Nekromanti rollspelandets glada dagar

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det slår ju inte "vanliga" rollspel...

Enligt mitt tycke så är "vanliga" bordsrollspel klar mycket mer spänande & utmanande.. Eftersom till tv-spel & sånts å får man en värld serverad på en cd-skiva. men vid borsdsrollseplen så eggar man sin egen & gruppens fanatsi..
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Säger du ja

Men alla som hellre spelar CS eller Diablo eller något annat fläskdåligt spel på nätet konstant, skulle knappast se det så.

/BD, som har blivit av med en spelare i förmån för CS.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Säger du ja

Fast det är ju frågan om om de får ut samma sak ur det. Det kan ju hända att de bara tycker det är roligare. På samma sätt som somliga hellre ser på TV eller spelar fotboll än spelar rollspel.

Rollspel på dator är ju inte alls samma sak och kommer antagligen inte att bli det på länge (nån annan än jag som tycker att editorn i Neverwinter Nights är någonting tillverkarna förtjänar en evighet av Bingolotto för?)

Fast resultatet är ju detsamma vilken orsaken än är -- de spelar inte rollspel.

-JPS-
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
inte bara det ju!

Glöm inte böckerna och olika sorters samlarbilder.
De har ju faktiskt ganska mycket brädspel egentligen också.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: inte bara det ju!

Jag räknar samlarbilderna som ccg:s! Men visst, lite böcker osv har de ju också!

Men det är ju inte precis som Tradition!

/Herr Balderk
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För det gör jag !!

Japp, det säger jag !!!! Med gott samvete åxå !!
Jag spelar åxå Diablo & CS & det är INGET mot ett trevligt & bra gjord spelkväll !!!
& då tycker jag ändå att Diablo & sånt är skoj..
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nej, det hoppas jag verkligen inte !!

Nej, hälp !!
Jag hoppas INTE att alla tycker som jag !! Hur skulle det se ut..... :gremwink: :gremwink:
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: inte bara det ju!

Errr...räknar du samlarbilder som collectible card games?

Det var intressant och nytänkande måste jag säga. Har du lust att gå djupare in på varför du klassar t ex hockeykort som ett spel?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: inte bara det ju!

Bilder som bilder....

Så tänker jag... dessutom orkade jag inte skriva : förutom lite ccg:s och samlarbilder...

Får jag fråga vad det hela har för betydelse?

/Herr Balderk
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: inte bara det ju!

Visst får du det. Men förvänta dig inte något ordentligt svar :gremwink:
Egentligen handlade det väl bara om att jag bara ville att du skulle få med allt som dom faktiskt sålde i butiken så att folk skulle förstå hur långt ifrån en renodlad rollspelsbutik det faktiskt är. Jag glömde dessutom nämna att de ju även har olika sport-prylar som vimplar, tröjor m.m.

Och att du räknar in samlarbilder i collectible card games är ju bara så jättefel att det inte får förekomma. Borde ju vara ganska självklart, men du står alltså fast vid att det kan klassas som ccg's?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: inte bara det ju!

Det klassas inte som ccg:s men jag skriver det som ccg:s i min lathet...
Visst det är ingen renodlad rollspelsbutik, men den är mer renodlad än t ex Tradition...

Jag ger dig rätt alltså...

Kan vi avsluta här?

/Herr Balderk
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Rollspel & Marknadsföring

Att SoR inte drar in fler personer i rollspel är trolitvis för att dessa personer inte känner till rollspel eller vet hur det fungerar.

Men kanske Sverok och dess rollspelsföreningar skulle slå ett hårdare slag för rollspel nu när fantasy är "inne". Jag vet inte riktigt hur mycket reklam som varje rollspelskonvent gör för sig själva, men min egen uppfattning är att om du inte läser Codex eller vet om att det existerar rollspelskonvent så får du inte den informationen alls.
Jag har för mig att Target Games hade mycket reklam även i svenska serietidningar som säkert fångade upp några nya potentiella spelare.

Att existera är tydligen inte att finnas.... Man måste skrika ganska så högt också för att synas.

Skulle vara kul att höra åsikter från våra nu levande rollspelsföretag när det gäller just deras marknadsföring. Hur hårt satsar man på att nå ut till de svenska konsumenterna? Speciellt nu vid Juletid?

Sen har Krille tidigare nämnt att det i princip fanns rollspel i varje leksaksbutik, snabbköp och kiosk man besökte. Men man kan ju undra hur många av dessa inköp av rollspel som mynnade ut i entusiaster som spelade rollspel varje helg. Sanning är nog att ett rollspel köptes, spelades någon gång och hamnade därefter i källaren på någon dammig hylla och slutligen förpassades till högen med brännbart skräp.

Tyvärr fick rollspel ett dåligt rykte under KULT-perioden via massmedia. Alla leksakshandlare vill ju sälja produkter så varför skulle man inte kunna försöka lansera rollspel på en bred front i Sverige.
Precis som spelare har gått samman under Sverok i Sverige så kanske våra speltillverkare skulle gå samman och bearbeta våra leksaksbutiker och stormarknader ute i landet. Något för Riotminds, Neogames, Rävspel, Järnringen och ni andra att tänka över...
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: inte bara det ju!

Det kan vi, nu när du har förstått att det är fel att klassa dem som ccg's så avslutar jag gärna. Vi vill ju inte att du ska rusa iväg på ännu ett OT-maraton nu när moderatorerna har sagt ifrån ordentligt :gremgrin:
 
Top