Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.stenhöna said:Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
RasmusL said:Psychodrame, Fiasco, InSpectres, Kagematsu, The Final Voyage of the Selene och många, många fler.
Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?Korpen said:Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.stenhöna said:Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
stenhöna said:Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?Korpen said:Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.stenhöna said:Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
Varför skulle det inte göra det? Våldsmakt är suverän.stenhöna said:Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?Korpen said:Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.stenhöna said:Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
Det beror på hur du definierar "strid". Jag antar att du menar fysisk strid, där det förekommer kroppsliga skador och eventuellt ond bråd död.stenhöna said:Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?
God45 said:RasmusL said:Psychodrame, Fiasco, InSpectres, Kagematsu, The Final Voyage of the Selene och många, många fler.
InSpectres har stridsregler och det har Kagematsu också.
stenhöna said:Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?Korpen said:Att man får lösa utgången av strider och våldsanvändning helt utan regler.stenhöna said:Vad skulle "hända" om man helt sonika uteslöt stridsregler från sitt rollspel?
Bolongo said:Det beror på hur du definierar "strid". Jag antar att du menar fysisk strid, där det förekommer kroppsliga skador och eventuellt ond bråd död.stenhöna said:Men skulle strid uppkomma om det inte fanns några regler för det?
Jag skulle tro att alla spel som alls har regler, därmed har regler för att lösa konflikter. Utan konflikter, inget drama, som bekant. Sedan finns det exempel på spel vars konfliktlösningsregler är på en sådan abstraktionsnivå att det inte definieras vad för typ av konflikter det gäller. Med andra ord kan man lika gärna slåss med ord som med svärd. Jag har spelat sådana spel, och min erfarenhet är att de inte automatiskt blir fredsälskande och trädkramande bara för att det saknas detaljerade tabeller för kritiska träffar. Det blir fiktionen som bestämmer hur man visualiserar en viss konflikt, och ibland leder fiktionens logik till korsade svärd. Men kanske mindre ofta än i spel som favoriserar fysisk strid med ett större kapitel i reglerna.
inSpectres har väl regler för att lösa konflikter, inte specifikt för strid
God45 said:Du menar om man skriver ett spel som handlar om något annat än strid? Då skulle man få ett spel som handlar om något annat än strid.
Se Cthulhu dark.
God45 said:inSpectres har väl regler för att lösa konflikter, inte specifikt för strid
Ja men de är regler för att skjuta någon med en pistol eller slå dem på käften så, stridsregler.
Och ja Kagematsu slåss mot grejer för att försvara byn.
RasmusL said:God45 said:Du menar om man skriver ett spel som handlar om något annat än strid? Då skulle man få ett spel som handlar om något annat än strid.
Se Cthulhu dark.
Cthulhu Dark har regler för strid.
God45 said:RasmusL said:God45 said:Du menar om man skriver ett spel som handlar om något annat än strid? Då skulle man få ett spel som handlar om något annat än strid.
Se Cthulhu dark.
Cthulhu Dark har regler för strid.
Nope. Slåss du dör du. Ingen strid avgjord av regler äger rum.
RasmusL said:God45 said:inSpectres har väl regler för att lösa konflikter, inte specifikt för strid
Ja men de är regler för att skjuta någon med en pistol eller slå dem på käften så, stridsregler.
Och ja Kagematsu slåss mot grejer för att försvara byn.
Ja, ok, med den definitionen så köper jag det. Och att alla spel som någonsin skrivits har regler för allt som någonsin kan ske.