
Vill du bara ha regler för strid och det ska gälla för modern tid, se ut som en Mac, och vara enkelt med raka spakar då är det Phoenix Command du ska titta på. Borde finnas begagnat. Det var så jäkla bra på åttiotalet. Vi använde det till allt modernt. Det blev lite utskällt för att vara komplicerat men det är inte sant. Det var d e t a l j e r a t.
Detaljerat BLIR komplicerat. Antingen måste man plugga in mycket eller så måste man sitta med tabeller och böcker medan man spelar. Helt oacceptabelt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
rjonas said:
Mac sägs "bara funka", vara stilrent och intuitivt. Översatt till rollspel blir det inte riktigt samma sak. Jag gissar att ett macigt rollspel inte får vara överdesignat, varje subsystem som absolut inte måste finnas stryks och så till det en bra och anpassningsbar regelkärna.
Jag tycker att det är precis samma sak. Intuitivt, man måste inte spendera massa tid med att "lära sig" systemet dvs i den mån det finns subsystem så är de typ likadana och funkar på mycket förutsägbara vis). Systemet kan hålla sig i bakgrunden och inte störa själva arbetet (rollspelandet). Grundesystemet är löjligt enkelt och man lär sig allt man behöver på några minuter.

Kort sagt - stilrent, intuitivt, bara funkar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
rjonas said:
Gurps! Gurps är som Mac OS 8 och tidigare.
Jag hatar iofs Mac OS 8, men jag förstår tanken =)

//Krank, som nog mer ser Gurps som någon form av BeOS-avart eller nåt; krånglig, obalanserad och ändå inte så värst simulerande
Alltså, jag har aldrig läst GURPS annat än modulerna för inspiration till annat, och jag har än mindre spelat GURPS. Dock har jag, i förbigående, fått uppfattningen om att GURPS är ganska omsidigt och inte alls så vidare bra... Det ser mest ut som ett plottrigt universalsystem gjort för att kunna massproducera produkter på. Det ser ju liksom inte ens ut att ligga så långt från BRP, alla klyschor är kvar, man kör på grund + färdigheter osv.

Kort sagt, hur dant är GURPS egentligen?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
solvebring said:
Kort sagt, hur dant är GURPS egentligen?
Det finns färdigheter för allt. Man har ingen aning om vilka färdigheter som liksom är relevanta heller, så det tar två timmar bara att hitta alla saker ens karaktär kan.

Sen är olika färdigheter baserade på olika grundegenskaper, och utvecklas olika fort.

Sen finns det femtioelvatusen advantages och disadvantages. Och man måste ju givetvis hitta femtio poäng disadvantages för att ha råd med allt man tycker karaktären borde ha. Vilket gör att alla ens karaktärer är enögda illiterater med humörproblem.

Übereil, sammanfattningsvis är det jävligt plottrigt
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Übereil said:
solvebring said:
Kort sagt, hur dant är GURPS egentligen?
Det finns färdigheter för allt. Man har ingen aning om vilka färdigheter som liksom är relevanta heller, så det tar två timmar bara att hitta alla saker ens karaktär kan.

Sen är olika färdigheter baserade på olika grundegenskaper, och utvecklas olika fort.

Sen finns det femtioelvatusen advantages och disadvantages. Och man måste ju givetvis hitta femtio poäng disadvantages för att ha råd med allt man tycker karaktären borde ha. Vilket gör att alla ens karaktärer är enögda illiterater med humörproblem.

Übereil, sammanfattningsvis är det jävligt plottrigt
Gurps, liksom BRP-boken och HERO-system, är tänkta som en handbok för den SL som vill designa sin egen kampanj. Det är inte tänkt att man ska använda allt överallt. Gör man det så blir det såklart plottrigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Det är också ruskigt uppenbart att systemet egentligen är ett fantasy-dungeonbashing/vanligt-jäkla-äventyrandesystem.

Det märks inte minst i att man har fyra "grundegenskaper" som motsvarar fyra olika roller i ett fantasygäng - Styrka för krigaren, Smidighet för tjuven, Intelligens för magikern. Och så Hälsa, som alla har. Även känt som KP, typ.

På det har man sedan byggt en vansinnig massa subsystem för allt man kan tänka sig. Även om man som SL (givetvis) inte använder allt samtidigt så är redan grundsystemen alldeles för komplexa utan att egentligen kännas så värst trovärdiga i sina resultat. Nä, mer matte än åtminstone jag orkar med, plottriga och icke strömlinjeformade subsystem, och ett poäng system som inte på något sätt har med någon form av balans att göra (vilket i mina ögon är huvuduppgiften för ett poängsystem, annars kan man lika gärna bara dra siffror ur luften och sätta ut vad man vill).


Så... Nä, GURPS ser jag inte som ett OSX. Eller ens MacOS.

Åtminstone inte för det jag vill ha system till =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Rollspelens Mac? [Lite OT]

Arfert said:
Übereil said:
solvebring said:
Kort sagt, hur dant är GURPS egentligen?
Det finns färdigheter för allt. Man har ingen aning om vilka färdigheter som liksom är relevanta heller, så det tar två timmar bara att hitta alla saker ens karaktär kan.

Sen är olika färdigheter baserade på olika grundegenskaper, och utvecklas olika fort.

Sen finns det femtioelvatusen advantages och disadvantages. Och man måste ju givetvis hitta femtio poäng disadvantages för att ha råd med allt man tycker karaktären borde ha. Vilket gör att alla ens karaktärer är enögda illiterater med humörproblem.

Übereil, sammanfattningsvis är det jävligt plottrigt
Gurps, liksom BRP-boken och HERO-system, är tänkta som en handbok för den SL som vill designa sin egen kampanj. Det är inte tänkt att man ska använda allt överallt. Gör man det så blir det såklart plottrigt.
Du vill bara lägga till det eller hävda någonting annat om GURPS?

Förövrigt får du mig alltid att vilja köpa den där nedrans BRP-boken, just för att jag en gång var BRP-förkämpe och dels för att jag vill se om en hel bok om systemet kan ge mer än bara den allmänna synen av det.

... Får man ut mycket av den boken?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
utan att egentligen kännas så värst trovärdiga i sina resultat. Nä, mer matte än åtminstone jag orkar med
Hm? ... Nu vet jag inte om jag misstar mig, men sedan när var matematik en nödvändighet för ett bra system - enligt dig alltså?

Jag menar, vad menar du är problemet i detta?
... Vilket jag frågar för att jag är nyfiken och för den delen tror mig veta att du gillar system som inte alls innebär så värst mycket räkneskit och annat jox.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
jättebra fråga,

jag tror du satt fingret på en öm punkt hos dagens (och gårdagens) rollspel.

MAC har ännu inte uppfunnits för rollspel, det är också uppenbart när man läser de olika svaren i tråden.

det enkla intuitiva och dessutom av en stor grupp accepterade rollspelet MAC finns inte än,

men du krank kanske kan bli den som bygger det :gremsmile:

för att det ska bli mac måste det också bli stort och få en stor och väldigt högljud fanclub, även motståndarna måste hålla med om en hel del (om än inte alla) aspekter av MAC rollspelet.

jag tror world of darkness är det närmaste man kommer, men personligen tycker jag inte det är tillräckligt MACigt, ändå typ ändå ganska komplicerat när man går in i detaljerna hur olika specialförmågor funkar för en speciell grupp wraiths eller vampyrer.

lycka till med ditt sökande och om du hittar något som är MAC så vill jag gärna höra.

Bombu
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Re: Rollspelens Mac? [Lite OT]

solvebring said:
Förövrigt får du mig alltid att vilja köpa den där nedrans BRP-boken, just för att jag en gång var BRP-förkämpe och dels för att jag vill se om en hel bok om systemet kan ge mer än bara den allmänna synen av det.

... Får man ut mycket av den boken?
Ur min syn så får man ut en hel del ur boken. Och när jag spelar så spelar jag ändå väldigt regellätt. Boken i sig innehåller en hel massa regler och material som kanske inte alltid är intressant, om man tex skulle sammanfatta det jag använder så skulle det bara bli någon enstaka sida, men sedan så är det ju väldigt utförliga beskrivningar av alla färdigheter och en massa powers som vore coola om man spelade en annan setting. Och jag känner ändå att om jag skulle vilja ändra min spelstil så tillåter boken det. Det finns en hel del rörelseutrymme åt alla håll. Det är ingen mac direkt, om man med mac menar att det alltid fungerar för de flesta men inte går att konfigurera så att det för alla fungerar.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Arfert said:
hmmm.. gamla mac os (innan OSX kom) var kanske Dragon Warriors eller nåt sånt...men en motsvarighet till OSX är svårare, kommer inte på nåt lika elegant och modernt på rak arm.
Särskilt om Dragon Warriors innehöll regler som gick ut på att varje gång spelarna misslyckades med ett tärningsslag, svarade spelledaren:

"Du kan inte genomföra åtgärden, eftersom ett fel av typen [-128] inträffade."

(MacOS 8. Brrr...)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Jag tänkte så här: hur svårt kan det vara? :gremwink:

Nä, men jag känner verkligen igen problemet. Eftersom frugan och dottern sovit i en timme nu så tänkte jag försöka lösa det. Jag resonerade som så att om jag inte har tid att vara kritisk kanske det blir något vettigt av det? Eller?

I grund och botten tror jag att jag vill samma som du. Blev ganska irriterad när jag sist började spela en kampanj där jag uttryckligen hade sagt till spelgruppen att jag ville ha ett regelsystem som var enkelt att lära sig, lite underhåll med och inte i vägen. De gav mig Ars Magica. Teorin i det är visserligen skitenkel, men jag fattade inte alls meningen med att bokföra en halvtimme varje gång man ville avancera karaktären, eller hålla reda på när man har en stress die och när det är en vanlig t10. Naturligtvis komplett med flera sidor färdigheter man måste läsa igenom och försöka tolka innan man ens kan börja göra en karaktär (va? Kan inte min karaktär läsa? Jag trodde alla kunde det, eftersom det inte finns en färdighet för det... Jaha, det ingår i 'Artes Liberales'! Givetvis... Dumma mig).

Om någon kan hitta Rollspelens Mac åt dig, krank, då vill jag också ha det.
 

Attachments

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
unfair said:
Lätt. DeBracy tänkte på detta för länge sedan ju. Din Mac.
Förutom att det inte är spritt så verkar det ju vara precis rätt.

Eller vad är "fel" med det här systemet, Krank?
För lite meckande?
Vad saknas?

Är lite nyfiken på vad som ska vara med.
 
Top