Nekromanti Rollspelens givna klassiker?

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Mekanurg said:
Greg Stafford, mannen bakom RQ, och hans polare uppfann skills i den konventionella bemärkelsen. (Det har jag hört från honom själv.) Det var som en reaktion mot level-systemet i D&D.
Skills med procentvärden i tog han ju ifrån thieves skills i Greyhawk supplementet och gjorde sedan ett helt spel av det.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,924
Location
Port Kad, The Rim
Rob said:
Mekanurg said:
Greg Stafford, mannen bakom RQ, och hans polare uppfann skills i den konventionella bemärkelsen. (Det har jag hört från honom själv.) Det var som en reaktion mot level-systemet i D&D.
Skills med procentvärden i tog han ju ifrån thieves skills i Greyhawk supplementet och gjorde sedan ett helt spel av det.
Gregs gäng kan mycket väl ha kommit på den där idén själv, utan att ha tjuvtittat (sic!) i något D&D-supplement.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Mekanurg said:
Gregs gäng kan mycket väl ha kommit på den där idén själv, utan att ha tjuvtittat (sic!) i något D&D-supplement.
Strictly speaking, D&D Greyhawk was the first d100 system because it
introduced thief skills, which at that time were rolled on a d100.

That's what we used as a basis when we decided to have RuneQuest have
one system for all types of characters.

Steve Perrin
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,924
Location
Port Kad, The Rim
Rob said:
Mekanurg said:
Gregs gäng kan mycket väl ha kommit på den där idén själv, utan att ha tjuvtittat (sic!) i något D&D-supplement.
Strictly speaking, D&D Greyhawk was the first d100 system because it
introduced thief skills, which at that time were rolled on a d100.

That's what we used as a basis when we decided to have RuneQuest have
one system for all types of characters.

Steve Perrin
Primärkälla - utmärkt. :birthday: :kaffe: :gremsmile:
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Eksem said:
Härifrån: http://rpgreview.net/pipermail/runequest_rpgreview.net/2013-April/001941.html


Däremot så är väl Perrin från Bay Area, vilket väl även Greg Schweizer var? Kan de ha haft kontakt?
Kanske kan det vara så, man kan iaf sluta sig till att det inte var EGG som designade klassen men att det var i Greyhawk den dök upp för första gången.

RQ växte ju ut ur Perrins OD&D husregel dokument så frågan är när det dök upp för första gång men frågan är om de kom fram innan fanzinet "Great Plains Games Players Newsletter" som utkom maj 1974 och innehöll den första tjuv inkarnationen av Schweizer.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
The Perrin Conventions nämner inte skills alls, däremot ett "Dexterity roll" för task resolution (ett percentile roll baserat på DEX*5), men jag vet inte heller hur gammalt det är. Det står i "All the World's Monsters, vol. II" att de reglerna debuterade på Dundracon 1 (vilket var 1976).
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Eksem said:
The Perrin Conventions nämner inte skills alls, däremot ett "Dexterity roll" för task resolution (ett percentile roll baserat på DEX*5), men jag vet inte heller hur gammalt det är. Det står i "All the World's Monsters, vol. II" att de reglerna debuterade på Dundracon 1 (vilket var 1976).
Då skulle jag nog anta att det faktiskt var Greyhawk som de nyttjade då Greyhawk redan var gammal då.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Mitt försök att summera de som jag anser vara klassiker är något långrandigt och ganska generöst med själva definitionen av klassiker, men vafan.

De fyra heliga korna
Dungeons & Dragons (1974) - Rollspelet som skapade hobbyn och för många fortfarande är hobbyn.

Call of Cthulhu (1981) - Tog en då relativt obskyr skräckförfattare, BRP-systemet och en känsla för storslagna kampanjer och skapade ett fenomen som fortfarande lever och frodas, genom originalet och ett antal spinoffspel.

Rune Quest (1978) - Populariserade BRP, färdighetssystemet och culture gaming. Utgjorde länge det andra alternativet till Dungeons & Dragons.

Traveller (1977) - Det första framgångsrika rollspelet som inte var fantasy eller D&D-klon. I princip konstant i tryck sedan 1977, med den absoluta höjdpunkten under tidigt 1980-tal och har generat spinoffs i form av 2300 AD och Twilight 2000 och brädspel.

Andra rangens klassiker
Vampire (1991) - Startade vågen av Storytellerspel och förde in nytt blod (bokstavligen) i hobbyn.

Ghostbusters/Star Wars D6 (1986/87) - De första lyckade franchiseemuleringarna och spelen som introducerade tärningspölar. Ghostbusters var prototypen och SW den stora hiten.

Warhammer Fantasy Roleplay (1986) - För sin djupa tyska renässansinspirerade setting, humor och den otroligt hyllade kampanjen The Enemy Within.

Ars Magica (1987) - Introducerade troupe based play och inspirerade Storytellersystemet och indierörelsen (delad narrativ makt etc).. Har haft en liten men trogen publik konstant sedan 1987.

Paranoia (1984) - Visade att det går att göra humor och samhällsatir i rollspelform. I alla fall om man heter Greg Costykian.

Cyberpunk 2013/2020 (1988-90) - Det första och största cyberpunkspelet hade ett enormt inflytande på spelkonstruktörer i slutet av 80- och början på 90-talet. Efter det följde en mindre våg av mörka dystopiska rollspel (Shadowrun, Nya Mutant).

Inflytelserika rollspel, mer eller mindre bortglömda idag
Rolemaster/MERP (1980/84) - 80-talets okrönta tabellkung var en dominerande kraft på den amerikanska scenen. D&D 3.0 var starkt influerat av Rolemaster.

Champions (1981) - Införde poängköpsystemet och var det första riktiga superhjältespelet. Existerar än i dag som HERO, för dock en tillvaro i marginalen.

GURPS (1986) - Det första universiella regelsystemet var en enormt stor framgång under det simulationistiska 80- och 90-talen.

Over the Edge (1992) - Nyskapande regler som helt bröt mot dåvarande normen och av många anses lägga grunden för det som skulle komma kallas för indiespel.

Svenska klassiker
Drakar och Demoner (1982) - Sveriges D&D.

Mutant (1984) - Gick från att vara en enkel Gamma World-klon till att bli det kanske allra mest omtyckta svenska rollspelet tack vare en organiskt framväxande setting (och inte minst Järnringens varsamma renovering under 2000-talet).

Kult (1991) - Den svarta ankungen som orsakade mer rabalder än vad det spelades. Gjorde på sätt och vis ännu större intryck utomlands och utgör än idag Sveriges enda framgångsrika bidrag till den internationella scenen (ok Mutant Chronicles räknas nog också).

(Edit: la till Cyberpunk).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
NilsK said:
Mitt försök att summera de som jag anser vara klassiker är något långrandigt och ganska generöst med själva definitionen av klassiker, men vafan.

De fyra heliga korna
Dungeons & Dragons (1974) - Rollspelet som skapade hobbyn och för många fortfarande är hobbyn.

Call of Chtulhu (1981) - Tog en då relativt obskyr skräckförfattare, BRP-systemet och en känsla för storslagna kampanjer och skapade ett fenomen som fortfarande lever och frodas, genom originalet och ett antal spinoffspel.

Rune Quest (1978) - Populariserade BRP, färdighetssystemet och culture gaming. Utgjorde länge det andra alternativet till Dungeons & Dragons.

Traveller (1977) - Det första framgångsrika rollspelet som inte var fantasy eller D&D-klon. I princip konstant i tryck sedan 1977, med den absoluta höjdpunkten under tidigt 1980-tal och har generat spinoffs i form av 2300 AD och Twilight 2000 och brädspel.

Andra rangens klassiker
Vampire (1991) - Startade vågen av Storytellerspel och förde in nytt blod (bokstavligen) i hobbyn.

Ghostbusters/Star Wars D6 (1986/87) - De första lyckade franchiseemuleringarna och spelen som introducerade tärningspölar. Ghostbusters var prototypen och SW den stora hiten.

Warhammer Fantasy Roleplay (1986) - För sin djupa tyska renässansinspirerade setting, humor och den otroligt hyllade kampanjen The Enemy Within.

Ars Magica (1987) - Introducerade troupe based play och inspirerade Storytellersystemet och indierörelsen (delad narrativ makt etc).. Har haft en liten men trogen publik konstant sedan 1987.

Paranoia (1984) - Visade att det går att göra humor och samhällsatir i rollspelform. I alla fall om man heter Greg Costykian.

Inflytelserika rollspel, mer eller mindre bortglömda idag
Rolemaster/MERP (1980/84) - 80-talets okrönta tabellkung var en dominerande kraft på den amerikanska scenen. D&D 3.0 var starkt influerat av Rolemaster.

Champions (1981) - Införde poängköpsystemet och var det första riktiga superhjältespelet. Existerar än i dag som HERO, för dock en tillvaro i marginalen.

GURPS (1986) - Det första universiella regelsystemet var en enormt stor framgång under det simulationistiska 80- och 90-talen.

Over the Edge (1992) - Nyskapande regler som helt bröt mot dåvarande normen och av många anses lägga grunden för det som skulle komma kallas för indiespel.

Svenska klassiker
Drakar och Demoner (1982) - Sveriges D&D.

Mutant (1984) - Gick från att vara en enkel Gamma World-klon till att bli det kanske allra mest omtyckta svenska rollspelet tack vare en organiskt framväxande setting (och inte minst Järnringens varsamma renovering under 2000-talet).

Kult (1991) - Den svarta ankungen som orsakade mer rabalder än vad det spelades. Gjorde på sätt och vis ännu större intryck utomlands och utgör än idag Sveriges ända framgångsrika bidrag till den internationella scenen.
Bra lista, några osäkra kanske (som Paranoia)... Välformulerat.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jag är osäker på några av NilsK val, men det beror på brist i min egna kunskap och inte att jag tycker tvärt om. Alltså skriver jag också under på den :gremsmile:


Om jag idag skulle vilja titta närmare på RQ och Traveller och hypotetiskt hade tillgång till vilka versioner som helst av de spelen, vad ska jag titta på då?
Några klassiska moduler eller äventyr som är särskilt värda att titta på idag även som annat än av rent historiskt intresse?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
NilsK said:
Mitt försök att summera de som jag anser vara klassiker är något långrandigt och ganska generöst med själva definitionen av klassiker, men vafan.
Bra översikt. Jag skriver under på det mesta, men saknar första versionen av Cyberpunk. Det slog an tonen för en hel generation av spel och spelskapare, och bidrog på gott och ont att etablera "mörka framtiden"-trenden.

/Magnus
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Jo Cyberpunk tvekade jag lite inför, men du har nog rätt i att det borde vara med med tanke på vilket inflytande det fick på hobbyn i slutat av 80-talet.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Magnus Seter said:
NilsK said:
Mitt försök att summera de som jag anser vara klassiker är något långrandigt och ganska generöst med själva definitionen av klassiker, men vafan.
Bra översikt. Jag skriver under på det mesta, men saknar första versionen av Cyberpunk. Det slog an tonen för en hel generation av spel och spelskapare, och bidrog på gott och ont att etablera "mörka framtiden"-trenden.

/Magnus
+1!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnus Seter said:
NilsK said:
Mitt försök att summera de som jag anser vara klassiker är något långrandigt och ganska generöst med själva definitionen av klassiker, men vafan.
Bra översikt. Jag skriver under på det mesta, men saknar första versionen av Cyberpunk. Det slog an tonen för en hel generation av spel och spelskapare, och bidrog på gott och ont att etablera "mörka framtiden"-trenden.

/Magnus
Och jag som tänkte säga Shadowrun - men det är väl smaksak?

Cyberpunk kom 1988 och Shadowrun kom 1989 och de har väl vissa beröringspunkter
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
anth said:
Och jag som tänkte säga Shadowrun - men det är väl smaksak?
Nej, nej, nej. Det är inte en smaksak. Shadowrun är dåligt och plastigt och inte alls mörkt och coolt och häftigt. Det har jag bestämt.

:gremgrin:

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Magnus Seter said:
anth said:
Och jag som tänkte säga Shadowrun - men det är väl smaksak?
Nej, nej, nej. Det är inte en smaksak. Shadowrun är dåligt och plastigt och inte alls mörkt och coolt och häftigt. Det har jag bestämt.

:gremgrin:

/M
Det var så sant som det var sagt.
 
Top