Nekromanti rollspelandets glada dagar

Offe

Veteran
Joined
7 Dec 2002
Messages
3
Location
Växjö
Vad var det egentligen som lockade sveriges rollspelare till att köpa och spela rollspel i en sån utsträckning som man gjorde under 80- och början av 90-talet? Varför har hobbyn stagnerat så mycket som den har gjort? Och varför har inte Sagan om ringen- filmerna påverkat sveriges folk att spela mer rollspel i någon större utsträckning (inte som jag har märkt, i alla fall)? Har någon klok person här bra svar på dessa frågor?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mina egna teorier:

"Vad var det egentligen som lockade sveriges rollspelare till att köpa och spela rollspel i en sån utsträckning som man gjorde under 80- och början av 90-talet?"

Det fanns rollspel överallt. De stod i spelhyllan i leksaksbutiken, bredvid Nya Finans, Monopol och Bondespelet. Därmed upptäcktes de av alla, köptes av alla och spelades av alla.

"Varför har hobbyn stagnerat så mycket som den har gjort?"

Rollspel finns inte överallt längre. De hittas på nätet eller undangömda i små specialbutiker som enbart finns i Göteborg och Stockholm. Därmed upptäcks de inte av alla, utan av enbart de invigda.

"Och varför har inte Sagan om ringen- filmerna påverkat sveriges folk att spela mer rollspel i någon större utsträckning (inte som jag har märkt, i alla fall)?"

Det finns inga rollspel att köpa, i alla fall inte om man tillhör populasen som aldrig skulle drömma om att spel skulle finnas i bokform eller böcker kan vara ett spel, och definitivt inte letar efter spel utanför leksaksbutiker och böcker utanför boklådor (om de nu ens skulle uppfatta att rollspelsböcker var spel).
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Vad är nu detta?

Rollspel finns inte överallt längre. De hittas på nätet eller undangömda i små specialbutiker som enbart finns i Göteborg och Stockholm.

Vad snackar du om? Finns det inte på några andra ställen än gbg och sthlm? Och jag som trodde att det fanns en här i Umeå som jag brukar gå till! Är den inte special eller har jag bara drömt??? Iofs... de säljer ju ccg:s också! :gremsmirk:

/Herr Balderk, fattar var krille ville komma men var bara tvungen. men som för övrigt tycker att det var ett klokt inlägg av honom, är det rätt forum förresten?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad är nu detta?

"Och jag som trodde att det fanns en här i Umeå som jag brukar gå till! Är den inte special eller har jag bara drömt???"

Jupp. Jag brukar också hallucinera om att det finns en hylla med rollspel nere på TV-spelsbutiken här i Skövde. :gremwink:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hobbyes kommer & går...

Tjaaa, för min del så tror jag att det som så att hobbeys komer & går. Skulle misstänka att vi får en rollseplsboom igen om nått år eller så...
Om man säger så här.. Jag tror att filmerna inspererar folk till att läsa böckerna & så. Då kanske det är en inkörsport till rollserpl på sikt..
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Rollspel finns inte överallt längre. De hittas på nätet eller undangömda i små specialbutiker som enbart finns i Göteborg och Stockholm. Därmed upptäcks de inte av alla, utan av enbart de invigda.

Å andra sidan sprider sig tradition som pesten för tillfället. Från att i stockholm ha varit en butik i fjompiga sturegallerian (där en tjej med barnvagn blev påhoppad av en äldre man som sa åt henne att åka tillbaka till förortscentrumen... hon hade jeans på sig...) till en butik i Gallerian har de nu också öppnat i stockholms största centrum (farsta centrum) och snart öppnar de också i skärholmen.

Dessutom öppnar de i fler och fler av landets småstäder.
Även om trad mest har dataspel så har de även rollspel. Om bara några av kidsen som köper spel till sin konsol plockar upp drakar och demoner istället så är ju det bättre än hur det var för två år sedan...

chrull
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Å andra sidan sprider sig tradition som pesten för tillfället."

Å tredje sidan så försvinner Trads rollspelssortiment mer och mer. I den mån den finns så verkar den mest bli D&D och WoD.
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Re: Vad är nu detta?

Jag tror att jag har drömt att jag har varit i en affär i min hemstad som säjer sådan suspekta grejor som rollspel... :gremwink: Litet att välaj på men ändå.

Legolas
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det vet jag inget om. i de trad jag har varit inne i på sista tiden (gallerian och farsta) så trängs visserligen rollspelutrymmet ihop mer och mer. men visst har de mer än wod och d&d. även om det är samma procent d20 som överallt annars. 65% dvs.

chrull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Vad är nu detta?

Den lokala rollspelsbutiken här i Växjö kombinerar rollspel med kortspel, GW-jox, lite skräckprylar samt gitarrer (på butiken står det "aukt. guitarhealer").
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Re: Vad är nu detta?

Var jag än reser så är det nästan alltid så. Rollspel säljs i små suspekta affärer som säljer allt ifrån TV-spel till Miniatyrspel, till Jonglerings tillbehör och udda Serietidningar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Men problemet är ju inte att få folk att spela varierade rollspel. Det är att få folk att bli helsålda över huvudtaget!!

Från min egen erfarenhet så brukar det vara att folk börjar spela D&D, Eon eller WoD....och sen vill de försöka något annat och letar upp sådana suspekta ställen som www.rollspel.nu.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Å tredje sidan så försvinner Trads rollspelssortiment mer och mer.

Och undan. På Trad i Jakobsberg finns rollspelshyllan på väggen vid ett litet halvmeterbrett utrymme som personalen klämmer sig genom när de ska gå mellan kassadisken och resten av butiken. Man måste i princip gå in bakom disken om man ska kolla på dem.

--
Åke
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fast jag tyckte Tradition var mysigare när det låg i Sturegallerian. Trots att jag hatar Östermalm :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Vad är nu detta?

Hmmm... Låter som tradition i ett nötskal!

/Herr Balderk, har en riktigt bra rollspelsbutik på hemorten som bara säljer ccg:s förutom rollspel och lite brädspel...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Precis! Hur många har inte t ex börjat med drakar och demoner? Samma sak borde ju kunna gälla d20... fast å andra sidan är det ju på engelska vilket gör det svårt för mindre barn (10-åringar ungefär) att börja med det. Men iofs så börjar ju de med warhammer nu för tiden, så varför inte rollspel?

/Herr Balderk, tycker traditions butiker är pinsamt dåliga... men har bara varit i två.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Rollspel finns inte överallt längre. De hittas på nätet eller undangömda i små specialbutiker som enbart finns i Göteborg och Stockholm. Därmed upptäcks de inte av alla, utan av enbart de invigda.

Fast i dag när jag tittade in till den lokala spelbutiken såg jag en hel familj som var ute och handlade rollpspel tillsammans. Man kan ju börja känna julstämning för mindre.

-JPS-
 
Top