Nekromanti rollspelande i städer

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Jag tycker det är väldigt svårt att spelleda bra i städer. Hura man ska beskriva staden på ett bra och varierat sätt när rp'na vandrar i den. Lite svårt att beskriva hur jag menar, hoppas ni fattar. Jag har kikat lite i fantasy böcker (det är eon städer det handlar om) hur författarna beskriver gatorna. Men det känns som det bara blir ett inmatat rabblande då.
Så lite tips skulle gladerligan uppskattas.

Azk3r -behöver hjälp med sitt spelledande i städer
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Tänk igenom...

Ha en god karta och beskriv utifrån den..

Tänk igenom i förväg hur det ser ut dit rollpersonerna ska eller ska färdas igenom..
Tänk igenom vilka typer av folk och hur de är klädda som rollpersonerna kan se passera..
Tänk igenom hur tät folkmängden är och hur rikt folket som bor i området är..
Tänk igenom hur stället ser ut i olika tidpunkter/väder..
Tänk igenom vilka lukter och ljud som kan höras..

Själv har jag bland annat gjort en kort sammanfattning om varje stadsområde.. Hur husen och människorna såg ut.. Jag gjorde även det om viktiga platser som fanns i staden.. Det var, som skrivet, bara en sammanfattning då allt stod i ett kompendiehäfte till Krilloan (fantasystad till DoD)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte orkade ge exempel till sina punkter och garanterar att om de görs så är det ett överarbete
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Tänk på den mängd höga byggnader som syns överallt ifrån, som man kan orientera sig med, t.ex. torn vid stadsporten, kungliga slott och kyrkor och tempel. Sedan kan man låta några eleganta hus vara välkända.
Det är bättre att säga "vi viker av åt höger vid statyn på NNtorget och går mot St.Mikaels torn."
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Om förflyttningen är en transportsträcka så räcker det med att berätta karaktären på det område som rollpersonerna passerar, om det är rikt eller slummigt, om det stinker av fisk från hamnen eller av bränt vax från ljusmakarnas kvarter, om det genljuder av slamret från vapensmedjorna eller dånet från kyrkklockor. Jag gillar för övrigt visuella hjälpmedel när det gäller att beskriva städer; en bild ger en tusenfalt bättre uppfattning om hur arkitekturen i en stad ser ut än jag någonsin kan ge.

Om rollpersonerna bara traskar omkring i staden på måfå ska man förstås också beskriva stadsdelarnas karaktär, men då kan man lägga till sådant som är av intresse för rollpersonerna. Exakt vad som är av intresse för dem lär ju variera, men tänkbara saker är butiker, värdshus, tavernor, speciella typer av människor eller något annat. Undvik att prata på efter den punkt då du berättat allt som är av intresse. Då blir det bara tjatigt.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
försök hitta DoD5:Chronopia böckerna, allt utspelar sig nästan i stads miljö och det finns bra beskrivnigar

//Netfeed, som tycker man skall köpa chronopia bara för dess grymma beskrivingar om staden och de stadsdelar som finns med... "åh är det du igen senast jag såg dig lämnade jag dig nere i bland kannibalerna..."
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Äntligen tar någon upp det!

Vad bra att du tog upp det för det här är något som jag också har problem med. Jag upplever precis som du att det känns tjatigt, vilket är synd för man har som SL en väldigt stämningsfull bild i huvudet som inte vill komma ut. En bra referens är Terry Pratchett´s böcker. Ankh-Morpork är en underbart brokig stad med många minst sagt intressanta karaktärer och platser. Jag rekommenderar böckerna Magins färg, En man på sin vakt och I lagens namn. Alla dessa utspelar sig till största delen i Ankh-Morpork och innehåller mustiga beskrivningar. Det finns en trevlig liten turistguide till ANkh-Morpork som heter "The Streets of Ankh-Morpork (being a concise and possibly even accurate Mapp of the Great City of the Discworld). Den innehåller även en mycket trevlig och stor färgkarta.

För övrigt så vill jag rekkomendera kampanjmodulen Pirit - Den innersta kretsen till Mutant:UA som är helt underbart bra. Spelar du gamla DoD (eller andra fantasyspel) så är Krilloan ett bra (men sällsynt) supplement. Jag avråder från att köpa Jarla, trots att du gillar Eon. Jarla är en av de sämsta rollspelsprodukter jag köpt. Torrare beskrivning av en stad och dess innevånare får man leta efter.

Lycka till!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan man inte gör som så att...

håller med dig om at det är svårt at beskriva en stad & dess omfång..
fast nät jag satt & funderade på min egen lilla grej, Lund by Night, så kom jag fram till att jag helt enkelt tog fram en vanliga turistkaratan till Lund & vipps så var problemet löst där iaf. Kan man inte helt enkelt göra som så att du tar en karta från vilken stad som hellst & sedan ombearbetar den till hur du vill ha den & sedan hittar på en historia & beskrivningar runt det ?
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Jag har inte upplevt detta som ett problem. Jag tycker nästan att det omvända är ett problem, hur sysselsätter man spelarna i vildmarken utan att det blir tjatigt...

De rollspel jag varit lekledare i och då tillbringat mycket tid i städer är:

Twilight: 2000 inte direkt som Eon men egentligen är det ingen skillnad. Här spelade vi Free City of Krakow som handlar om staden Krakow i södra Polen som förklarat sig självständig (precis som Casablanca gjorde i andra världskriget). Jag tror faktiskt att kampanjen varade i 12-18 månader i verkligheten och 2-3 år i spelet. Det var aldrig några sysselsättningsproblem, snarare tvärtom... Rollpersonerna skaffade sig lägenheter och efter något år eller två tog de över en bar och de fick ordna med import av öl och mat osv. De hade fiender i ryssarna, amerikanska underrättelsetjänsten och Krakows undre värld. Skitkul hade vi.

WHFRP: Enemy within kampanjen utspelar sig rätt mycket i städer. Modulen Middenheim: City of Chaos är mycket bra och ett rekommenderat köp. Även modulen Marienburg är bra och läsvärd.

Om man ska äventyra i en stad är följande punkter bra att tänka på tycker jag:

*en bas. Det är alltid bra att ha en plats som är hemma för RP om de är en längre tid i en och samma stad. Där kan de vila upp sig samla på sig saker.
*skapa rp några kontakter och platser de kan återvända till, en bar, affärer, släkt, arbetsgivare osv.
*beskriv inte allt och lämna massa tomrum. Man kommer att behöva det allt eftersom.
*koncentrera dig på intrigerna och rollspelandet.
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
okej, jag har fått lite mer kött på benen. Varför jag tycker det är lättar att beskriva i vildmarken, där finns det ofta mindre objekt som ska beskrivas. Så man kan konsentrera sig på de få som finns mer, istället för i en stad där det myllrar.

ett exempel: rollpersonerna står på en gata och vill veta vad det finns en bagare. Ska man då beskriva alla folk som finns på gatan, så dom själva få välja vem dom vill fråga? ska man även beskriva den skabbiga hunden som jagar hönan över gatan och hästspillningen. En halvminut senare, då det är en massa nya människor... Det är ju så mycket som händer i en stad, därför kan man få beskriva väldigt mycket för att förmedla rätt bild. Men då milr det ju en himmla massa babblande, och det va det som var ett av problemen.

Krilloan hade jag, har sålt den. Men det va till en polare så den kan jag låna lite. Jarla har jag redan. Får väll ta o leta reda på chronopia böckerna o damma av dom.
 

Aagar

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
34
Location
Borås
Re: Äntligen tar någon upp det!

Är Jarla så dålig? Är väl den enda till Eon så man har väl kanske inte nått att jämföra med.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Det är den

Är ett av de sämsta köp jag någonsin gjort vad gäller rollspel. Den är väldigt stel. Visst, men fick med en ganska fin karta och så, men nej... jag tyckte att det hela var en aning trisst.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Stämningsfull karta!?

Själv tycker jag att kartan var något av det fulaste och hafsigaste som getts ut i rollspelsammanhang. Ser ut som den är gjord i paint shop två timmar innan tryck.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag håller inte med (ANT)

Jag tycker att Jarla är en riktig bra modul, inte i klass med Alver dock. Vad är det som är så stelt? Visst, äventyret är inte det bästa, men jag tycker att jag har fått valuta för pengar i övrigt. Särskilt kapitlet om Jarlas omkrets gillade jag, t ex den där alvbyn.

Mvh Victor Palm...

...Som snart hade tänkt att gå och lägga sig.
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Vargen & kättaren

Jag har precis läst ut romanen "VArgen och Kättaren" av Andreas Roman, och som ni kanske vet så utpelar sig denna roman i Mundana närmare bestämt i Aios...

Hela boken utspelar sig i just denna staden och jag tycker att man får en bra bild av dels hur livet är för invånarna och dels hur stden är uppbygt...Och jag tror nog att jag kommer att ha nytta av detta när jag kommer spelleda nästa gång.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
"ett exempel: rollpersonerna står på en gata och vill veta vad det finns en bagare. Ska man då beskriva alla folk som finns på gatan, så dom själva få välja vem dom vill fråga? ska man även beskriva den skabbiga hunden som jagar hönan över gatan och hästspillningen."
Beskriv först en stämning/karaktär över platsen de är på. Säg vad det är för människor i snitt och om det är något väldigt utstickande.. Om de vill fråga någon så fråga vilken typ av varelse de hade tänkt att fråga, en bonde, en icke-människa, en stadsbo, en skummis, en adelskvinna.. Med exemplena du ger kan du få in lite fler personer som rör sig på gatan.. Du kan också få in lite speciella saker.. Kanske adelsmärken, vilka färger adeln har på tjänarnas livre, rykten, kontakter och förklaringar på världen..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest brukar beskriva städer när rollpersonerna rör på sig och då försöka få med hur stämningen ändrar på sig från stadsdel till stadsdel
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Stämningsfull karta!?

fin i den mening att jag gillar fyrfärgskartor på glansigt papper.
Har inte så mycket minne av kartan annars, var ett bra tag sedan jagt gjorde mig av med Jarla...
 
Top