Nekromanti Rollspelande med 2spelare, bra eller?

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: VA?

Ja, jag tänkte väl det. Skulle dragit igång Masks nu under vinterlovet med det blev inget av. /images/icons/sad.gif Att döda rollpersoner är inget man direkt vill, speciellt om den har varit med länge, men, ibland är det ett nödvändigt ont. Det kan inte undvikas jämnt, och det är sånt man får ta.

En liten fråga som dök upp i skallen: hur mycket tycker du att man borde droppa i SAN-p om man mördar sin syrra. /images/icons/devil.gif Jag grubblade på nåt i stil med T4/T6+2. Som Meet person you know to be dead men lite kraftigare för släkskapet.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Usch

...dessutom bör ju SL inte låta spelarna "klona" sina rollspersoner, dvs göra 3-4 investigators av samma slag - är RP nr 1 forskare, ska inte RP nr 2-4 vara särskilt forskarinriktade, i alla fall inte i samma ämne, på så sätt tar man bort effekten av "nr 1 dör, men det gör inget, nr 2 finns ju kvar", då Societets-Fopp-nr 2 inte kan fylla upp den roll som Mythos 40%-Ancient Languages 70%-forskar-nr 1 klarar av, eller vice versa.

Dessutom kan SL ju använda dessa begränsningar över hela gruppen, så att det finns max 2 forskartyper och 3-4 foppar på spelarnas totalt 12-16 investigators.

Men det är klart, man kan ju alltid ta fram den dumme SLs taktik, som illustreras av följande exempel från UpCon:

Konventsäventyret är ett klassiskt "fångade i det ödsliga huset" med minimal dödspotential, men med en bra potion skräck och massor av ROLLspelsmöjligheter. Efter att alla grupper är klara, samlas alla SL för debreefing och följande konversation utspelar sig:

Domare: Jahaja, det verkar som alla grupper klarade äventyret... utom din, X. Vad hände hos dig?
Konstruktören: (mumlar) lyckades dom dö?!? hur då?
SL X: Tjaaa... det var lite trist äventyr, så jag lät 1T4 Shoggother rulla ner för en kulle...
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
1 spelare

visst ibland så måste man ju spela med bara en spelare.
tex: lönmördaren vill kanske inte att alla andra ska veta vilka han springer runt och dödar. men dom gångerna som jag har varit med så har det funkat mycket bra.

/trollet
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
Re: 1 spelare

okej då det har jag inte så stor erfarenhet av då men edftersom det funkar kortare stunder så funkar det under längre typ eller nåt sånt/images/icons/dragon.gif

/trollet
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Usch

”Det blir snarare så att de övriga investigators blir SLP tills att den investigator man har dör (vilket händer ofta). Man slipper jobbiga sätt att krystat krångla in nya investigators i kampanjen (särskilt i Call of Cthulhu, där man inte kan lite på NÅN!).”

Felet är dock att en “fallskärm” av den typen förstör skräckstämningen (som får antas vara en huvudpoäng i CoC). Jag skulle iaf få det klart mycket svårare att leva mig in i rollpersonen om jag ser ett papper framför mig med “rollperson nummer 2” som jag kan langa fram så fort den gamla stryker med.

För övrigt kan påpekas att jag tycker att sambandet mellan hög dödlighet och skräckstämning är tveksamt. Det tar tid innan man verkligen lever sig in i en rollperson vilket för det mesta är ett krav för att det ska bli skräckstämning.
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Jag har spelat med bara en spelare och en sl massvis med gånger. Det fungerar alldeled utmärkt, men man måste tänka på att inte ösa in en masa monster. Faktiskt så kan ett fåtal spelare vara bra, för då känner alla mer press på sig, man kan inte "segspela" och hoppas att någon annan löser problemen som uppstår. Jag tror de flesta rollspel passar väldigt bra, så länge äventyren passar. Inga stora problem alltså.

Jag har funderat på att spela med bara mig själv någon gång, men det har inte kommit till skott:)
 
Top