Nekromanti Rollspelarens fem stadier [OT]

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Efter empirisk sondering har jag kunnat konstatera följande:
En rollspelares liv kan delas upp i fem stadier, som vanligen följer på varandra. Dessa är:

Nybörjaren
Nybörjaren har precis upptäckt rollspel. Han tycker om alla spel lika mycket, så länge man får slå ihjäl saker och ta deras pengar och vapen. Är vanligtvis mellan 8-12 år gammal. Övertalar mer eller mindre förstående föräldrar och släktingar att köpa regelböcker och moduler.
Favoritspel: AD&D och DoD
Favoritvärld: Chronopia och Forgotten Realms

Den "seriöse"
När nybörjaren mognar brukar han helt förkasta sina tidigare vanor. Han börjar spela "riktiga" rollspel, och kallar alla som spelar på ett annorlunda sätt än han själv för kobolder och powergamers. Han spenderar mycket tid på onlineforum och brukar ofta högljutt kritisera de rollspel som det just nu är inne att hata. Att han själv aldrig spelat spelen och därmed inte kunnat bilda sig en uppfattning har mindre betydelse.
Favoritspel: Eon, Kult och Neotech
Favoritvärld: Mundana och Ereb Altor

StåryTellaren
En hel del rollspelare kommer aldrig in i detta stadium. En del når hit direkt efter sin nybörjarperiod, och en del t.o.m. börjar här. StåryTellaren föredrar som namnet antyder de spel som utspelar sig i World of Dorkness, den orgie i tonårsångest som pressas ut av företaget med samma namn som en engelsk nazistgrupp. StåryTellaren är om möjligt ännu mer föraktfull mot oliktänkande, och fnyser nedlåtande när någon nämner fantasy. Känns lättast igen på sin svarta trenchcoat och överdimensionerade kängor (s.k. vampiresandaler).
Favoritspel: Vampire och andra WoD-spel
Favoritvärld: World of Dorkness och andra ställen där det regnar mycket

Den härdade
Den härdade rollspelaren är den färdigutvecklade rollspelaren. Han har sett och provat de flesta spel, både svenska och utländska. Han har äntligen lärt sig att respektera andras åsikter och smak, och kan glädjas lika mycket åt ett tungt friformat intrigscenario som åt en primitiv och våldsam grottmassaker i AD&D. Spelleder ofta på konvent och äger åtskilliga hyllmeter rollspel.
Favoritspel: Beror på humör
Favoritvärld: Samma där

Nostalgikern
Nostalgikern är ytterligare ett stadium. De flesta på den här nivån är 20+ och har inte insett att det finns ett liv efter Svavelvinter. De brukar mest sitta hemma och tugga lite på ett hörn på en viss svart regelbok från 1983. De förstår inte varför folk aldrig spelar "de gamla hederliga" rollspelen nuförtiden, och håller öronen när man nämner ordet 'utveckling'.
Favoritspel: Drakar och Demoner 1983
Favoritvärld: Pyri-samfundet
---

Till alla som känner sig träffade: Detta är rejäl ironi.

/R
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Den härdade
Den härdade rollspelaren är den färdigutvecklade rollspelaren. Han har sett och provat de flesta spel, både svenska och utländska. Han har äntligen lärt sig att respektera andras åsikter och smak, och kan glädjas lika mycket åt ett tungt friformat intrigscenario som åt en primitiv och våldsam grottmassaker i AD&D. Spelleder ofta på konvent och äger åtskilliga hyllmeter rollspel.
Favoritspel: Beror på humör
Favoritvärld: Samma där <p><hr></blockquote><p>Det är sååå jag alltså... Förutom att gå på konvent... Det har jag aldrig gjort. Fast sedan är det frågan om mina vänner uppfattar mig så också...

/Honken - Den Härdade!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Ett alternativt stadium

*skrattar*

Anser mig befinna mig mitt emellan tre stadier.
Den "seriöse", Stårrytellaren och Den härdade.

Däremot får jag höja en skål till de kvinnliga koboldernas ära.

Nybörjaren: ALLA karaktärer är snygga. Och vackra. Och sexiga. Och glöm inte attraktiva. Utan att vifta får de alla killar de vill. Och har automagiskt skillen Look good at all times. Dessa karaktärer har ofta en Karisma på uppemot 17-18 i 3-18 system.
Samlar på kärleksbrev på samma sätt som manliga kobolder samlar pengar och vapen.
Alla karaktärer är endera livsfarliga lönnmördare, Xena eller konkubiner

Ett under att min spelgrupp stod ut med mig. Ett under att jag stått ut med ett par av mina vänner /images/icons/laugh.gif

Vavva - kramar Andreas

Lyssnar
stel och fastspänd
och när paniken bryter ut
ler du svagt och viskar till mig Du
är värd att dö för
/Kent, 747
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
HeHeHe !!

Visst kan det vara lite ironi i det hela, men förbannat kul och klockrent var det iaf !!!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Ett alternativt stadium

Samlar på kärleksbrev på samma sätt som manliga kobolder samlar pengar och vapen.

Stämmer verkligen det? Iofs har jag inte spelat med många kvinnliga spelare, men det låter lite så där mysko...

Ni kan skratta om ni vill,
håna oss vi rör oss ni stor still!


Skönt att det finns fler riktiga Kentfans i Malmötrakten...

/Emil - Som satt ihop en Skiva med alla Kents låtar i mp3-format...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Ett alternativt stadium

ALLA gör det väl inte. På samma sätt som alla killar inte är kobolder. Jag har bara uppmärksammat att koboldismen som genré har olika uttrycksätt hos män och kvinnor (eller kanske vanligare flickor och pojkar)

Kent rockar.

Vavva - som nyss har tappat bort sin Isola

Jag har sålt min själ
till ett bolag
som aldrig kunnat skilja rätt från fel
Jag blev kär
i en spökstad
Du, du, du gör mig hel
/Kent - Spökstad
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Specialarbete

Faktiskt inte helt olik den sociologiska analys jag gjorde av rollspel i mitt specialarbete -94. Hittade den häromdagen och det är ganska kul läsning såhär några år efter. Jag kanske skulle posta upp den? (Jag vann faktiskt friformklassen i en rikstäckande tävling för alla gymnasieungdomar med den! :gremwink:.

På tal om tidigare diskussioner ang rollspelare vs religiösa så är den förutom den sociologiska analysen av fenomenet rollspel ett riktigt elakt inslag i debatten som kan vara nog så kul att läsa... (Jag var 7 år yngre på den tiden, hehe).
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Ännu en kategori...

...tyckte det fattades en kategori... en typ av rollspelare som jag har haft oturen att stöta på flera gånger...

Den fd Rollspelaren
Den fd rollspelaren är en person som har sysslat en hel del med rollspel för några år sen men har slutat nästan helt pga flickvän/fru/jobb/skola/flyttat till ny stad eller bara kommit av sig. En del har även slutat pga som dom säger "har vuxit ifrån sånt nu". Det kluriga med denna sortens rollspelare är att titt som tätt så får dom ett ryck och vill börja spela igen. Dom söker upp en redan existerande spelgrupp och tjatar sig in. Sen deltar dom på 1-2 möten innan dom slutar pga flickvän/fru/jobb/skola/flyttar till ny stad.En annan typ av den fd rollspelaren är just den som egentligen "har vuxit ifrån sånt trams" men i smyg gärna tjatar sig in i spelgrupp nån gång då och då.

nåja... jag vet inte, det är kanske bara jag som har stött på den här typen av "spelare".

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

<Totenklage>
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
HAHAHA! Fyfan vad träffad jag är... jag är en riktig nostalgiker, tycker typ att magiskolor och träffområden är onödiga nymodigheter =) Och vad skulle överträffa Svavelvinter?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rev är Gud! (antagligen fortfarande OT), men...

Fast allvarligt talat tänkte jag på andra stadier...

Stadium 0:
Man skall spela rollspel. Man skall göra en karaktär. Man är mycket tänd eftersom den tilltänkte SL har peppat en i en vecka med att berätta hur bra det kommer att bli.

Stadium 1: Man sätter sig ned och gör en karaktär. Eftersom SL är "erfaren" (heh) gör man detta i förväg. Alla slåss om regelboken och minst en person har ingen aning om vem han skall spela.

Stadium 2: Man sätter sig ned och börjar spela. Under den första timmen har man en väldigt vag aning om vad allting går ut på, i synnerhet som spelet/världen är ny. En normal händelse är att man upptäcker att de olika rollpersonerna inte har diddly sqatt anledning att umgås, än mindre riskera liv, sanity och guldpengar i varandras sällskap.

Stadium 3: Inträffar när man spelat ett par timmar. NU går det smidigare, humöret är på topp, man har hittat farten, och har kommit fram till att om man inte står ut med den enbente paranoide hobbiten så kan man åtminstone som en subplott anstränga sig för att se till att hans spelare får göra en ny karaktär jefligt fort.

Stadium 4: Man fylls av en tomhet, spelet saktar ned och den kreativa ådran försvinner. Anledningen är den som alla Sanna Konstnärer känner till: Man har inte ätit. Alltså kommer man under mycket klommer överens om att äta. Därvid uppstår antingen (ett gott omen)en livlig diskussion av spelet eller (ett dåligt omen) en livlig diskussion om Något Annat (oftast musik, när man har med mina nuvarande spelare att göra, eller möjligtvis serier).

Stadium 5: Nu är man dels mätt och har dels varit uppe alldeles för länge, och dessutom har man tappat farten. Följaktligen går spelet nu mycket långsammare. En eller ett par energiska jävlar håller allting flytande, men å andra sidan finns det alltid någon som somnar eller näst intill (memo to self: detta kan bero på transferering av livsenergi, se om metoden kan utvecklas och säljas till Pharmacia eller nåt). Om detta är SL, avbryts spelet ganska snart; annars håller det på tills någon kommer på när han eller hon skall upp i morgon. (Eller inte. Jag har varit med om tillfällen där man äter frukost och går till jobbet efter en spelsession. Men detta är s.k. anomalier som man kan strunta i vid en vetenskaplig undersökning.)

Ville bara ha det sagt,
Nightowl

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ännu en kategori...

<I>Det kluriga med denna sortens rollspelare är att titt som tätt så får dom ett ryck och vill börja spela igen. Dom söker upp en redan existerande spelgrupp och tjatar sig in. Sen deltar dom på 1-2 möten innan dom slutar pga flickvän/fru/jobb/skola/flyttar till ny stad.</I>

Emellanåt träffar de även varandra, sätter ihop en spelgrupp tillsammans och drar igång en kampanj.
Som varar i 1-2 möten innan den rinner ut i sanden.

--
Åke
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
*asg* Fy fan, den var bra!

Känner mig lite träffad i StoråTeller delen. Det där med trenchcoat & world of darkness, men jag gillar fortfarande fantasy (speciellt DoD 91).

Får man fråga hur f*n du kom på allt???

If you find you are falling into madness - dive
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Ett alternativt stadium

"Dessa karaktärer har ofta en Karisma på uppemot 17-18 i 3-18 system"

Hehe.. det får mig att komma att tänka på vad en av mina (manliga) spelkompisar gjorde i början på sin "karriär", han skapade en karaktär till Gemini med ett i karisma. Inte överdrivet vacker med andra ord.



/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Ännu en kategori...

Njae, jag har faktiskt inte mött någon sådan person men väl en del som verkar ligga och surfa på gränsen till att bli sådana.
Kanske skulle man kunna lägga till en typ till:
Den hemlige rollspelaren:
Den hemlige rollspelaren pratar inte om sin hobby och undviker i görligaste mån att svara på frågor om vad han gör på fritiden. Ett sätt att lösa problemet är att ha massor av andra ''godkända'' hobbies som han/hon kan svara med om någon frågar, men nämna rollspelandet går inte. Personen i fråga skulle antagligen inte ens börja prata rollspel med någon som har en LinContröja på sig.
Tyvärr har ju den hemlige rollspelaren varit tvungen att tala om för sin partner vad han/hon gör på kvällar och helger så att denne inte skall tro värre. Personen är dock helt övertygad om att alla andra i hela världen, undantaget nördarna han spelar med och eventuellt partnern, tycker att rollspel är mystiskt, barnsligt, ockult, hemskt och tretton andra patenterade negativa adjektiv.

Någon annan med sådan spelare i gruppen?

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Får man fråga hur f*n du kom på allt???

Brist på vettigare saker att göra? ;-)

/E
 
Top