Nekromanti Rollspel via Chatt

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Jag har gått i tankarna på att pröva på spel via chatt, men har lite bryderier om själva utförandet. Tärningsprogram och slumpande är inget problem, jag har luskat fram irc-servers som tillhandahåller sånt. Det jag främst tänkte på var skrivnotationer och bra tumregler för utförandet.

Folk skriver ju olika fort, och i en chatt kan det lätt bli oöverskådligt och ’stökigt’. På rak tänker jag mig att en rad avslutad med ’ … ’ innebär att den som avslutade raden inte är klar och flaggar för fortsatt replik. Ett annat alternativ är att man alltid avslutar sin replik, beskrivning eller betraktelse med END eller motsvarande. Vad vet jag..det kanske inte alls behövs...

Likaså, snabba och enkla rumsliga beskrivningar skulle snabba på och göra det mindre tvetydigt för den som agerade SL. Här tänker jag nog främst på stridssituationer – de kan ju bli kaotiska även vid face-to-face spel. Vad skulle en bra lösning vara här? Schackbrädessanalogier, som D4, eller kanske är det inte lämpligt med den detaljnivån alls. En mer abstrakt och scenbaserad stridsbeskrivning kanske passar bättre. Vad tror/tycker/vet ni.

Det kan ju vara viktigt att visa kartor och bilder. Bilder på miljöer eller figurer skulle, möjligtvis förhöja spelupplevelsen. Hur skulle man presentera bilder ’live’ – utan för mycket knök ?! Eller är det kanske så att det inte alls är ett måste.

Har ni några andra erfarenheter eller lärdomar om chatt-spel som ni skulle vilja dela med er? Alla synpunkter och åsikter är uppskattade.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har ni några andra erfarenheter eller lärdomar om chatt-spel som ni skulle vilja dela med er? Alla synpunkter och åsikter är uppskattade.
Tja, de små erfarenheter som jag har av att lira via IRC & sådant är goda. Fick den trevliga äran att testa Tribe 8 med några härifrån & det funkade bra.
Själva beskrivningen av miljö & sådnt behöver man ju inte krångla till det mer än nödvändigt. Man gör som man "brukar"..
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Se gärna till att alla använder samma tecken för att visa vad textraden visar.
Det är bra att jag visar med att *stjärna in* allt som har med mina handlingar att göra, men om du på liknande sätt visar att du pratar OOC så blir det kaotiskt.
Att det går fort gör inte så mycket, långsamhet går inget och fina beskrivningar är viktigare än momentet, eftersom man kan hämta igen information som redan skrivits.

Jag finner att det dessutom är lätt att spelleda genom en SLP som återger informationen han har, och på sådant sätt leder gänget vidare.

Bilder vet jag inte, jag har spelat över MSN och över Java chatterna på White Wolfs sida tidigare, och i det första fallet är det lite segt, i det andra omöjligt.

Annars är alla konventionella hjälpmedel bra. Jag ser gärna till att ha ett dokument med alla involverade rollpersoner uppe under spelsessionen, i alla fall om jag spelleder, så jag inte råkar glöma en egenhet med en eller annan av dem.
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Se gärna till att alla använder samma tecken för att visa vad textraden visar.
Det är bra att jag visar med att *stjärna in* allt som har med mina handlingar att göra, men om du på liknande sätt visar att du pratar OOC så blir det kaotiskt. [snip]
Mmm, det låter smart. Jag gissar att alla som deltar måste vara på det klara med skrivkonventionen som används. Or else. Men, jag undrar om det finns någon sådan skrivkonvention klar någonstans – ze basics alltså?! Eller håller jag på och problematiserar något som är väldigt enkelt här. Får ta och pröva helt enkelt…….

Tack för svaren alla!
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Du kan ju börja med att gå igenom vilka tecken som betyder var. Man kan annars ha igång två chattar sdamtadigt en om Reglerna och en för spelet.

Vanligt snack ska helst undvikas. Det kan bli väldigt rörigt då.

Hoppas du lyckas med spelandet nu
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Har lurkat på IRC när ett gäng spelar. De kör helt utan regler (det var tal om att SL skulle styra _allt_ vad gällde regler, göra alla slag osv hemma hos sig, men jag tror aldrig det blev nått av med det).

De har en spelstil som funkar rätt bra dock. SL beskriver miljö och handling och drar sedan sällskapet åt rätt håll och gör "självklarheter" automatiskt. Spelarna inflikar sedan i SLs flöde när deras rollpersoner gör något speciellt eller vill interagera med någon SLP eller så. Om en spelare undrar något så blir ofta svaret inbakat i "flödet" en bit längre fram.

Funkar efter vad det verkar riktigt bra, även om äventyren blir en aning rälsade.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
DanielSchenström/DanielSchenstrom/Warduke (ja, de är samma person), Debracy, Foggmock, Heaven och jag körde ett litet nybörjaräventyr till D&D över IRC och jag tycker inte det var varken stökigt eller rörigt på något sätt. Vi markerade handlingar genom att använda /me eller ** och prat (har jag för mig) vi körde inom citationstecken, och OOC-snack på vanligt sätt. Beskrivningarna av platserna var gjorda i förväg och klipptes in där de behövdes. Det kändes smidigt överlag.
Så länge man inte tar det på för stort allvar så tror jag inte det är någon fara. Det man förlorar i kroppsspråk och tonläge får man ta igen i inlevelse och sitt sätt att beskriva ens egna handlingar.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Själv så kör jag på följande sätt:
* * för handlingar och eventuella tankar jag vill vissa up på min rollperson.
(( )) för allt OOC snack, alternativt ( ), men (( )) försäkrar att det verkligen är OOC och inte bara en parentes inom något annat.
Snack kör jag utan markeringar.

När jag en gång spelade galen och hade en innre röst använde jag " " inom stjärnorna för att visa vad den sa. Det hördes inte i egentligen, men det gjorde inget, det var roligt.
 
Top