Nekromanti Rollspelen som aldrig skrivits

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fast det är inte det jag frågade om

"Är inte det två sidor av samma mynt?"

Inte så ämlans säkert. Att ett spel inte skrivs för att man inte har tid eller för att genren är för smal är inte samma sak som att det skulle bli skitdåligt om man skrev det som rollspel.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,917
Location
Port Kad, The Rim
Re: Röd skymning och Fenix

Jag har förklarat idén för Tove och Anders och de tycker att jag borde skriva en fet Fenix-artikel om detta. Röd skymning står på listan över texter som kanske kommer att skrivas senare i år.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,667
Location
Uppsala
Re: Fast det är inte det jag frågade om

Fast det är inte det jag frågade om

Och? Jag trodde man fick åtminstone svara som man ville utan att bli ifrågasatt. Ville personligen bara understryka mitt medhåll.

Samtidigt tror jag visst att bristande stämning är en stor anledning till att folk inte skriver färdigt sina spel. De slutar "känna" för dem helt enkelt. Så är fallet med många av mina egna projekt i alla fall. De börjar som coola idéer, men dör av när man inser att de nog inte var så himla coola i alla fall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fast det är inte det jag frågade om

"Jag trodde man fick åtminstone svara som man ville utan att bli ifrågasatt."

Jag tänker inte hindra dig att starta en helt ny tråd nånstans som handlar om varför skrivna rollspel inte är lika coola som du vill ha dem.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Fast det är inte det jag frågade om

Kejrå. Det kan förstås finnas fler skäl till att man inte skriver klart spel. Jag ville peka på ett av skälen, nämligen att stämningen dör när man börjar detaljisera, och i det fallet tycker jag att det kvittar om man lagt ner eller skrivit färdigt rollspelet. Dött som dött, liksom.

Men visst finns det andra skäl, och med det sagt tycker jag faktiskt att Nippro hade en betydligt bättre förklaring. Brist på saker att göra sänker sannolikt ett spel rätt rejält, i alla fall om man anser ett "färdigt" spel faktiskt vara ett spel som verkligen har spelats ett par gånger.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spelen jag aldrig skrev

IS: det apokalyps-samtida rollspelet IS kommer förmodligen aldrig att skrivas. Problemet är tid, förstås, samt att jag bara skulle bli anklagad för att planka The Day After Tomorrow.

Det var en gång... rymden: Jag gör redan ett rymdrollspel. Ett till skulle vara för mycket, även om det skiljde sig från Andra Imperiet. Dessutom har vi petitessen med upphovsrätt också.

Västmark 1940: Tidsbrist, samt lite problem att formulera den speciella spelmekanism som behövs för att spela en större grupp folk.

Trollkonster: Urban fantasy, modell mycket skum. Jag har lite problem med att formulera magisystemet där, och jag kommer att få skriva om introduktionen till världen. Spelet kommer förmodligen att kräva en viss illustratörsstil som jag inte behärskar (än). Resten är rätt coolt.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Esperanza RPG

Esperanza RPG skulle handla om segelfartyg på ändlösa oceaner, efter att kontinenterna av okänd anledning sjunkit i havet. Det kommer nog aldrig förbi idéstadiet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,667
Location
Uppsala
Re: Grrr (OT)

Det här tycker jag är den största nackdelen med dessa forum: pretton.

I min ärliga mening så måste jag få skriva vad som helst vart som helst så länge det inte går allt för långt från ämnet, och om jag skriver att och varför jag håller med Troberg i en viss ståndpunkt så vill jag faen inte bli rättad för att trådstartaren råkar ha PMS. Det här gör mig faktiskt förbaskat irriterad - och ni kan kalla det gnäll eller va faen ni vill, men det är precis sånt här som gör att jag inte längre är en lika frekvent besökare.

Fy faen. Inga fler rättningar, meningslösa trådbrott (annat än för direkta deltrådar) eller påpekningar som denna: att mitt medhåll till Saxifrage skulle bryta mot någon sorts helig ordning. Nä tack.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Grrr själv (OT)

"I min ärliga mening så måste jag få skriva vad som helst vart som helst så länge det inte går allt för långt från ämnet"

Och jag tyckte att "varför skrivna spel inte är coola" är för långt från ämnet "vilka spel gav du inte ut och varför". Dessutom var det Saxifrage som du höll med, inte Troberg. :gremgrin:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Esperanza RPG

Jag har faktiskt inte sett Waterworld ännu, och har ingen aning om hur saker fungerar där (förutom att det är mycket vatten, då) :gremblush:

Nej, det var en blandning av "Rime of the Ancient Mariner" av Coleridge (Trobergs fel) och en dikt med tillhörande novellidé som jag själv skrev för ett antal år sedan.

Tanken var att ha en massa olika områden på oceanen, med olika klimat, vattentyp, andar och allehanda havslevande varelser, och så enstaka öar där folk hade byggt upp hamnar och odlingar och sådant. Större delen av världens befolkning bodde ombord på sina skepp, och reste omkring i flottor som i princip var mobila städer.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Har mest lösa funderingar på allt möjligt.

Ett spel där man spelar gudar och börjar med att skapa världen och alla folkslag.

Ett realistiskt sci-fi där varje ras är en logisk följd av den miljö de kommer ifrån. Problemet är att det blir så jäkla trist och fukar dåligt med äventyrare...

Min favorit i huvudet var tidigare nåt som troligen är samma som götterdamrung (eller vad det hette). Jag är barnsligt förtjust i primitiva pistoler och ockultism...

j
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Esperanza RPG

det var en blandning av "Rime of the Ancient Mariner" av Coleridge (Trobergs fel)
Muhahah! Fas 1 är klar, nu är det bara fas 2 kvar innan jag kan inleda fas 3, och med den världsherravälde!

Skämt åsido, den är läsvärd och intressant inspiration. En intressant bok om skuld, straff, botgöring och slemmiga saker med ben. Den ligger för närvarande tvåa på min favoritlista över böcker som skrivits under narkotikainverkan.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,268
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hux flux crux

Historica di Castania

- jag har ungefär 1100-1300hundra sidor anteckningar, teckningar och texter, allt handskrivet. Det mesta är korta utdrag, alla utan inledningar eller avslut (mer som minnesanteckningar alltså). Dessutom så tappade jag bort tre pärmar på bussen ner mot sundsvall en gång, men det var ett äventyr. Av alla dessa sidor, mest för att det är mycket teckningar och för att det är handskrivet, skulle det bli ett hundratal sidor text. Inget av detta skulle vara ett komplett spel, men en hejhujandes massa #"kultur och historia"#, ett par kartor och sånt. För en utomstående ser det ut som en hög med skräp skulle jag tro, skräp med text och teckningar på.

Varför det inte är skrivet, mest för att det är vackrare i fantasin än på papper och för att det går snabbare att fantisera nya landskap och berätelser än att få ner en vettig text.

Jag började med ett seriöst försök att sammanfatta världen (ja det är mer en värlsbeskrivning än ett spel), men kom fram till att jag inte egentligen var så .. jag ville helt enkelt inte att någon annan skulle "hitta dit".
Det hade blivit lite för mycket "helig mark", för att låta andra spela/spelleda i den världen.

Det där lät lite som skryt, men det är nog snarare tragik.

Varför lägga ner så mycket möda på något, för att sedan arkivera det ?


--

Har inte så många andra idéer, som jag inte testar via dogmat eller liknande.
Har jag otur så blir La Commedia Guerra, något åt hållet ovan.
Men så har jag en utväg när det gäller den, jag kan kanalisera det genom kortspelet (touchè).
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
de börja me att ja läste din insändare och tyckte att den stämde nästan precis med hur ja har de...
hade inte ens tänkt skriva ett svar, men sen såg jag din signatur.

<center>HOMER REGERAR!!!</center>
 

liftarn

Veteran
Joined
28 Dec 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Tja, jag vet inte om de aldrig kommer att skrivas men jag har gott om ideer och producerar inte i samma takt som jag får nya ideer.
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Jag har nog haft dittan och dattan i tankarna, men de främsta just nu torde vara...

: X-mas
I en sagolikt futuristisk framtid finns denna stad omgiven av otyglad och karg vildmark; den enda i sitt slag. Där lever nissar i några få tiotusental sina liv styrda av Jultomtens järnhand, att lämna staden är i det närmaste otänkbart de istäckta vidderna sträcker sig långväga men staden genomsyras av orättvisor och förtryck. Upprätthållarna av ordning ur Väktarkasten kan knappast beskyllas för att se till stadens invånares bästa, knarket och vapnena rinner från händer till händer i en allt mer otyglad tid, förtycket växer, oron för framtiden är ständigt överhängande, och vad innebär egentligen de rykten om vapenenheten Rudolf? kanske finner vi inte ens svaren i Santanets vidsträckta vidder av information.

: Pandemonium
Det heliga kriget rasar. Mellan änglarna och demonerna råder ständig batalj, domäner skiljs åt och världen är slagfältet. Människan är sedan länge försvunnen, hon kanske inte ens fanns. Kvar finns kriget, det sista och slutgiltiga.

: Endless
Det var få som fått insikten. Drömmen var inte ett nattligt skådespel för slutna ögon utan porten, vägen till det andra, till andra sidan. En värld så verklig som vår, men på intet vis densamma. Många var dem som förirrade sig dit och blev en del av den, blev en del av det andra.
Men katastrofen kom, världen sattes i brand, mörkret föll och mardrömmarna var vägen in som inte kunde stängas. De rykande ruinerna av en verklighet är dig inte till någon hjälp... du är ensam, dina drömmar har tynat bort... kvar finns kylan.


- förlåt om allt är ludd, jag återkommer -
 
Top