Nekromanti Rollspelandet

hamdil

Veteran
Joined
9 Aug 2008
Messages
20
Location
Tre mil utanför östersund
jag undrar hur en normal spelgrupp är i antal och även hur man får till en bra stämmning. I min nuvarande grupp är vi två rollspelspersoner och en spelledare inte så väldigt roligt

och stämmningen är inte så bra rollspelledaren har TOTAL KONTROLL vi får inte direkt göra något och han fuskar det förstör rollspelet! :gremmad: jag undrar även hur jag blir en bra spelledare ska nämligen prova spelleda.

jag skulle även behöva en ny spellgrupp så himmla trött på min. jag bor tre mil utanför östersund men kommer flytta på lördag till arjeplog^^ och om någon är intreserad så är det bara att skriva till mig
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Den bästa storleken på en spelgrupp, imo, är 3 personer och en SL. Mer eller mindre krånglar bara till det.

Som SL så bör du vara överens med gruppen om hur ni ska spela, vilka roller gruppen ska spela och försöka vara konsekvent i regeltolkandet.

Om frågan: "Kan min 119 cm Gurd anfalla den där 230 långa trukhen med precisionsanfall hals" kommer upp tre gånger, ska svaret vara samma båda gångerna.

Det bästa sättet att fixa stämning är genom att vara överens och försöka beskriva så bra som möjligt och att spela något alla är bekväma med. Om inte alla gillar tjuvkampanjer så kommer stämningen bli sämre, men om alla älskar heroiska drakdödarkampanjer så kommer stämningen gå uppåt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag tycker att det är roligt om det är 4 spelare och en SL. 3 kan funka men då kan 2 av spelarna gadda ihop sig mot 1 ensam. Det kan vara kul ibland men jag söker en jämnare balans och föredrar därför 4 spelare.

Alla ska ha roligt. Är det inte kul, för alla, så kan ni strunta i å spela. Sen kanske alla inte har lika kul varje gång ni spelar men grundtanken ska vara "att ha kul".

Gillar ni att rulla tärningar så se till att ni får göra det, gillar ni rollgestaltning försök med det eller gillar ni taktik/strid/kalabalik kör på det. Det viktiga är att alla är hyfsat överens om vad ni ska sikta på när ni spelar och alls vilja kommer igenom.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Personligen tycker jag att 3-5 spelare, absolut inte mer, + 1 spelledare är en bra storlek.

Vad gäller din spelledare så tycker jag det verkar som att denne gjort den klassiska missen och fått för sig att rollspel handlar om att "vinna" över sina spelare. Han/hon bör tänka om.

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tjena hamdil! Bra fråga.

jag undrar hur en normal spelgrupp är i antal
Tre till fem spelare + spelledare är utan tvekan det vanligaste, men det finns gott om spelgrupper som tänjer på det där och som menar att det går bra.

och stämmningen är inte så bra rollspelledaren har TOTAL KONTROLL vi får inte direkt göra något och han fuskar det förstör rollspelet! jag undrar även hur jag blir en bra spelledare ska nämligen prova spelleda.
Att fuska som spelledare är inte automatiskt något dåligt. Ibland kan det faktiskt gynna spelupplevelsen för alla inblandade. Men vad du pekar på här är något väldigt viktigt: Vad din spelledare gör är ju något som du inte gillar, och det är alltid ett stort problem.

Det viktigaste för en Spelledare är att lyssna på ens spelare och försöka göra ett äventyr som de gillar. Något av det viktigaste som finns är att fråga spelarna efter avklarat spelmöte vad de tyckte var roligast och vad de skulle vilja att du ändrade på i framtiden.

Andra bra tips:

1. Håll tempot uppe, och se till att ha ögonkontakt med dina spelare. Bläddra inte i regelböckerna, och titta inte för mycket i äventyret. Läs inte utantill. Det är bättre att bara improvisera eller höfta till med någon regel när sådana situationer uppstår. Dra till med något som du tycker låter rimligt, och se till att stämningen är hög runt bordet istället för att onödiga pauser skall uppstå.

2. Ge spelarna många saker att göra, och många möjligheter att själva påverka handlingen. Tänk inte på ditt äventyr som om det vore en film - med ett färdigplanerat slut - utan hitta istället bara på några grundförutsättningar och låt handlingen sedan få utveckla sig beroende på vad spelarna väljer att göra. Då kommer till och med du själv vara nyfiken på vad som skall hända, och det intresset kommer att smitta av sig på dina spelare.

3. Om man är oerfaren som spelledare så kan man tjäna mycket på att räcka över så kallade "handouts" till spelarna. Typ kartor och brev och sånt som deras rollpersoner hittar i äventyret. Det är visserligen en sorts publikfrieri, men det funkar. Spelare gillar sånt. Det finns många tips på hur man skapar vad som ser ut att vara gamla medeltidskartor, till exempel, här på forumet. Fråga om du vill ha hjälp eller idéer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
hamdil said:
och stämmningen är inte så bra rollspelledaren har TOTAL KONTROLL vi får inte direkt göra något och han fuskar det förstör rollspelet! :gremmad:
Det är väldigt viktigt som spelledare att följa de "kontrakt" ni i gruppen har valt. Nu menar jag inte kontrakt som att man måste skriva under något avtal, utan avtal som sker utan att någon behöver säga något. Likt när någon höjer handen och hälsar på dig så möter du det med att höja handen och hälsa tillbaka.

Om spelledaren har valt ut ett regelsystem så är det ett kontrakt att ni ska alla använda och följa det systemet. Förekommer det några ändringar så bör spelledaren (som oftast brukar vara regeltolkaren) att förmedla det till spelarna. Det är inte bara regelsystemet som är såhär, utan faktiskt även världen. Hur skulle ni tycka om det börja klampa omkring stora robotar i Mundana och folk springer omkring med lila och rosa hår i stora spetsiga hårsvall? Antagligen inte gilla det, eftersom det trots allt var Mundana ni skulle spela i.

Att spelledaren inte följer reglerna kan bero på att spelledaren är väldigt tävlingsinriktad och ser rollspel som "spelledaren mot spelarna". Det är helt fel inriktning, utan en spelledare bör ses som en korsordsmakare. En bra korsordsmakare ser till att de som löser korsorden precis lyckas med sin uppgift. Är det för lätt så finns det inget som kan engagera utan man traskar istället rakt igenom utmaningen och är det för svårt så blir korsordslösaren uppgiven.

Ha alltid detta i åtanke när du ska skriva ett scenario. Något annat du bör fokusera på är att hela tiden ge rollpersonerna ett mål som de ska sträva efter. Även erfarna spelledare kan glömma bort detta, vilket kan ge ett väldigt segt speltillfälle.

Snacka med din spelledare angående problemet och fråga varför denna vill använda ett system när personen ändå fuskar. Använder man ett system så bör man spela med lika regler, annars är det menlöst.

Lycka till med spelledandet.

/Han som rekommenderar att skaffa ett nytt rollspel att spelleda i, för då kan det kännas som en nystart
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Jag föredrar tre spelare och en SL då det blir en bra dynamik i gruppen. Man behöver jobba mindre som SL än om det bara är två spelare. Är det fler spelare än tre blir det lätt väldigt flamsigt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
jag undrar hur en normal spelgrupp är i antal och även hur man får till en bra stämmning.
Well, ja skulle sätta 5 stycken som en normalstor grupp. En SL & resten spelare. 3 pers kanske är lite lite, men ändå. Ni spelar iaf & det är det viktigaste.
Stämningen då..
Att beskriva mycket, låta spelarna var delaktiga i berättandet, musik, lite musik & sådant.

jag undrar även hur jag blir en bra spelledare ska nämligen prova spelleda.
Var förberedd på plotten i stort, ha koll på det väsentliga i äventyret. Ha lite i rockärmen ifall spelarna skulle komma ut på sidospår & framförallt ha kul !

Hoppas iaf att allt ordnar upp sig !
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
3 spelare är inte för lite, det är optimalt tycker jag. Då kan du lättare fokusera på varje person. Blir det för många så blir det svårare. Jag skulle säga att 4 spelare egentligen är max för att skapa riktigt bra stämning. Det tenderar bli för pladdrigt annars.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Alla är vi olika. Vår grupp har bytt en hel del folk egenom åren (en har till och med dött!). Jag är ensam orgianl medlem nu mer. Iaf. jag har spelat (är SL) med både en spelare och ända upp till sju. Problemet ligger inte i hur Många man är, mer i av vilka man är. Vissa grupper funkar bättre än andra. Något som vi lärt oss med tiden är att ha utvärderingar och disskution kring rollspelet. Innan vi börjar tar vi en kvart och frågar allmäna frågor vad var bra dåligt med förra mötet vad skall vi göra åt ev. problem.
Sen kan det vara svårt att hålla samman en stor grupp, ofta några är borta och det hela kan bli lite konstigt i själva kampanjen med folk som kommer och försvinner hela tiden.
Jag föredrar storgrupp till lite mer episkakampanjer. Och liten grupp till mer jordnära action- eller dektektiväventyr
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
När jag spelleder brukar jag alltid ha vissa händelser/platser/personer som med stor sannolikhet kommer användas väldigt klart bestämda i mitt huvud. Sen improviserar jag all utfyllnad mellan de troligaste och viktigaste händelserna. Sen blir det ju alltid improvisation där med men det känns inte lika tungt när man har en klar bild av vad som "ska" hända. Även om det inte blir exakt som man trodde :gremsmile:

MEd tiden blir man ju bättre på att improvisera. Bara att träna...
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag skulle nog svara att en normalstor grupp är 4spelare 1spelledare stor. Även om jag personligen går emot strömmen och gärna ser större grupper. Det kan upplevas som större krav på sl och spelare, men öppnar för mer gruppinteraktiva plotter.

Plus att fler spelare ofta verkar resultera i mindre makt åt spelledare. Har ni en som vill ha total kontroll har han det enklare på två än på fem spelare. På fem tenderar de flesta istället hamna i en gruppdynamik som stimulerar samberättande.

-Gunnar (säger Yay för stora spelargrupper)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Hur många spelare man kan vara beror på spelledaren - hur många spelare den kan hålla aktiverade. Min absoluta smärtgräns ligger på sex spelare, jag tar aldrig emot fler än så, men jag har hört talas om spelledare som kunnat spelleda åtta pers utan att någon glömdes bort. :gremooo:
Men heller ogärna färre än tre. Då mister man mycket gruppdynamik.
Fyra är en storlek jag gillar. Då är jag säker på att inte glömma bort någon, men spelarna kan ha god dynamik.

Jag spelar ofta terminslånga (eller -korta) kampanjer med ca 4 träffar. Datum för träffarna bestäms i förväg. Kravet för att få vara med i spelgruppen den terminen är att man är ledig dessa datum. Då slipper man problemet med rollpersoner som mystiskt försvinner in och ut ur handlingen.

/P.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
hamdil said:
jag undrar även vad är max for sty tål och så vidare
I eon är normalt sett värden, i STY, TÅL och så vidare, för en vuxen människa inom spannet 3-18 (3t6) med de flesta värden någonstans runt 10-11, men det finns ingen övre gräns egentligen. Det är dock något som är mycket, mycket ovanligt. Om du nu inte skall spela med halvgudar och liknande som rollpersoner.
 
Top