Nekromanti Rollspelande i en datorgenererad spelvärld?

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Det började med att jag diskuterade egenskapen Intelligens med en kompis, om hur svårt det är att ha en rollperson som är smartare eller dummare än vad man själv är. Är rollpersonen smartare kan man aldrig lyckas spela honom så smart som han faktiskt är. Är rollpersonen dummare, tenderar man att överdriva rollspelandet och göra honom till ett riktigt fetpucko, oavsett hur dum han är.
Det var i den stunden jag fick en mysko liten rollspelsidé. Jag har inte bearbetat den särskilt mycket än men tänkte ändå berätta lite om den. Var dock beredda på att det kommer att bli en ganska underlig förklaring men säg ändå gärna vad ni tycker om idén.
Den är också lite inspirerad av att min kompis en gång sa att han aldrig spelar olika karaktärer, utan bara spelar sig själv i en äventyrlig version.

Konceptet

Tanken är att det finns en datorgenererad, virtuell värld (vi kan kalla den Virtua), som faktiskt existerar på riktigt. Den är alltså ett program men också en levande enhet.
Spelarna skapar inte rollpersoner i vanlig bemärkelse, utan spelar sig själva, till att börja med. Ända tills de blir kontaktade av en person från Virtua (det är nu det börjar bli flummigt). Spelarna får alltså rollspela sig själva först (vilket inte borde vara alltför ansträngande) men blir sedan kontaktade antingen genom sin dator eller på annat mystiskt vis av en person från Virtua. Virtua är i fara och behöver hjälp av utomstående personer. Spelarna "rekryteras" alltså som experthjälp av personen från Virtua (han har ju observerat dem en längre tid och sett att de är schyssta personer med hjältepotential...de spelar ju rollspel och är därmed vana vid andra världar, om än inte på ett så konkret sätt!).
Det är vid den här tidpunkten som spelarna får göra sina "rollpersoner", vilket i princip innebär att de dras in i spelvärlden och omvandlas till spelfigurer (nej, inte cartoon-figurer!). De kommer inte att spela andra karaktärer, de kommer att "spela sig själva i en äventyrlig version". Spelarna kommer att kunna bestämma sina spelfigurers ras och egenskaper, bortsett från intelligens, eftersom spelarna använder sin egen intelligens. Eftersom det är tänkt att bli ett multigenrerollspel (nej, inte ett universalsystem...multigenre!) bör man också kunna spela många olika varelser, t.ex. alver, dvärgar, monsterlika varelser, änglar, demoner, osv. Lämpligen byggs spelfigurerna upp med ett poängsystem och tanken är också att om en spelfigur dör blir inte spelaren för evigt förvisad från Virtua, utan får skapa en ny spelfigur som motsvarar en viss procent av den gamla poängen (kanske 75% eller nåt). På det sättet blir den nya spelfiguren naturligtvis sämre än den tidigare, men man får ändå en belöning för att man har spelat tidigare, den nya karaktären får tillgodoräkna sig en liten bonus av det som den tidigare karaktären har åstadkommit.
Magi i Virtua kommer att handla om att försöka programmera om Virtua efter sin egen vilja. Eftersom det är en datorvärld måste man alltså programmera för att förändra världen, men Guden i Virtua (Moderatorn, även kallad "Mod" istället för "God") är alltid på sin vakt mot mystiska personer som försöker förändra hans Skapelse, därför måste personer som vill använda magi försöka undvika att bli upptäckta av Mod, och om de ändå blir upptäckta måste de försöka övertala Mod att de ska få göra det de vill. I nödfall får de försöka lura Mod. Mod är naturligtvis en programmerare och alltså som vilken människa som helst, därför är det fullt möjligt att övertala eller lura honom.
Endast ett fåtal personer i Virtua känner till sanningen om deras hemvärld, alltså att Virtua är en datorgenererad men verklig värld. Virtua består av flera olika sektioner, vilket innebär att man kan spela många olika sorters genrer i Virtua. På det sättet är det lite inspirerat av Torg och andra multigenrerollspel.

Tja, det var väl så långt jag hade kommit i funderingarna. Nu behöver jag lite feedback. Det blev ett långt och väldigt rörigt inlägg märker jag, men jag hoppas att ni har överseende med det?

/Skuggvarg
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Häftig idé. Om du vill ha lite inspiration kan du alltid kolla på animen "Hack sign" (finns hur många avsnitt som helst).
Hack sign handlar om ett antal personer som rollspelar i en datorgenererad virtuell värld. Nog för att rollspelande kommer åsido med allt prat om allt som är OT. Själva konceptet i Hack sign går ut på att en person inte kan logga ut, men också på att han har fantastiska krafter inne i världen. Jag har inte sett hela serien, men det låter som nåt som du skulle kunna göra om du vill ha inspirition.

Idén om att man kan bli "linkdöd" i verkligheten tycker jag är häftig, för då innebär det en risk att spela också, det blir inte bara ett tv-spel.

En fråga bara; vad rekryteras man in i världen för att göra? Enligt mej skulle det vara najs om man hela tiden slogs för samma anledning, fast kanske ibland på olika sidor. Kanske mot/med Mod som håller på med någon masterplan?
Om man gör något riktigt dumt så att man blir bannad från sin karaktär kanske Mod tar den, och det hela slutar med att man slåss mot sig själv några gånger?, eller ialla fall får höra om sina tidigare rollpersoners hjältemod i kampen mod Mod.

Hmm.. får lite strangeland känsla också. Se serien om du inte sett den. Du kanske inspireras av idéer på wormholes i programmet osv.

Impen - Presenterar ett inte alls så igenomtänkt inlägg =P
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Vilket sammanträffande, även jag får lite Matrix-vibbar. *ler*
Jo, faktiskt är det ju lite Matrix i det också.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Problemet med Hack sign är att jag inte har bredband och inte lär få det heller inom överskådlig tid (typ ett par år), därför kan jag inte kolla på den. Alternativet är förstås att min bredbandsägande kompis laddar hem den och bränner ner den. Jag ska kolla den möjligheten.
Nej, man vill ju inte att det ska bli ett TV-spel, utan någonstans mellan TV-spel och rollspel. Rollspelandets del i det hela blir ju att man kanske visar upp vissa sidor av sig själv som man inte gör i sitt vanliga liv, för att man inte vågar eller kan göra det. Men det där om linkdöd...jag vet inte om du syftade på Virtua eller Hack sign? I Virtua ska man aldrig kunna dö som person, eftersom det då blir ruskigt mysko...det blir ju isåfall spelarens personlighet i Virtua som dör, trots att han själv är där i egen hög person. Ska den spelaren inte få vara med och spela längre då? Nä, det måste finnas något återfödelsesystem, men det kan ju förstås hända att man i spelet inte kan logga ut från Virtua, eller liknande saker.

vad rekryteras man in i världen för att göra?
Det är inget absolut faktum som jag har fastställt, det får bli SL:s sak att bestämma vad som har hänt och varför spelarna rekryteras. Alltså precis som vanligt.

Strangeland? Hmm, den verkade inte så bra, men okej, jag kanske ser den.

/Skuggvarg - presenterar ett rörigt svar till det ogenomtänkta inlägget som kommenterade det flummiga ursprungsinlägget
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Gillar min i¨dé med linkdöda spelare (är ganska ond som spelledare :gremgrin:), så jag tänkte utveckla den lite mer. Man behöver ju inte nödvändigtvis bli linkdöd så att man inte kan göra fler rollpersoner, men kanske dras in i spelet så till den grad att man inte längre kan sluta, det blir som ett beroende, som när det är tillräckligt starkt resulterar i att den verkliga människan blir så beroende att det enda som kvarstår att göra i livet är att äta, sova, gå på socialbidrag och spela. Vad som orsakar detta vet dock ingen...

hehe.... till och med jag håller dock med om att det skulle vara taskigt att säga till spelaren att han/hon inte får vara med mer... NÅGONSIN!. hehe
 
Top