Nekromanti Rollspelarkultur... fast inte alls men nästan.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Ja vad faen menar han med det då? Jodu, det ska jag förklara med ett exempel: igår kilade jag förbi biblioteket här i stan, hade tänkt spana in några nummer av Bild & Bubbla men de låg inte framme så jag blev för lat för att göra det. Istället så slutade det med att jag läste två seriealbum, det ena var nån hygglig SF-historia som hette Gudarnas marknad och hade getts ut i samband med Tung Metall (fan vad svenskar är bra på att översätta! :gremlaugh:)... det andra var Millers Sin City. Nu handlar inte det här ett dugg om vad jag tyckte om serierna egentligen, det handlar om att jag suttit och lyssnat på Emmylou Harris gamla plattor efter att Miller namedroppat hennes namn och en låt eller två i Sin City (hon har ju för övrigt en låt som heter just Sin City också). Och alltså... det är ju bra. :gremsmile:

Nu har vi alltså nåt kärnan! Vad har du gjort för fynd via referenser i rollspel, nördiga TV-serier, webserier, vanliga serier etc? Gäller givetvis inte bara musik utan annan kultur helt enkelt!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Serierekommendation

Vad har du gjort för fynd via referenser i rollspel, nördiga TV-serier, webserier, vanliga serier etc? Gäller givetvis inte bara musik utan annan kultur helt enkelt!
Jag läste Flann O'Briens The Third Policeman för att den rekommenderades av en av karaktärerna i Grant Morrisons serie The Invisibles. Det var en mycket konstig bok.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En av de direkta anledningarna till att jag började lyssna på klassisk musik var Die Hard. Jag menar, när valvet öppnas Beethovens nia drar igång för fullt med Alan Rickman i motljus och fladdrande hår... waow! Det har hänt fler gånger - jag började leta lite barockmusik på grund av Master&Commander - The Far Side of the World.

En annan effekt av Die Hard var ett litet smått intresse för antiken och Alexander, på grund av en av Rickmans repliker: "'And when Alexander saw the extent of his borders, he wept, for there were no more worlds to conquer' - benefits of a classical education." Tyvärr visade det sig att det inte finns något belägg för det där citatet, utan att det är typ en tredjeledsförvanskning av en andrahandskälla.

Den där har direkt rollspelsanknytning, för övrigt. Kan man ha en bildad skurk i en film, som namedroppar antiken och shoppar tokdyra kostymer i Londons skrädderier, istället för de vanliga diaboliska sadisterna, så kan man väl ha en i rollspel också. Jag är fortfarande svag för bildade skurkar.

Filmen Patrioter fick mig att söka upp Harry's Game, på grund av att temat till den förekommer i ett litet klipp där.

På grund av serien Bone så försökte jag mig på Moby Dick för tredje gången. Även denna gång misslyckades jag, till stor del på grund av Bone-effekten (åhörarna somnar så fort Bone läser högt ur Moby Dick).

Slutligen tar vi en återkoppling till Tung Metall: där upptäckte jag serien Metropolis, som till viss del bygger vidare på filmen Metropolis och Dr Mabuse, och inspirerades av det tyska synthpop-bandet Propaganda och deras platta A Secret Wish. Tja, jag gillade serien, så jag var ju tvungen att kolla upp förlagorna också. Det var inte helt lätt för en femtonåring att förklara varför man plötsligt ville titta på 60 år gammal tysk stumfilm, men på nåt sätt gick det. Metropolis och Dr Mabuse är fortfarande två stående inspirationskällor, och tro't eller ej, Propaganda åker på då och då när jag känner att jag behöver den sortens inspiration.

Om man läser mellan serierna i Tung Metall så upptäcker man för övrigt hur tokbildad Horst Schröder är. Tack vare hans ledare så har jag upptäckt hur mycket skum SF som helst, ety han titt som tätt gör kopplingar mellan den ena serien till den andra SF-romanen av en helt obskyr författare som man aldrig har hört talas om. Det är jefligt synd att Tung Metall försvunnit från den svenska seriemarknaden - den var verkligen en helt otrolig kulturgärning. De som vill kan ju söka på "presam" här på forumet - jag har gjort något inlägg där jag refererar till varför Epix Förlag mer eller mindre försvann.

Jo, en sak till med Tung Metall-koppling: serien Skreemer (den gick väl i 2000+, uppföljaren till Tung Metall?) har ett avsnitt som heter Finnegan's Wake, vilket också är en irländsk supavisa som handlar om gravöl som spårar ut. Den var jag ju tvungen att leta upp.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Jo, en sak till med Tung Metall-koppling: serien Skreemer (den gick väl i 2000+, uppföljaren till Tung Metall?) har ett avsnitt som heter Finnegan's Wake, vilket också är en irländsk supavisa som handlar om gravöl som spårar ut. Den var jag ju tvungen att leta upp.
Då måste du ju också läsa James Joyces roman med samma namn. :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Då måste du ju också läsa James Joyces roman med samma namn."

Jag vet inte om jag vågar. Jag tog mig igenom Ulysses, men då höll min hjärna på att smälta.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Alltså, jag tror att jag är totalblind när det gäller sådant här..
Det närmaste jag kommer med ollspel & anknytning till rollspel är Herman Hedning & att den serietidningen använder en hel del d20-utryck...
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Viftar med spikklubban.

Jey.. Herman Hedning! ...vilket föö är en klockren serie! :gremlaugh:
Totaldiggar herman Hedning, vilket kanske den insatte kan notera pga min avatar.

*Med detta inlägg ville jag egentligen bara rekomendera icke Herman läsare att slänga ett öga på denna humoristiska serietidning.*

/Magnum, gillar även "Uti Vår Hage."
 
Top