Nekromanti Rollspela barn

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Okej. Jag hade funderat på en kampanj där mina spelare skulle spela barn (i vårat moderna samhälle dessutom). Men vad jag oroar mig för är att mina spelare kommer att göra muskulösa rollpersoner för att sedan spela dem som högländare eller kraggbarbarer, istället för hockey-nördar eller vad som nu skulle passa in. Är det någon som har erfarenhet av att rollspela barn/ungdomar och kan ge mig råd, kanske. Eller bara roliga anekdoter?

/Dnalor, back in bussiness

Man, i have an ogre slaying knife, it has a +9 against ogres!
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Steg ett är att skaffa spelare som klarar av det. :gremsmile: Steg två är att se till att dina spelare förstår vad du är ute efter, så att du slipper muskelbarbarerna och liknande avarter. Steg tre... tja, det är väl att försöka skapa rätt stämning, vilket ju inte är det lättaste.

Se så lätt det blir när man inte går in på detaljer! :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag har nyligen startat en kampanj där spelarna är bonde söner/döttrar i
Consaber. Tyvärr blev det så att den som alltid (?) gör kraggbarbarer när
han får gjorde en rollperson med 18 i styrka och fick stark på
bakgrundstabellen. (Tyvärr överlät jag skapandet av denna karaktär till
spelaren och en annan spelare som jag delvis utformat kampanjen med)
En annan som, som gör köpmän och annat fredligt i vanliga fall gjorde en
skogshuggare med 17 i styrka och 16 (?) i aggression.
Resten i gruppen, med några få undantag, var åt det här hållet.
De tyckte också att de kunde döda en person utan att känna någonting av det,
"precis" som en ärrad veteran. Någon som utformat ett system för känslo
poäng eller ska man inför psykos poäng (var det så det hette i neotech) i
eon också??

Ett råd är att du nogrannt följer utvecklingen av varje karaktär och påpekar
brister och dåligt rollspelande.

WHaLe - Funderar att trycka på reset knappen på kampanjen och följa sitt råd.
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Jag skulle utforma rollpersonernas grund själv som SL och sedan ge dem till spelarna som skulle författa deras historia eller tvärt om. Man kan ju också dela upp grundegenskaper i "vuxna" och "ungdomliga", där de undomliga egenskapernas värde är ett helt annat om man skulle jämföra med en vuxen.
Den tolvåriga pojken Aser har värde 16 i styrka om man skulle jämföra det med en annan som tillhör "ungdomsgruppen", men skulle han tvingas slå ett motståndsslag mot en vuxen så skulle värdet bara motsvara ..., ungefär.

/Erik, "ungdomlighet."

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 
G

Guest

Guest
Få dinna spelare att förstå att de ska spela barn och inte några äventyrare... ett barn tänker helt anorlunda än en vuxen, så du kommer nog att bli tvugen att på peka mer en än gång när dinna spelare spelar sina karaktärer dåligt...

Mvh Ezzy -"Praeterea censeo Carthaginem esse delendam"
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: EON Teens

Ja, jag spelleder för tillfället en EON kampanj där karaktärerna alla är 13åriga föräldralösa barn. Mycket skoj faktiskt, tror att spelarna uppskattar sina (eventuella) framgångar mer då de känner att de verkligen slår ur underläge. Dessutom får de ju en chans att spela ut den småelakhet som bara är politiskt korrekt just hos barn. Som exempel kan jag nämna att sist vi spelade så smög sig en av karaktärerna (en spejartjej från ashaslätten) på sig skurkarna i toppen av ett torn där dessa höll på med onda och komplicerade astronomiska experiment. Dessa var uppenbarligen tidskritiska då en av skurkarna mycket nogrannt studerade ett timglas. Vad gör man då i detta läge som 13åring??? Jo givetvis skjuter man sönder timglaset. Varvid hon givetvis blir upptäckt och flyr som faan, springer ner på en läggre våning med en ond Jargisk Templeriddare i full rustning tätt i hälarna kastar sig ut genom fönstret till ett intilliggande träd varvid tempelriddaren i sin ilska försöker följa efter, nu är hoppa i full rustning inte diekt Jargiska tempelridares största styrka vilket leder till att han faller PLADASK till marken bredvid där tjejen nu står. Vad göra? Jo, hon rycker till sig riddarens svärd och springer snabbt som faan in i skogen och gömmer sig... Riddaren var INTE glad efter detta. :)

/Bjorn
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hitta likasinnade spelare

Jag har spelat (dvs: varit spelare) i tre kampanjer där vi började som barn. Jag använder ordet kampanj i dess vidaste bemärkelse då alla tre var tänkta att inleda episka kampanjer men rann ut i sanden efter några sessioner. Jag gillade alla dessa kampanjer men jag var i minoritet (varför de inte kunde fortsätta).

Det absolut viktigaste verkar vara att välja spelare som verkligen vill spela barnkaraktärer. Att bara släpa dit det vanliga spelgänget och säga precis innan de skapar karaktärer att alla måste vara barn <14 är nog dömt att misslyckas. Vissa spelare kommer aldrig gilla att spela en maktlös liten unge och det vore dumt att försöka tvinga dem.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: hitta likasinnade spelare

Du har helt rätt..
Minst en spelare i min kampanj (samma som fick 19 i styrka, läs nedan) skaffade 15 i slagsmål och undvika, bara föratt han ansåg att hans rollperson slagits lite med de andra drängarna hemmai byn...

WHaLe
 

Shadowcat

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
32
Location
Varberg
Jag hade en mutantkampanj som jag körde men på grund av flytt till annan stad så las den ner. Där så gjorde jag klart för mina spelare att de skulle spela tonåringar som gick på skolan. De fick bestämma vilken klass de gick i och utifrån det så skapade vi tillsammans rollspersonerna. Det fanns givetvis de som ville spela lite tuffare (två st) detta löste vi genom att den ene var en sån där idrottskille som tränade jämt. Han tränade boxning och brottning. Detta gjorde att han fick slagsmål.
Den andra var son till en polis och fick därmed lära sig att skjuta och lite sådant.
Detta sätt fungerade bra då alla fick lite,

Shadowcat
 
Top