Nekromanti rollspelare, ålder, kön, tillväxt

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
New York Daily News har en intressant artikel om rollspel:
With close-up in ‘Stranger Things,’ it's like Dungeons & Dragons found a Potion of Rejuvenation

Journalisten har bl.a. frågat WotC vilka som spelar rollspel.
Svaret blev:
Största gruppen är 25-34 år.
Näst största gruppen är 35-44 år.
Den tredje största gruppen är 15-24 år.
Och att c:a 30 % av spelarna är tjejer.
Är det här något som ni kan relatera till?
Personligen kan jag relatera till ålderskategorierna, men jag känner inte riktigt igen mig i att var tredje spelare är tjej (det skulle vara jättekul om det var så i Sverige men det känns som vi har en bit kvar innan vi är där).

Ytterligare en intressant artikel från ICv2:
HOBBY GAMES MARKET OVER $1.4 BILLION In 2016

Där står att rollspel är den minsta delen inom segmentet "hobby games", men den som växer mest: från $35M till $45M (det såldes alltså rollspel för 45 miljoner dollar i USA under 2016).
är detta något som ni märker av? Ökar rollspelshobbyn just nu?

Här är kvartalslistan (våren 2017) från ICv2 över de fem största rollspelen:
TOP 5 ROLEPLAYING GAMES--SPRING 2017
1. Dungeons & Dragons
2. Pathfinder
3. STAR WARS
4. Adventures in Middle Earth
5. Shadowrun
Något som förvånar er? Finns det något annat rollspel som ni förväntade er att se på listan?

Här är EN Worlds lista över vilka rollspel som det snackas mest om på nätet just nu:
Hot Roleplaying Games
1. Dungeons & Dragons 5E 88,92 %
2. Pathfinder 3,09 %
3. Dungeons & Dragons 3E 2,82 %
4. Dungeons & Dragons 4E 1,27 %
5. Savage Worlds 0,91 %
6. OSR 0,45 %
7. Advanced Dungeons & Dragons 2E 0,36 %
8. Alternity 0,27 %
9. Mutants & Masterminds / DC Adventures 0,27 %
10. Villians & Vigilantes 0,18 %
11. STAR WARS d6 0,18 %
Övriga 1,28 %
Jag var lite förvånad över att STAR WARS d6 letat sig upp, men det kanske inte är så konstigt: Don't Underestimate the Force

Hur ser det ut i Sverige då?
Så här ser Science Fiction Bokandelns försäljning ut den senaste månaden:
Rollspel & soloäventyr
1. Ensamma vargen soloäventyr: Flykt undan Mörkret
2. DnD5, PHB
3. DnD5, Starter Set
4. M:Å0, Elysium
5. DnD5, DMG
6. M:Å0
7. Riotminds DoD Retro
8. DnD5, MM
Jag blev nog lite förvånad över att det fanns så många "gamla" spel på försäljningslistan, de flesta av dem har funnits i butik i över två år!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
anth;n255333 said:
men jag känner inte riktigt igen mig i att var tredje spelare är tjej (det skulle vara jättekul om det var så i Sverige men det känns som vi har en bit kvar innan vi är där).
I nuvarande spelgrupp är 2 av 7 kvinnor. Inför nästa kampanj kommer det troligen skifta till 3 av 6. Detta är ju dock inte särsäkilt representativt om jag ser tillbaka på alla spelgrupper jag varit med I.

Men det vore väldigt kul att se någon slags undersökning på sånt här för just Sverige. I ett "forum" som når ut till alla rollspelare, inte bara de som hanger här eller I grupper på fejjan.

För min uppfattning (vet inte hur sann den är) är att rollspelsgrupper fortfarande I många fall är små, slutna historier med få kopplingar utåt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Jag tycker jag ser mycket tjejjer när jag är på konvent. Om de är 30% kan jag inte svara på dock.

I rollspelsgrupperna jag är med i på Facebook är det inte så många aktiva tjejjer, men det kanske snarare beror på mediet än något annat.
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
I våran grupp på 6 pers är det 2 tjejer. Vi är alla mellan 25-34 år. Men jag kan nog tänka mig att det är ca 30% tjejer, i alla fall hoppas jag det då den siffran är ganska bra. Och precis som inom arbetsplatser osv så är rollspel inget undantag, satan så mycket trevligare stämning det blir i en grupp där man blandar tjejer och killar.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
jag tycker det mest konstiga är att Alternity står på plats åtta. Vem tusan pratar om Alternity och varför?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
I gruppen som jag spelleder är det helt jämn fördelning mellan män och kvinnor. I gruppen där jag spelar är det 100% män. Jag är rätt säker på att det är en betydligt större andel kvinnliga spelare nu än under de svenska rollspelens först guldålder. 30%? Tja, kanske. När det gäller åldern ligger merparten av de som jag spelleder eller spelar med, inom spannet 35-44 år.

Jag får helt klart känslan av att rollspelshobbyn ökar även i Sverige. Många som var med på 80-talet hittar tillbaka till hobbyn och drar med sig vänner, partner och barn. Plus att det är många andra samverkande faktorer. Boken om Äventyrsspel, Finna Dolda Ting, Stranger Things, De dödas röster, m.fl. har alla hjälpt till att sprida hobbyn. Det som verkligen skulle kunna sätta fart på spelandet är om rollspelen hittar tillbaka till de vanliga leksaksaffärerna och bokhandlarna.

Att D&D toppar de flesta listorna är ingen överraskning. Först och störst kommer man långt med. Jag är lite förvånad över att DoD2016 ligger så högt upp på listan. I övrigt kan man lugnt konstatera att Fria Ligan lyckats enormt bra, både när det gäller försäljningen och fansens uppskattning. Det är väldigt många FL-titlar på topplistan. Kul att Tails of Equestria går så bra. Håller med dig, anth, att det är lite märkligt att så många av de "gamla" spelen fortfarande toppar listan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lukas;n255348 said:
jag tycker det mest konstiga är att Alternity står på plats åtta. Vem tusan pratar om Alternity och varför?
Eftersom %-satserna är 0,09%, 0,18%, 0,27% betyder det att de räknar med 1/1111-delar.
Alternitys 0,27% betyder att 3/1111 av alla internet-diskussioner just nu handlar om alternity.
Min gissning är att det räcker med att någon drar igång ett par Alternity-trådar på något obskyrt forum för att det ska synas på "hot games"-listan.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
anth;n255352 said:
Eftersom %-satserna är 0,09%, 0,18%, 0,27% betyder det att de räknar med 1/1111-delar.
Alternitys 0,27% betyder att 3/1111 av alla internet-diskussioner just nu handlar om alternity.
Min gissning är att det räcker med att någon drar igång ett par Alternity-trådar på något obskyrt forum för att det ska synas på "hot games"-listan.
När resultaten är lite mysko kan det onekligen vara kul att ta en titt på metodiken!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Vår spelgrupp är uteslutande män vilket nog mest beror på att det i stort sett är samma spelgrupp som på 80-talet (numera 40). Hade dock gärna spelat parallellt med en mer uppblandad spelgrupp. Om inte förr så hoppas jag det bli aktuellt när barnen blir lite större.

Inte speciellt förvånande, men också lite tragiskt (enligt mig) att folk är kvar i D&D istället för att utvecklas till nya spel och andra genres. Fria Ligan nog det bästa som hänt Rollspelssverige på väldigt väldigt länge. Blir bara orolig att de sliter ut sig utifrån deras höga produktionstakt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Kul att Ensamma Vargen ligger i topp. Betyder det att solospel fortfarande fungerar som inkörsport till hobbyn, precis som på 80-talet?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Här är EN Worlds lista över vilka rollspel som det snackas mest om på nätet just nu:
Hot Roleplaying Games
1. Dungeons & Dragons 5E 88,92 %


"Och sen finns det ett par andra rollspel, men det är knappt någon som bryr sig om dem..." Absurt hög siffra, men jag borde inte vara förvånad kanske. De allra flesta spel jag hör talas om på wrnu har jag aldrig hört något om någon annanstans.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
anth;n255333 said:
Journalisten har bl.a. frågat WotC vilka som spelar rollspel.
Svaret blev:
Största gruppen är 25-34 år.
Näst största gruppen är 35-44 år.
Den tredje största gruppen är 15-24 år.
Och att c:a 30 % av spelarna är tjejer.
Är det här något som ni kan relatera till?
Personligen kan jag relatera till ålderskategorierna, men jag känner inte riktigt igen mig i att var tredje spelare är tjej (det skulle vara jättekul om det var så i Sverige men det känns som vi har en bit kvar innan vi är där).
Eftersom WotC inte har frågat mig om ålder och kön utgår jag från att detta är baserat på "folk som berättat detta för WotC i något sammanhang". Kan kvinnor vara mer benägna att berätta om sig själva för företag?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
slanfan;n255400 said:
Eftersom WotC inte har frågat mig om ålder och kön utgår jag från att detta är baserat på "folk som berättat detta för WotC i något sammanhang". Kan kvinnor vara mer benägna att berätta om sig själva för företag?
En av "nyheterna" i DnD5 var Adventurers League.

Det är ett sätt för WotC att organisera rollspelare; på konvent, i spelbutiker och i rollspelsklubbar.
Det kan sägas vara en form av turneringsspel.
När man registrerat sig hos WotC kan man skapa en rollperson, spela med den på ett adventurers league-ställe, levla upp och sedan spela med den på ett annat adventurers league-ställe.

Det man måste ha klart för sig är att amerikanska företag, inklusive WotC, har stenkoll på sina kunder (läs rollspelare) och vet nästan allt om dem (storebror ser dig).
Det är därför inte det minsta förvånande om de vet att 30 % av adventurers league-spelarna är tjejer.

Nu är såpass organiserat spel ovanligt i Sverige, men det finns även här. Bl.a. på Dragon's Lair.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
I min spelgrupp från 1995 fram tills ca 2002-2003 så var vi 6 personer (vi är alla i dagsläget inom den där 35-44 ålderskategorin), där en utav oss var tjej. Och när jag försöker minnas de andra spelgrupper som min spelgrupp hade kontakt med, så tror jag att det faktiskt var rätt vanligt att där var 0-1 tjejer per 4-6 killar (tror där var en spelgrupp som vi kände som hade 2 tjejer, men minns inte hur många de var totalt... de flesta andra hade antingen ingen, eller hade som mest 1 tjej). Och när jag kollar på hur det såg ut i de 4-5 Vampire the Masquerade LARP'en som jag och min grupp var med i, så tror jag att vi var en ca 15-25 personer per gång, där någon stans runt 3-5 tjejer var med varje gång. För några år sedan så hade jag en ny spelgrupp under kanske ett år (innan den splitrades), och där var vi 5-6 personer totalt, där en av oss var tjej.

Så, om den procenten stämmer, att 30% utav alla rollspelare är tjejer i dagsläget, då har där nog varit en viss ökning sedan jag spelade som mest på 90-00 talet... för mina procent tal som jag har haft erfarenhet utav har ju legat på mellan ca 0-25%. LARP'en var definitivt de spelomgångarna där procenttalet utav tjejer var som högst.

I dagsläget dock (sedan 2003, med undantager utav det där året med den där nya spelgruppen) så har min spelgrupp varit till 100% killar, men då är vi också bara 3 personer, och två av oss är vad som återstår utav min gamla spelgrupp (den tredje är den andra personens lille bror, som är 10 år yngre än mig (jag är 38))... tyvärr så har vi inte spelat något alls på snart 2 år nu (Julen 2015 tror jag det var som vi spelade sist), fast det är inte så himla ovanligt för vi har periodsvis haft omgångar där vi inte har spelat något alls på flera år... och som mest så har vi bara haft perioder utav spelande under en vecka eller 4, var 4-12 månad.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Stämmer på pricken med vår grupp. Jag är äldst (36), medan resten av gruppen seglar runt 30 strecket. Vi är 6 stycken, varav 2 är tjejer (33%).
 
Top