Nekromanti Rollspela Gnomes i DnD?

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hej På er!

Hur tycker ni om att rollspela gnomes i DnD?

Det finns ju mycket olika varianter på Gnomes genom tiderna i DnD, allt från Flyg gnomerna med flygplan i Creature Crucible 2 till, Krynngnomerna som talar utan punkt och är oerhörda innovatörer.

Till skogstomten som sitter vid sin tjärn.

Jag är intresserad hur ni har tolkat gnomes och vad ni tycker är kul.

Inget är fel så berätta vad ni tycker är kul med Gnomes.

Bombu
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Rollspelar dem generellt som små, ett litet drag av nyfikehet, samt något energiska.

Nuvarande gnomen som mest spelas är i Dragonstar (scifi-DnD). Han är en mekaniker som besitter stor kunskap om allt som är mekaniskt, har en otrolig kunskapstörst när det gäller allt sådant, samt är ett smått geni när det gäller att få saker att fungera. För tillfället är han glad som fisken i vattnet då han har fått ett fraktskepp att reparera och modifiera.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rent allmänt så tycker jag att gnomen är för nichad.
Att ha med Dwarf/Halfling/Gnome i samma kampanj känns som när man kör med Wizard/Sorcerer/Psion, dvs en ska bort (inte nödvändigtvis gnome då).

Just fenomenet att det finns så många olika gnomes i olika världar ser jag just som ett tecken på att gnome är för inklämd mellan dwarf och halfling.
(jag tycker även att halfling drabbas av samma fenomen)

Jag tycker bäst om "hustomten", dvs en liten och händig varelse som kan bli osynlig när det behövs.
Mao, glöm att gnomes har bard som preferred class i min värld!

Jag tycker också att både elves och gnomes borde kunna vara fey-creatures, men de flesta DMs brukar tycka att fey-creatures är för mäktiga som PCs.

Kampanjvärlden Morningstar har en intressant lösning:
Där är elves odödliga fey-creatures, Dwarves är earth-elementals och gnomes är helt enkelt den osannolika avkomman av elves och dwarves.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Jag tycker också att både elves och gnomes borde kunna vara fey-creatures, men de flesta DMs brukar tycka att fey-creatures är för mäktiga som PCs.
Det där är en intressant variant, jag kan nog hålla med dig där på båda punkterna, hade funderat själv på elf fey, men egentligen funkar ju gnome fey också bättre.

Balansmässigt får man väl kika igenom vad det skulle innebära för bonusar, kan inte just nu se att det skulle påverka oerhört, men som sagt, jag vet inte.

Jag har själv också en förkärlek för hustomte gnomen, men konceptet med den tekniske gnomen är också coolt men egentligen ett helt annat.

Att gnom/dvärg/1/2-ing tävlar lite om samma nish är nog riktigt, det är ju inte helt enkelt hur man skall komma ifrån detta, men jag tror att olika kampanjer kan lösa det på olika sätt.

Barden som favored class för gnomen, vet jag inte om jag riktigt har smält ännu, men helt omöjligt är det ju inte, men det stämmer inte med min bild av gnomen.

Gnomen har helt enkelt flera stereotyper, det gör att man kan bli lite förvirrad vad som egentligen gäller.

mekande rymdgnom låter också kul.

Bombu
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har själv också en förkärlek för hustomte gnomen, men konceptet med den tekniske gnomen är också coolt men egentligen ett helt annat.
Nej. :gremwink:
För mig är de samma sak, en gnome är både huslig och teknisk.
Tänk dig en liten gubbe med skägg som är mycket om sig och kring sig, mycket social, berättar historier, utför practical jokes - och vars främsta hobby är att uppfinna små "gadgets".
Det är en gnome för mig.

Även Forrest gnome tycker jag är intressant, men den ligger om möjligt ännu närmare fey-creature.

Barden som favored class för gnomen, vet jag inte om jag riktigt har smält ännu, men helt omöjligt är det ju inte, men det stämmer inte med min bild av gnomen.
Dessutom så är det bara en spelteknisk fint från WotC.
Gnome var den minst spelade rasen, Bard var den minst spelade klassen, vad göra? Jo, vi gör Bard preferred class för gnome! Mycket dålig lösning enligt mig.
I min värld så har gnomer alltid varit illusions-experter och kommer så att förbli.

mekande rymdgnom låter också kul.
Och det är inte alls lång ifrån vårt hustomte-ideal, rymdgnomen är helt enkelt hustomte på ett rymdskepp.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Och det är inte alls lång ifrån vårt hustomte-ideal, rymdgnomen är helt enkelt hustomte på ett rymdskepp.
Visst så kan man se det, på samma sätt som en smäcker swashbukler som är snabb med värjan liknar den buttre 10 hundratals riddaren med ett brett svärd, bister uppsyn och pottfrisyr.

båda är fighters. :gremgrin:

Det finns nått gnomiskt över att ta hand om och fixa, men det blir ändå en viss skillnad mellan hustomten som smyger runt och den neurotiskt (nu skarvar jag) rymdskeppstomten som fixar och donar.

Men det finns ju likheter också och dem kanske man skall plocka fram.

Fixande /donande och med en ansvarskänsla. För mig agerar hustomten ganska mycket i det tysta, men den moderna gnomen har mer väsen för sig, låtande maskiner och sprudlande käft.

Bardgnomen kniper ju inte heller tyst så de offciella källorna håller nog inte på den tyste gnomen.

Bus och hyss tycker jag passar ganske bra.

Bombu
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
Jag gillar gnomes, kanske främst för att de känns som en klassisk fantasyras utan att vara så extremt belamrad av klichéer som dvärgar och halflings.

Jag menar, när såg någon senast en dvärg som inte var en viking, komplett med behornad hjälm och allt? :gremlaugh:

(Och ja, jag vet att jag kommer få en hel hög med svar i stil med "I MIN kampanj så är dvärgar minsann X/Y/Z, men nu menar jag mer generellt)

-L
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Gnomer är den mest intressanta av de tre små raserna. Och om man som jag avskyr dvärgar och alla dess klichéer så blir det lätt att gnomerna får vara kvar medans halvlingarna och dvärgarna går bort.

Gnomerna får då fylla halvlingarnas funktion som små, smidiga rackare, men även dvärgarnas hantverks-sida. Särskilt spännande mekanik och nya revolutionerande uppfinningar.

Bard som favored class? Tja. antingen är det ju rackaren eller en magiker-klass. så barden funkar väl som mellanting. Men det är ju en helt värdelös klass att ha som favored class. Varför multiclassa om man redan spelar den klass som försöker vara allt annat samtidigt?

chrull
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Bard som favored class? Tja. antingen är det ju rackaren eller en magiker-klass. så barden funkar väl som mellanting. Men det är ju en helt värdelös klass att ha som favored class. Varför multiclassa om man redan spelar den klass som försöker vara allt annat samtidigt?
Ja jag har som sagt också haft vissa problem med bard som favored class.

Lite för att klassen Bard för mig är lite vag, vag vad den egentligen försöker uppnå.

Jag tror att bardklassen är menad att vara Jack of all trades. och som du säger är ju det en variant av multikallasande.

Egentligen kan man ju vara "bard" som i nån som musciserar och fighter,

eller "bard" som i nån som sjunger magiska sånger, så kan det ju vara en variant av wizard eller sorcerer, som sjunger.

Gnombarden känns ju som en busig djävel, med ett leende på läpparna som hittar på allt möjligt bus. Full fart, hissnande historier, kanske en trudelut på lutan eller flöjten, full fart.

*Jag gillar Gnomen men samtidigt så behöver jag extra inspiration till gnomer från olika håll*

Bombu
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
*Jag gillar Gnomen men samtidigt så behöver jag extra inspiration till gnomer från olika håll*
Det är sant. Hur trött man än kan vara på arketypiska fantasyalver och fantasydvärgar så finns de ändå där att relatera till när man beslutar sig för hur ens egen variant skall vara. Det är rätt lätt att säga: mina alver skall skilja sig från standardalver genom att blablabla.
Det är svårare att på samma sätt göra gnomerna till sina egna. Eller rättare sagt, det finns inget tuggmotstånd i att göra det. Motsvarigheten till Tolkiens alver och dvärgar finns inte på samma monumentala sätt i populärfantasyns idévärld.
"Gnom". Visst kan man översätta till tomte. Eller till jordande. Eller till galen vetenskapsman med orddiarré. Eller till nästandvärg.
De är lite av rasmotsvarigheten till multiklass.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Gnomer

Mina NPC-gnomer (åtminstone de som lever utanför städerna) brukar vara rätt galna otrevliga typer som bor i grottor och absolut inte är att lita på. Civiliserade gnomer brukar vara ölbryggare och bartenders på barer där orcher, ogres och andra ljusskygga element är stamgäster (min värld är föga realistisk och jag gillar konceptet med barer a la Star Wars). Dock dyker givetvis en och annan Gnome Sage och Illusionist upp också - det går ju inte att undvika.

Bard som favored class är något jag inte har köpt - dock struntar jag i reglerna kring favored classes ändå, så det spelar ingen roll. Ser inte riktigt någon regelteknisk fördel att spela andra raser än människa, så det balanseringsmomentet kan man lika gärna hoppa över. Kanske skulle jag införa det om någon ville spela Elf Monk, Halfling Paladin eller Dwarf Wizard, men det har ännu aldrig hänt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Gnomer

Kanske skulle jag införa det om någon ville spela Elf Monk, Halfling Paladin eller Dwarf Wizard, men det har ännu aldrig hänt.
Tja, det finns en kvinnlig halfling paladin i Baldurs Gate 2. Tror man har lämnat Arthur-legenden rätt så rejält där...
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Gnomer

Tja, det finns en kvinnlig halfling paladin i Baldurs Gate 2. Tror man har lämnat Arthur-legenden rätt så rejält där...
Det känns ganska skönt att inte vara styrd av en smal clichebild av vem som får, inte får vara paladin/ranger/wizard eller nått.

Om man har en fin bild av en trevlig gnom paladin kvinnlig så tycker jag absolut man skall spela henne.

Beroende på hur spelvärlden ser ut kan ju det vara extremt eller fullt normalt.

När nån klagar på henne att hon inte kan vara paladin så tittar alla andra konstigt på den som klagar och frågar, varför?

Eller så är det ovanligt och folk blir förvånade, men det kan ju också vara himla kul.

/Bombu
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Gnomer

Jag håller med, jag ser inget problem i det, tyckte bara att det var kul att man vågat ta ut svängarna.

Sedan kan det ju vara så att vissa religioner bara tillåter vissa raser/kön som paladiner i spelvärlden (har tex svårt att tänka mig en manlig amazonpaladin), men det är ju en annan sak.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Rollspela Gnomes i DnD Dragonstar?

Nuvarande gnomen som mest spelas är i Dragonstar (scifi-DnD). Han är en mekaniker som besitter stor kunskap om allt som är mekaniskt, har en otrolig kunskapstörst när det gäller allt sådan

Hur funkar det med Dragonstar och gnomer, är detta en ganska typisk dragonstar gnom, eller är det något extra.

Personlighetsmässigt och så där.

Verkar ganska tufft att köra med "fantasy" raser i en SF miljö.

Finns det även andra "fantasyraser" som PCs

Bombu
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Gnomer

Bard som favored class är något jag inte har köpt
Jag tycker bard passar lysande som favored class. Gnomer är kända för två saker: spratt och illusionsmagi. Barder är riktigt bra på båda delarna.

Problemet med att ha illusionist som favored class i 3.0 är att det inte är en hel klass. Det är som att säga att dvärgar har favored class: fighter som tar power attack, cleave och weapon specialization: waraxe, eller som att ge nån annan ras cleric of Pelor.

En annan lösning som dock hade gett effekter på andra håll hade varit att göra gnomer till bra wizards i allmänhet, och låta alver ha sorcerer i stället.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Gnomer [ant]

En annan lösning som dock hade gett effekter på andra håll hade varit att göra gnomer till bra wizards i allmänhet, och låta alver ha sorcerer i stället.
Betydligt bättre än Bard!!!
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Rollspela Gnomes i DnD Dragonstar?

Det är väl något som är typiskt för denna gnom, men annars tenderar gnomer i Dragonstar att dras till tekniska arbeten. De faschineras av teknologi, och var den första av de rymdfarande raserna. Så i grund och botten är de samma gnomer som i vanliga DnD.

Alla de vanliga fantasy raserna + några till finns i Dragonstars universum. Det är ungefär en kombination av DnD, Star Wars och en liten touch av Shadowrun. Väldigt trevligt universum. Så vill du spela scifi med fantasyraser, magiker och alla fantasy-element kvar, då är Dragonstar precis det. Dragonstar kan dock anpassas ganska väl till precis hur du vill att din kampanj ska se ut, det är ganska flexibelt på den punkten. Det enda som är riktigt fast är bakgrunden till The Dragon Empire (det imperien som man spelar i, och vilket styrs av olika kungliga hus av drakar).

För att räkna upp de raser som spelarna default kan spela;
- Alv
- Dvärg
- Människa
- Halvling
- Gnom
- Halv-orc
- Halv-alv
- Orc
- Half-dragon
- Drow
- Soulmech (en robot construct besatt av en själ).

Jag har nog säkert missat någon, och jag har utelämnat alla andra raser som man normalt kan spela i DnD. De finns alla där. :gremsmile:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Klasser och raser

Jag tycker att en av de stora fördelarna med det 3e är att det inte finns massa begränsningar. Det är inte upp till grundreglerna att begränsa möjligheterna för spelarna utan till domaren/kampanjvärlden. Det är klart att en halvlängdsman och gnom teoretiskt sett kan vara paladin eller en dvärg bard.

Det regeltekniska med favored class tycker jag att man kan strunta i - man tjänar ändå inte särskilt mycket på att multiklassa. Däremot kan jag ju själv ha lite uppfattningar om vad som är lämpligt/mindre lämpligt i min kampanjvärld (exempelvis tillåter jag inte monks som spelarkaraktärer - de finns däremot i kampanjvärlden). Om någon av mina spelare hade tjatat hade jag nog godkänt en gnompaladin, och med de multiklassbegränsningar som ändå finns för paladiner, hade nog inte XP-reduceringen för multiklassande ändå någonsin blivit aktuell. En manlig amazonpaladin hade jag nog faktiskt kunnat att acceptera - dock torde denne man knappast ha kunnat växa upp i ett amazonsamhälle.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Trans [OT]

Det regeltekniska med favored class tycker jag att man kan strunta i - man tjänar ändå inte särskilt mycket på att multiklassa.
I en någorlunda välfungerande kampanj (någon av mina t ex :gremsmirk: ) blir sällan multiklassande något problem. Men det är klart, man kan ju teoretiskt skaffa sig ohemula fördelar genom att bara ta 1 level i en rad klasser. Pang: nu kan jag alla martial weapons. Pang: nu kan jag läkande magi. Pang: nu kan jag magic missile och sleep.

En manlig amazonpaladin hade jag nog faktiskt kunnat att acceptera - dock torde denne man knappast ha kunnat växa upp i ett amazonsamhälle.
Det har nog sina sidor, men om vi går till den mundana världen för inspiration finner vi en del kvinnor som framgångsrikt agerat på arenor där deras kön varit strängt förbjudet: piratskepp och vissa militära sammanslutningar, t ex.
Motsatsen har ju sällan behövts i våra ofta androcentriska och patriarkala samhällen, men det har ju funnits elitidrottare som mycket sent i karriären befunnits ha "fel" kön.

En annan möjlighet, särskilt om det rör sig som något så extremt som en paladin, är att det kan finnas acceptans eller till och med krav på en viss könstillhörighet som för en utomstående verkar gå på tvärs med samhällets regler. Sådant är inte heller ovanligt, historiskt sett.
 
Top