Rollspela på/i(?) framtida jorden.

lowdice

Veteran
Joined
2 Oct 2022
Messages
9
Hej!

Letar efter ett rollspel som rör en "nära" framtida jorden, Har inget behov av rymden. Vill inte ha något direkt post-apokalyptiskt. Engelska eller svenska spelar ingen roll.

Det jag vill ha är ordentligt med äventyr/en kampanj att spela igenom.

Jag har precis tittat på Neotech, vilket föll på att det inte finns någon kampanj att spela igenom.

Någon som har tips?
 

lowdice

Veteran
Joined
2 Oct 2022
Messages
9
Men det finns ett antal små äventyr, som en medveten SL (eller ovetande spelare) kan dra ut på
Såg det 👍🏼, men vill ha något som hänger samman utan att jag behöver lägga ner arbete på det.
 

lowdice

Veteran
Joined
2 Oct 2022
Messages
9
TW2000 spelet. befria Sverige från Ryssarnas grepp.
Mutant undergångens arvtagare och deras feta kampanj
Mutant är lite för mycket post-apokalyptiskt för vad jag letar efter. Är TW2k ett rent krigsspel och finns det en svensk kampanj?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Jag skulle ju i första hand rekommendera Neotech (som @Gamiel säger finns det en hel del äventyr man kan sy ihop) men annars skulle jag ge Rotsystem en chans.
 

lowdice

Veteran
Joined
2 Oct 2022
Messages
9
Jag skulle ju i första hand rekommendera Neotech (som @Gamiel säger finns det en hel del äventyr man kan sy ihop) men annars skulle jag ge Rotsystem en chans.
Rotsystem är för mkt efter katastrofen för vad jag letar efter just nu. Men jag har sett d t förut och tycker att det kan vara en intressant setting.

Neotech hade jag gärna spelat, jag började läsa in mig i måndags. Men jag vill ha kampanj, jag har inte tid/ork att göra mer än nödvändigt just nu. Om det produceras en riktig kampanj i framtiden så. Men publikationstakten är sådan att jag får titta på något annat så länge.
 

lowdice

Veteran
Joined
2 Oct 2022
Messages
9
Nu är det en del rymd i det, men Transhuman Space är en av mina närframtida favoriter. Cyberpunk Red är också nära framtid.
Cyberpunk Red har jag tittat på.

Men jag kunde inte hitta någon kampanj/större äventyr?
 

lowdice

Veteran
Joined
2 Oct 2022
Messages
9
The Expanse får ofta positiva omdömen, men jag är osäker på hur mycket material det finns om just jorden. Annars är Blade Runner och Transhuman Space bra båda två.
Håller regelsystemet till TS fortfarande? Såg att det fanns en hel del material till det, så där borde finnas en kampanj av något slag.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Håller regelsystemet till TS fortfarande? Såg att det fanns en hel del material till det, så där borde finnas en kampanj av något slag.
GURPS är skrivet för att vara relativt enkelt att byta ut, som regelsystem. Men TS har bara ett fåtal äventyr mig veterligen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Rotsystem är för mkt efter katastrofen för vad jag letar efter just nu. Men jag har sett d t förut och tycker att det kan vara en intressant setting.

Neotech hade jag gärna spelat, jag började läsa in mig i måndags. Men jag vill ha kampanj, jag har inte tid/ork att göra mer än nödvändigt just nu. Om det produceras en riktig kampanj i framtiden så. Men publikationstakten är sådan att jag får titta på något annat så länge.
Jag förstår hur du tänker med Neotech. Den långsamma publikationstakten beklagas, den beror på att jag nog är den enda som just nu aktivt skriver för spelet. Just nu håller jag på med en settingmodul till spelet där ett äventyr kommer finnas med, men inte på kampanjnivå tyvärr. Har faktiskt en idé till ett långt kampanjliknande äventyr, men det är ett framtida projekt 🙂

Gällande andra spel som kan vara av intresse så kan jag rekommendera Cyber M/77. Det är då klassisk cyberpunk det kan bli typ. Det finns ingen längre kampanj till den såvitt jag vet dock.

Mutant: Elysium är visserligen ett efter katastrofen-spel men utspelar sig i en enorm underjordisk bunker i form av en stad.

Om du har tillgång till det gamla cyberpunkspelet Mutant 2089 så har jag skrivit ett riktigt omfattande äventyr till det som enligt de som läst det är så långt att det skulle kunna räknas som kampanj. Äventyret finns gratis här: https://www.scenariobiblioteket.se/produkt/en-knytnave-av-stal/
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
176
Shadowrun i någon upplaga. Finns hur mycket kampanjer och äventyr som helst. Plus att settingen är awsome.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,527
Location
Göteborg
Håller regelsystemet till TS fortfarande? Såg att det fanns en hel del material till det, så där borde finnas en kampanj av något slag.
Jag var ganska säker på att någon av böckerna innehöll en kampanj, men det verkar inte så. Som @entomophobiac skriver så verkar det till och med vara ont om äventyr. Lite märkligt när det finns så mycket publicerat. Kanske ett problem överlag för GURPS?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Shadowrun har en härlig setting men rätt så crunchigt regelsystem. Men är man ok med reglerna är det mkt att köra till det, helt klart.

En till röst på gamla goda Mutant 2089 / Mutant svarta lådan. Finns en bunte olika äventyr. Dock OOP - men finns ju att köpa på allt som oftast på Tradera eller här.
 
Top