Rollspelare och tro på det övernaturliga

Tror du på det övernaturliga?


  • Total voters
    58
Status
Not open for further replies.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
I väldigt många rollspel ingår en mer eller mindre omfattande grad av övernaturlighet (gudar, magi/psioniska krafter, voodoo, väsen etc. etc.)

Jag är nyfiken på om du tror på något av detta i verkligheten, bortom rollspelen.

För egen del har jag alltid haft någon form av tro på Gud, men framförallt varit klassiskt "svensson-troende" (döpt, konfirmerad och gift i Svenska Kyrkan). Efter att jag fått min sjukdom har tron på Gud blivit mer frikyrklig och en del av vardagen, där tron på olika former av gudomligt ingripande finns med. Det senare är egentligen inte bara ett resultat av min sjukdom utan något som vuxit fram under en längre tid.

Tror du på något övernaturligt?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Ja!
Svårt att säga var gränserna går, men jag försöker hålla ett öppet sinne för saker som saknar förklaringsmodeller i nuläget. Men jag tänker att det som är övernaturligt idag mestadels handlar om att det just saknar en förklaring i nuläget. På samma sätt som att saker som ansetts vara övernaturliga förr i tiden nu har fått en förklaring och inte längre anses vara övernaturliga. Exempelvis tror jag på en världssjäl som allt liv utgår ifrån, och som ger upphov till en aktiv andevärld. Bland annat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag är nog lite tråkig, men jag tror inte på något övernaturligt alls. Varken vad gäller religion eller allmänna spökerier. Känner många som gör det dock och det är intressant och kul att få ta del av deras livsåskådningar 🙂

Tycker att övernaturligheter kan vara kul i rollspel, framförallt i genrerna fantasy och skräck! I skräckäventyren föredrar jag om det övernaturliga är subtilt, men det är en personlig preferens.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
"What can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence", är min syn på det övernaturliga rent personligt. Men jag har många vänner med personlig tro av alla slag och har exakt ingen åsikt om vad andra människor tror på eller är övertygade om, så länge det inte går ut över andra. Politiskt, religiöst, filosofiskt, etc.

Övernaturliga saker i fiktion (inklusive rollspel) tycker jag däremot kan vara hur ballt som helst. Och att läsa olika historiska skeenden och hur deras tro påverkat dem (som spådomar i kaffesump i 1700-talets Stockholm) sätter ju vår moderna vardag i ett intressant perspektiv.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vill tro på övernaturligheter men har svårt att övertyga mig själv. Älskar tex "The Why Files" på Youtube och har en kopp med HeckleFish på. Jag är övertygad om att det finns liv på andra planeter så det räknas inte riktigt som övernaturligt för mig.

Jag vill tro på Gud, men ingen religion jag undersökt eller bjudit in att försöka konvertera mig har lyckats. Så mitt svar är väl "nja" på din fråga.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Nej. Jag blir bara mer krass och skeptisk med åren. Jag tror att jag från början ville tro gott om folk och lita på deras upplevelser och berättelser om övernaturligheter. Men har med åldern fått allt svårare att köpa folks vidskeplighet. Jag har aldrig själv erfarit nåt övernaturligt.

//EvilSpook
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Nä, även om jag tycker att ockultism eller satanism har fina bilder, musik, traditioner och gemenskap så är det inget jag kan förmå mig att tro på.

Jag har nog haft ett ganska pubertalt religionsförakt lite längre än det var klädsamt, nu tänker jag att om det kan få viktigt för vissa vilket lag som vinner allsvenskan så kan det väl få vara viktigt för andra med astrologi och bikt också.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag är uppväxt i en religiös familj. Men där min mamma alltid tryckte hårt på den fria viljan.

Sommaren 2022 upptäcktes att det jag trodde var ryggskott var egentligen en stor tumör i ryggen och efter akutoperation i Malmö och strålning av en tumör i nacken. Då var jag nog lite för nära andra sidan än jag ville. Så får jag nu cellgifter var tredje vecka för att bekämpa mina andra tumörer tror att det är mellan 8 och 13 stycken men är lite osäker då jag inte vill veta egentligen, de sitter i ben och fettvävnad.
Den tionde januari åker jag till Lund för min 22 cellgifts dos.

Under den första tiden på sjukhus med mycket smärtstillande och morfin hade jag ett par samtal med Gud under nätterna. Numer i nyktert tillstånd ägnas väldigt lite tankeverksamhet hos Gud. Men jag är tämligen säker att jag lovade bort min själ och allt annat oxå för att få leva.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Samma!
Plus att mycket vetenskap är så flummig att gränsen till det övernaturliga blir väldigt diffus.
Ja det är lurigt det där med definitioner, jag menar om spöken, gud eller Bigfoot skulle bevisas så skulle det ju inte längre vara övernaturligt utan en del av naturen så att säga.

Men jag gör någon slags tolkning av övernaturligt som "sånt som i allmänhet är svårt att bevisa och som av folk i allmänhet tycker är övernaturligt"
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Sällar mig till Njaarna, skulle vilja kunna säga ett ja utan tvekan men skriver inte under på allt som kommer med det. Kan heller inte fullt ut stå för ett rungande nej. Är övertygad om att där finns mer än det vi tror oss veta och det vi vet vet vi inte allt om än. Men allt detta ryms inom vetenskapen och vetenskapligt förhållningssätt. Övernaturligt antyder att det är skiljt från vardagen när det istället borde vara en naturlig del av den. Vi vet bara inte det för vi ser inte det vi inte förstår. Typ nåt sånt njaande är min inställning…
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Starkt oreligiös, både när det gäller gudar och spöken (är dock fortfarande medlem i svenska kyrkan för deras sociala arbete).

Upplever också att rollspelandet och fantasy-litteratur varit en del i mitt ateistiska uppvaknande. När man läser om helt påhittade gudar och väsen blir det lättare att ställa sig frågande till de som dyrkas i verkligheten.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Ok, jag är nog mer JA än NEJ. Men jag är lag ”i want to believe“ snarare än fast. Jag tror att folk upplever det de säger att de upplever - från att de träffar tomtar, får visioner av Guds Moder, är med om poltergeist och uppnår magiska effekter av tex bön, meditation eller voodoo.
Men jag är inte säker på att den gemensamma verkligheten förändras - eller vad skillnaden på att subjektiv och objektiv verklighet förändras är.
Jag tror efter vad jag förstått från filosofi och populärvetenskap om området att vår verklighet är oändligt mycket större än vi kan utläsa med de sinnen som vi har. Och att det finns en djup spirituell mening i att utforska den gömda världen - inuti och utanför sig själv.

Och det står ”Teosofer, antroposofer och anda Blavatskyister undanbedes” i min tinderprofil.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Sommaren 2022 upptäcktes att det jag trodde var ryggskott var egentligen en stor tumör i ryggen och efter akutoperation i Malmö och strålning av en tumör i nacken. Då var jag nog lite för nära andra sidan än jag ville. Så får jag nu cellgifter var tredje vecka för att bekämpa mina andra tumörer tror att det är mellan 8 och 13 stycken men är lite osäker då jag inte vill veta egentligen, de sitter i ben och fettvävnad.
Den tionde januari åker jag till Lund för min 22 cellgifts dos.
Usch, hoppas verkligen att allt går bra.
 
Status
Not open for further replies.
Top