Nekromanti Rollspel utan stridsregler

Du menar om man skriver ett spel som handlar om något annat än strid? Då skulle man få ett spel som handlar om något annat än strid.

Se Cthulhu dark.
 
stenhöna said:
Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.
 
Psychodrame, Fiasco, InSpectres, Kagematsu, The Final Voyage of the Selene och många, många fler.
 
RasmusL said:
Psychodrame, Fiasco, InSpectres, Kagematsu, The Final Voyage of the Selene och många, många fler.

InSpectres har stridsregler och det har Kagematsu också.
 
Korpen said:
stenhöna said:
Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.
Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?
 
stenhöna said:
Korpen said:
stenhöna said:
Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.
Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?

Vad menar du? Menar du att man bygger ett spel där strid inte är poängen och man inte har regler för det? För då får du inga strider. Eller menar du att man tar D&D och plcokar bort to hit reglerna? För då fungerar spelet inte längre och man får köra friform.
 
stenhöna said:
Korpen said:
stenhöna said:
Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.
Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?
Varför skulle det inte göra det? Våldsmakt är suverän.
 
stenhöna said:
Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?
Det beror på hur du definierar "strid". Jag antar att du menar fysisk strid, där det förekommer kroppsliga skador och eventuellt ond bråd död.

Jag skulle tro att alla spel som alls har regler, därmed har regler för att lösa konflikter. Utan konflikter, inget drama, som bekant. Sedan finns det exempel på spel vars konfliktlösningsregler är på en sådan abstraktionsnivå att det inte definieras vad för typ av konflikter det gäller. Med andra ord kan man lika gärna slåss med ord som med svärd. Jag har spelat sådana spel, och min erfarenhet är att de inte automatiskt blir fredsälskande och trädkramande bara för att det saknas detaljerade tabeller för kritiska träffar. Det blir fiktionen som bestämmer hur man visualiserar en viss konflikt, och ibland leder fiktionens logik till korsade svärd. Men kanske mindre ofta än i spel som favoriserar fysisk strid med ett större kapitel i reglerna.
 
Om du gör ett spel i nutid som inte har regler för att köra bil, skulle RP inte köra bil? Antagligen inte samma som strid.

Bara för att något imte finns i reglerna innebär det ju inte att folk inte kommer göra det. Sen om du gör ett spel där strid inte ska vara en stor del eller kanske inte en faktor alls så betyder det inte att man ändå kan slåss.
 
God45 said:
RasmusL said:
Psychodrame, Fiasco, InSpectres, Kagematsu, The Final Voyage of the Selene och många, många fler.

InSpectres har stridsregler och det har Kagematsu också.

Hm? inSpectres har väl regler för att lösa konflikter, inte specifikt för strid
Har Kagematsu det? Jag kanske missade det när vi spelade, jag fick för mig att mekaniken handlade om att vinna över mr Ronin och sedan´en serie slag för att försvara byn men jag kanske minns fel. Hur som helst så är det inte alls ovanligt att inte ha regler för strid. Montsegur 1244, A Flower for Mara, Medan Världen Går Under, the Daughters of Verona, OKULT, m fl. Det finns AP, det finns spelrapporter, det finns en jäkla massa dokumentation kring vad som händer.
 
Bolongo said:
stenhöna said:
Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?
Det beror på hur du definierar "strid". Jag antar att du menar fysisk strid, där det förekommer kroppsliga skador och eventuellt ond bråd död.

Jag skulle tro att alla spel som alls har regler, därmed har regler för att lösa konflikter. Utan konflikter, inget drama, som bekant. Sedan finns det exempel på spel vars konfliktlösningsregler är på en sådan abstraktionsnivå att det inte definieras vad för typ av konflikter det gäller. Med andra ord kan man lika gärna slåss med ord som med svärd. Jag har spelat sådana spel, och min erfarenhet är att de inte automatiskt blir fredsälskande och trädkramande bara för att det saknas detaljerade tabeller för kritiska träffar. Det blir fiktionen som bestämmer hur man visualiserar en viss konflikt, och ibland leder fiktionens logik till korsade svärd. Men kanske mindre ofta än i spel som favoriserar fysisk strid med ett större kapitel i reglerna.

Tja, det finns ju spel vars regler för att lösa dem är något i stil med "lös dem som ni vill", och om man ser det som en "regel för strid" i det här fallet så har alla spel regler för allt.
 
inSpectres har väl regler för att lösa konflikter, inte specifikt för strid

Ja men de är regler för att skjuta någon med en pistol eller slå dem på käften så, stridsregler.

Och ja Kagematsu slåss mot grejer för att försvara byn.
 
God45 said:
Du menar om man skriver ett spel som handlar om något annat än strid? Då skulle man få ett spel som handlar om något annat än strid.

Se Cthulhu dark.

Cthulhu Dark har regler för strid.
 
God45 said:
inSpectres har väl regler för att lösa konflikter, inte specifikt för strid

Ja men de är regler för att skjuta någon med en pistol eller slå dem på käften så, stridsregler.

Och ja Kagematsu slåss mot grejer för att försvara byn.

Ja, ok, med den definitionen så köper jag det. Och att alla spel som någonsin skrivits har regler för allt som någonsin kan ske.
 
RasmusL said:
God45 said:
Du menar om man skriver ett spel som handlar om något annat än strid? Då skulle man få ett spel som handlar om något annat än strid.

Se Cthulhu dark.

Cthulhu Dark har regler för strid.

Nope. Slåss du dör du. Ingen strid avgjord av regler äger rum.
 
God45 said:
RasmusL said:
God45 said:
Du menar om man skriver ett spel som handlar om något annat än strid? Då skulle man få ett spel som handlar om något annat än strid.

Se Cthulhu dark.

Cthulhu Dark har regler för strid.

Nope. Slåss du dör du. Ingen strid avgjord av regler äger rum.

Regeln är: Slåss du så dör du. Mycket tydligare regel än så kan man knappt hitta.
 
RasmusL said:
God45 said:
inSpectres har väl regler för att lösa konflikter, inte specifikt för strid

Ja men de är regler för att skjuta någon med en pistol eller slå dem på käften så, stridsregler.

Och ja Kagematsu slåss mot grejer för att försvara byn.

Ja, ok, med den definitionen så köper jag det. Och att alla spel som någonsin skrivits har regler för allt som någonsin kan ske.

Nej, det stämmer inte. Men i ett av de här spelen finns regler för att slåss, skjuta och köra på folk med bilar vilket ofta görs. I det andra slåss en spelare mot demoner med bastard svärd. Strid avgjord av regler.
 
Back
Top