Nekromanti Rollspel via internet.

Petabyte

Veteran
Joined
10 Jan 2005
Messages
39
Location
Stockholm
Jag kom att tänka på en sak skulle man inte kunna spella rollspel via ett chatt program? Det vore i alla fall en intressant idé. Man skulle kunna börja med ett vanligt chatt program och spella någor spel. Enklast vore ju att spela något dogma spel efter som att de är små men det är en lockande idé tycker jag. Det vore väldigt kul om man till och med skulle kunna utväkla ett chatt program som vars ända syfta var att spela roll spel via internet. Det skulle då kunna ha många funktioner som underlättade spelandet och så vidare eller vad tycker ni låter det som en kul idé?
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Testat MUD eller MUSH?

Har du testat MUD (Multi User Dungeon) eller MUSH (Multi User Shared Hallucination) nån gång??? Textbaserade rollspel över internet, orkar inte ge mer ingående beskrivningar. Jag har hört att Elendor ska vara bra, spelar det dock inte själv. Kolla www.elendor.net . MUSH baserat på Tolkiens Midgård och allt som hör till.

Du kanske redan vet om detta, men jag tyckte inte att det lät så på ditt inlägg, förlåt om jag upplyser dig om något du redan vet om. :gremcool:
 

Petabyte

Veteran
Joined
10 Jan 2005
Messages
39
Location
Stockholm
Re: Testat MUD eller MUSH?

Nej det är inte så jag menar jag känner till denna typ av spel. Jag menar mer vanligt man tar ett vanlig rollspel och så spelar man det via internet med personer. I början så får man då använda tärningar konventionelt men om man utväklar ett program för detta så kan man slumpa det i datorn så kan alla se det som är med och spelar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Testat IRC?

Ladda ner <A HREF=http://www.mirc.com/>mIRC</A> och sedan något tärningskript till det, så med andra ord behöver man knappast utveckla ett eget chat-program för det.. Med mIRC kan du skicka privata meddelanden om du så skulle behöva och kartor och dylikt kan du ladda upp på någon hemsida och ge länk till.. Sedan kan du testa att söka på "irc" på forumet, för frågan har varit uppe rätt många gånger..

Det finns chat-program där man kan tala, typ Msn och Ventrilo men båda laggar för mycket för att man ska kunna ha en vettig konversation..

/Han som inte kommer ihåg någon vettig "spela rollspel över internet"-tråd
 

Petabyte

Veteran
Joined
10 Jan 2005
Messages
39
Location
Stockholm
Re: Testat IRC?

Jo det är något sådant jag prata om. Jag vet dess utom att man itne behöver utväkla något program jag sa bara att det skulle underlätta om det blir något stor...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Finns faktiskt en del program som är gjorda specifikt för detta. Exemeplvis OpenRpg eller ett program som heter TRIS, där du har en serverdel och en klient-del.

/Ulfgeir
 

Petabyte

Veteran
Joined
10 Jan 2005
Messages
39
Location
Stockholm
ok då vet jag det och man behöver inte diskutera ämnet mera... Allt finns och mina frågeställningar är inte längre relevanta.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Prata i datorn

Det finns chat-program där man kan tala, typ Msn och Ventrilo men båda laggar för mycket för att man ska kunna ha en vettig konversation..
Vill man prata genom datorn utan lagg är skype ett bra allternativ. Tyvärr finns det ett maximalt antal deltagare. Jag har för mig att det ligger på fem men det kan ha ändrats sedan jag läste senast. Det programet har iallafall jag pratat med tre andra samtidigt i utan märkbart lagg åtskilliga gånger...

/Ceram, har inte spelat rollspel genom datorn men ändå...
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Känn dig välkommen!

Hej! Vi har under den senaste månaden byggt upp ett spel som ska spelas över just IRC. Hemsidan är inte officiell och innehåller förmodligen mycket buggar och annat som inte är som det ska. Vad som kanske är intressantare för dig är att den innehåller sådant som ska vara där, info om hur man spelar och så vidare. Titta gärna in!

Du hittar betaversionen av hemsidan här. Vi håller till i #antioch-ooc på nätet FreeNode.
 

Petabyte

Veteran
Joined
10 Jan 2005
Messages
39
Location
Stockholm
Re: Känn dig välkommen!

Låter lite intressant men jag är inte så intresserad av ett matrix spel... Det vore intresantare om ni byggde uåå någon typ av mötesplats för rollspelande via nätet. Men det är min åsikt jobba på det ser ut att kunna bli kul :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det är ganska skoj att köra rllspel över nätet. Dock blir ddeet ju inte lika skoj som nr man köra irl.. Men änd, är man spelsugen så.
mIRC funkar som sakt bra, även msn funkar.

/ Johan K, som bara har 6 ½ timmar kvar att jobba..
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Friform på nätet

www.syskonskapet.se/langtrue

Lowfantasy, nästan fritt från regler (de vanliga om inget offande, inga personangrepp), stor variation i kvalitet mellan olika spelares spelande. Chattrummen är "Wärdshuset", "Gläntan" och "Lönnkrogen".

Det kan blir väldigt intressanta intriger om man säger rätt saker till rätt personer.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Friform på nätet

Hänger själv så gott som alltid där. Trivs som fisken i vattnet, om än att jag själv börjat tröttna på att spela med dem som brukar treradersmess som bas. Men nå, det är kanske bara jag. :gremsmirk:
 
Top