Nekromanti Rollspelare - slöa skräpmatsätare?

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Träffade en gammal lärare härom dagen. Hon kom ihåg att jag spelade rollspel och berättade då om sin bild av rollspelare.
"Slöa 'saker' som sitter och skräpar ner i ett källarrum och ständigt klagar på att de inte har några pengar."
Själv tycker jag absolut inte att det stämmer in på vår spelgrupp, men det verkar som om det är den uppfattningen icke-rollspelare har. Usch och tvi!

/Erik, som är en riktig översittare /images/icons/smile.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
DET hatar jag mer än något annat! När folk frågar en vad man gör på fritiden... hmm... "Läser, är med vänner, festar, rollspelar *blir avbruten av ett hånskratt*".
Att säga att man rollspelar, är ungefär som att säga att man är MUDdare...
That sucks...

"I got my trenchcoat - running down your back..."
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Hmmm

Trekkie,
Xenite,
Rollspelare,
Håller på med Matte för skojs skull...

Jo viss Geek faktor har man ju.


/Bjorn
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Rollspelarkategorier

Är det inte så då? Jag är ju rollspelare, och det är den bilden, ungefär, jag har av rollspelare...men samtidigt har jag förstått att man inte bara kan generalisera rollspelare...det finns antaglien en massa undergrupper till rollspalre...hmm, ska nog rada upp några.

Rävar: Syns nästan bara på konvent. Har ofta mycket mer ovårdad klädsel än vad de brukar ha. Lever för att återuplleva de gamla rollspelsdagarna, främst på konvent. Tjatar ofta om en massa anekdoter som är minst ett decennium gamla.
USVSGLR: Ultra Seriösa Verklighetssimulerande Gärna Lajvare Rollspelare. Dessa ser mycket seriöst på sin hobby, öhm, kulturyttring, och ser gärna ner på de flesta andra sorters rollspelare.
Geeks: Nya i hobbyn. Spelar antagligen främst Magic eller Warhammer, men har börjat med rollspel. Brukar avbryta spelmöten med att snacka magickort, dataspel eller arméutformningar.
Svartrockare: Makabert klädda. Går omkriong överallt med mörk uppsyn. Vill ha en mörk (mörkare?) bild av det mesta, använder därför gärna solglasögon. Ofta seriösa.
Nobodys: Syns knappt... anonyma kläder, gör inget väsen av sig på spelmöten, och frågar nervöst när nästa modul kommer i butiken...
Besserwissers: Välklädda, pratiga personer. De vet allt om allt, och tvekar inte att avbryta andra för att proklamera sin egen föträfflighet.
Normala människor: Det fåtalet vanliga eprsoner som har en massa andra hobbys. Har antagligen någon vän i någon annan rollspelarkategori och är därför med och spelar.

Hoppas ingen tar illa upp...jag har trots allt inte nämnt några namn. Och lägg gärna till någon kategori.

/RipperDoc - har hittat damm

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Då ska du putsa de tjocka glasögonen ställa dig med rak rygg.
Ta ut pennan ur bröstfickan på din skrynkliga skjorta och trycka den i
pannan på personen, ta fram disketten ur samma bröstficka ge personen en
örfil med den och säga:
- Jag är stolt över att vara nörd...

WHaLe
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det är nog en ganska vanlig bild av rollseplare. Men självklart så stämer den ju INTE !!

Visst så blir det lite cola och pizza när man spealr. men det är ju bara för att spara tid. Om alla ska hem och äta så tar det ju en hmmla tid innan man drar igåång igen.



[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Rollspelarkategorier

*funderar*
Var faller man själv in Räv... nä. Besserwisser... usch måste erkänna - det är en slående passande beskrivning, sånär som på klädseln då..

Och till den beskrivningen går väl att tillägga en äckligt smidig förmåga att låtsas ha fel ett ögnablick för att i nästa ögonblick slå av benen på "motståndaren". *ler*

Men det saknas en kategori... hur ska vi definera den.

Gammaljagvillprövapå: Folk som blivit övertygade av sina rollspelande vänner eller hört talas om rollspel i tio års tid men aldrig fått tillfälle. Som vid spelbordet lyckligt ovetande sätter igång att slakta alla "elakingar" och allt annat.... Ålder runt trettio och över och har ett helt livs erfarenheter...

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
NÄH!!!
Om det blir skräpmat för min del är det beroende på hur intensivt vi spelar. Annars försöker jag tillaga vettig mat (visserligen gärna mat som är snabbt förberedd och/eller lagad) av den enkla anledningen att en mätt mage ger en lycklig hjärna och ett bättre rollspelande.

Tala nu om för din gamla lärare att vi i vår grupp hellre äter en härlig lammstek med sallad och andra goda tillbehör än färdigförpackad micromat. Även om det händer att vi på väg till spelhelg stannar till för en snabb burgare.

Mätt mage = Pigg hjärna = Roligare spel

Lady Silver Wolf
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Jag...

...tycker inte att det är snällt att börja skylla på lärares åsikter om rollspelare, de är redan en tillräckligt utsatt grupp... Budskap som "Varje dag föds en ny lärare - använd kondom" är inte ovanliga bland deras elever och folk i allmänhet tycker om att skämta om detm... Inte sant Dream?
...tycker att den beskrivningen var misstänkt slående när det gäller en del folk i min förening... Källarrum... Stökigt... Inga pengar... Men klagar? Näe, spelar spel istället!
...råkar ha pengar för tillfället... Så det blir inga pepsibackar för mig inte, en massa 1,5 liter coca-cola flaskor är bättre! *drar interna skämt*

/Gollum - tidigt uppe, till följd av sömnbrist, på grund av stress

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Jag...

... tycker det är helt ok att djävlas med en lärare när denne uppenbart har bestämt sig för att ha förutfattade åsikter. Jag är själv på väg att bli lärare (blivande textillärare) så jag vet hur djävliga elever kan vara. Men å andra sidan hoppas jag att inte ha SÅ förutfattade åsikter.
... din förening kanske inte är helt representativ för alla som bedriver hobbyn???? Å andra sidan, det blir nog lätt källarlokaler om inte någon har en lagom stor våning... källarlokaler är billiga att hyra/låna. Pengar varierar nog i högsta grad - prioriteringsfråga och om man studerar, de flesta studenter och nyblivna löntagare har kanske inte toppinkomst... Stökigt??? Don efter person. Men som sagt, vi spelar i stället.
... Coca Cola är gott även till stekt lamm... *njuter*

Öh, du Gollum. Sent uppe härute hos oss är vid åttasnåret..... Vintertid uppe med tuppen (5)

Lady Silver Wolf
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: Jag...

tycker inte att det är snällt att börja skylla på lärares åsikter om rollspelare, de är redan en tillräckligt utsatt grupp

Kanske inte framgick, men jag skyllde inte på lärares åsikter om rollspelare. Jag tänkte mest dra upp min bild av vad många har för bild av rollspelare (mycket av och bild). Jag har hört denna åsikt många gånger och tycker inte att det är snällt mot oss som rollspelare, även om man kanske trivs med att inte vara helt jätte-mainstream.

Så det blir inga pepsibackar för mig inte, en massa 1,5 liter coca-cola flaskor är bättre! *drar interna skämt*

Ska man dricka Cola så ska det vara på burk eller i såna där fräcka glasflaskor som ju inte finns på back. Så man får köpa de separat istället och då kan det bli dyrt med 21 liter. /images/icons/wink.gif

/Erik, som ber om ursäkt för att det inte gick fram.

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Jag...

Håller med om mainstreambilden av oss. Den är oerhört tröttande. Men har ni lagt märke till den andra reaktionen.
- Rollspel. Var är det? *följd av en sorgfälligt enkel beskrivning av undertecknad*
- Jamen det låter väl trevligt. Och sedan försöker man förklara vidare och vederbörande blir intresserad. Till sist berättar man också om de tråkiga åsikterna från vissa somliga och får till svar.
- Jamen ingen kan väl vara så dum att dem vill förstöra någons fritidsnöje....

Ack så barnsligt naiva folk kan vara... det sista sagt av en person vid regeringskanslit.... *suckar*

Cola ska drickas mycket av. Glasflaskor är till för dem som har råd.

Lady Silver Wolf
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Du tror väl inte att jag MUDdar?!??!?! (NT)

/images/icons/tongue.gif No Text

/P|uT0NiUm

"Kik ass"
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Re: Jag...

Jag tror att de flesta uppfattar rollspelare som lite nördiga personer som vid sidan om sitt rollspelande sysslar med datorer eller spelar Magic. Rollspelare sysslar heller inte med några fysiska aktiviteter och är antingen tjocka eller smala.
Något i denna stil tror nog folk att rollspelare är.
Jag vet dock att detta inte alltid är sant tyvär så är det ofta så. Mina spelare är tex på detta viset och stämmer in på vissa av ovanstående saker. Det bör tilläggas att jag absolut inte är på detta viset.

MVH "Gud"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Jag...

... sysslar inte med någon fysisk aktivitet förutom situps på morgonen och kvällen, varför skulle jag?
... sitter framför datorn jävligt mycket. Det är kul, vad finns annars att göra i den här skithålan till stad (Kiruna)? /images/icons/smile.gif Man kan ju inte supa hela tiden, jag gillar inte utegrejer som att fiska till exempel.
... är finnig! Och?
... är fet som ett svin (fast jag döljer det ganska bra), konstigt? Jag gör ju inget... och gillar pizza! /images/icons/smile.gif
... känner många rollspelare som är "normala" (fast vilka är egentligen helt "normala", tänk efter innan du svarar på det... någon skum avvikelse har nästan uteslutande alla)
... gillar att skriva, därmed sitter jag ännu mer framför datorn.
... är blekhyad. Konstigt när jag inte går utanför dörren om ingen riktar ett hagelgevär mot mitt huvud /images/icons/smile.gif
(... är sällan utomhus med tanke på att det är vinter 8 månader om året här och på sommaren är det tusen myggor per kubikmillimeter.)
... kan komma på tusen anledningar till att jag är som jag är.
... gillar mig själv (lite i alla fall... eller njä... hmm... äsch... skit samma).
... gillar att rollspela /images/icons/laugh.gif
... ska sluta skriva så'nt här skit nu...

/P|uT0NiUm

"Kik ass"
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Re: Rollspelarkategorier

Historieintresserade småbesserwissar:
Ganska normala, men dock ofta extremt historieintresserade, lite bersserwissiga. Kan debattera historia i tinmmar med andra historieintresserade. Läser mycket.

Det är nog den grupp jag tillhör, kan inte komma på någon annan grupp just nu...

/Mvh
Björn
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Rollspelarkategorier

Okej, du missade en, den heter "Alle-style" (Alle är jag liksom, *trummvirvel & massor av annat entré-oljud*):
Spelledarstyle:


Man skiter i sådana petitesser som att duscha, man ska ju ändå inte gå utanför dörren. Glufsar i sig chips så att man knappt kan kommunicera med spelarna och stinker skit i en månad framöver.

Man måste ha ett bra pokerface och förstöra stämningen när det är som roligast och bäst genom att säga saker som "Det kommer en flygande stålanka ner från himlen... han har K-pist och lädertanga, vad gör du?"; pokerfacet? Jo... för när man säger "Du ser ett troll klia sig i röven och titta på dig... han verkar hungrig" så vet inte spelarna om man är allvarlig eller inte och det sabbar stämningen skitmycket - dessvärre så har jag gjort det till en ovana så jag kan inte sluta, trots att det suger...

Beskriv saker så jävla detaljerat och onödigt som möjligt (okej, jag får beröm för det... men det tar timmar att göra saker som att bädda en säng), när man har tråkigt och slut på inspiration så kan man alltid dra upp lite bakgrundsdravel samtidigt som man tänker på annat - vilket ofta medför att man glömmer bort vad man har sagt och det blossar upp livliga diskussioner om det senare.

Regler för SLPn? Nää... vad är det för onödigheter, när jag vill att de ska dö, så dör de; man slår ibland 1T6, jämt = han får leva, ojämt = han dör. När jag vill att de gör stadsförstörande besvärjelser så lyckas de automatiskt - även om de inte har magikunskaper.

Beskriv allt så pessimistiskt som möjligt, som om världen skulle vara emot en och livet ett lidande - oavsett vem och vad man är.

Var skiträdd för att göra revolutionerande ändringar i Mundana, av någon sjuk anledning som jag inte själv vet om...

Helt plötsligt, mitt i äventyret, fäll en kommentar över hur onödigt det är att röka till exempel.

Det finns inga "normala" SLPn, antingen så suger de fett och är fumliga eller så är de Übermenschen som är proffs på allt och inget.

Observera att allt viktigt som kan förändra Mundana eller historien på något sätt döljs av till exempel en surig drake... så att det är inte finns kvar några stora spår efter förändringar.

Jag kan inte hjälpa det! Jag försöker men jag kan inte... trots det så tycker mina spelare att jag är skitbra. Undrar vad de skulle tycka om jag slutade med allt det där?
Spelarstylen:


Gör sådana sjuka saker som ingen frisk människa (eller någon över huvud taget) någonsin har gjort (exempel: hoppa ner från ett tak iklädd endast rosa läderbyxor med bjällror och en partyfärgad UZI... landa på skallen och fnittra hysteriskt).

Dö fyra gånger per spelmöte och lär dig rollpersonsgenereringen utantill - det går snabbare att avverka RPn då...

Fnittra alltid när RPn dör.

Överraska folk, exempel: "Maffiabossen erbjuder dig 1'000'000 Euro för att döda den där snubben... du tycker att det låter bra, vad gör du?" "Pussar han på näsan och sparkar han i bollarna!" (=död RP, men ändå...)

I Neotech och future-RPG: Ha alltid minst 14 pistoler på dig (med minst plus två magasin per styck), 2 hagelgevär (och jättemycket extraaammo), minst 1 K-pist (och mellan 2 till 8 magasin extra) och till sist en AK (med jättemånga magasin extra). Välj den sämsta ammunitionen, då måste man fylla luften med mycket mer bly än vanligtvis...

Okej... låter normalt? Vi har jävligt kul i alla fall... jag passar nog inte som spelare, men det är i alla fall den mytomspunna "Alle-stylen" (*trummvirvel & massor av annat entré-oljud*). Vill ni ha mig som spelledare/spelare? /images/icons/wink.gif

Jag har tråkigt...

/P|uT0NiUm, life sucks - give up.
 
Top