Nekromanti Rollspel utan expansioner

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Call of Cthulhu d20 - har inget extramaterial, såvitt jag vet ... i alla fall inte från WotC och Chaosium
Ett par av Chaosiums såsböcker som kom ut en period efter att Cthulhu D20 släpptes var dubbelstattade, så jag vet inte om det kan räknas.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Comme ci, comme ca

Tja, det spelar väl inte så stor roll, men egentligen hade jag tänkt spel som var menade att bara vara en bok som grundregelbok.

/M
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror inte Arrowflight har några expansioner. Hur är det med det där Confrontation-rollspelet? och 7eme Circles Kult-utgåva?

Om man räknar Veil of Night och Kindred of the Ebony Kingdom som separata spel snarare än moduler till Vampajjer, (vilket man kanske borde göra eftersom Kindred of the East mer räknas som ett separat spel med en hel serie av egna moduler trots att det i sig självt beskrivs som en modul till Vampire) så finns det heller inga moduler till dem. D20-spel kräver också ett annat spels regelbok för att kunna spelas, trots allt.

Finns det btw ett enda D20-spel som det inte finns några moduler till? Jag hoppades på Nyambe, men förstod snabbt att så inte var fallet. D20 utan splatbooks är visst för mycket begärt eller nåt :gremsmirk:

Till Mummy: The Ressurection finns en enda modul. Jag antar att det är en för mycket, dock. Finns det verkligen några expansioner till Wraith - The Great War och Werewolf - The Wild West?

- Ymir, upplyser och undrar
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
De jag kommer på, såhär utan att tänka för mycket. Är väll In Nomine, Västmark & Saga..
De har, vad jag vet, inga expantioner. Ännu iaf.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Saga. (om man inte räknar med pdfer att ladda ner...)

Fast det kommer bli expansioner.. för att "marknaden" kräver det. Butikerna är inte så intresserade om man inte "stöder" sitt spel med expansioner.

Fest egentligen skulle jag bara vilja göra allt-i.ett-rollspel,,,
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Saga har en spelledarskärm.

In nomine verkar ha expansioner/moduler också.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
IMO är den det. I min bok räknas allt som går att köpa som tillbehör som expansioner. (om det är fysiska prylar, e-böcker räknas som inte riktigt..)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...som jag ser det är det inte en expansion, om skärmen bara innehåller det som finns i boken (fast i en mer användarvänlig form). Som Sagas billiga men snygga skärm. Lägger man med nytt material ÄR det en expansion.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Cadwallon menar du ?

Hur är det med det där Confrontation-rollspelet?
Cadwallon har Secrets Volume 1 och 2 varav bara Vol 1 är översatt til engelska. Håller tummarna att Vol 2 ska komma ut snart !
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag håller med dig. Annars skulle ju klistermärken och T-shirts med rollspelsloggan på kvalificera som expansioner.

Jag tvekar dock också inför att räkna in äventyr som "expansioner". Att berätta mer om spelvärlden eller erbjuda fler monster - det är två exempel på att expandera ett spel. Att skriva ett äventyr är ju bara att ge ett förslag på något man kan göra med spelet såsom det redan ser ut.

I vilket fall som helst så är en traditionell spelledarskärm inte någon expansion.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Den verkliga frågan...

En intressantare fråga tycker jag är: Vilka rollspel finns det som bara är en bok och inget mer, och spelskaparen vill ha det på det viset. Det finns ju gott om rollspel som är för nya för att det ska ha hunnit ges ut någon expansion, samt gott om rollspel som sålt för dåligt för att spelmakaren ska bry sig om att, eller ha råd att, publicera en expansion. Men hur många spel finns det där skaparen uttryckligen har sagt att grundregelboken är hela spelet, det är komplett som det är och inga expansioner behövs eller kommer?

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Deffinitonsfråga..

Well, jag äär nog inne på Arferts lije här..
Jag räknar inte dirket att en sl-slärm är en expantion. Snarare tillbehör, eller vad man ska kalla det.
En expantion är för mig t. ex en modul om olika slags folk, länder & sådant.
 

Oja

Veteran
Joined
28 Nov 2007
Messages
21
Re: Wastelands

Sant, men det kom bara 1 regelbok och det står faktiskt "Och kanske inga äventyr." :gremwink:
 

Oja

Veteran
Joined
28 Nov 2007
Messages
21
Hmm sant, finns väl en spelledar bok, en spelarbok samt en äventyrsbok vid närmare eftertanke. My bad. Och en himla massa äventyr som sagt men äventyr är ju inget måste.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Hmm sant, finns väl en spelledar bok, en spelarbok samt en äventyrsbok vid närmare eftertanke. My bad. Och en himla massa äventyr som sagt men äventyr är ju inget måste.
Om det är det svenska Stjärnornas Krig - Rollspelet, Äventyrsspels översättning av West End Games Star Wars Roleplaying Game, du menar så gavs följande saker ut på svenska:

- Rollspelet
- Galactica (expansion/kampanjmodul)
- Imperium (expansion/kampanjmodul)
- Attackstyrka Shantipole (äventyr)
- Uppdrag Tatooine (äventyr)
- Kampanj (liten kampanjmodul med spelledartips)
- Rollformulär

På engelska gavs floder av material ut.

Dewil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
In Nomine
Skojar du?

Det finns till att börja med en äventyrssvit i fem delar, där varje bok också innehåller "splatstuff" och sånt. SJ Games har verkligen inte legat på latsidan här. Det finns massor av expansioner/splatbooks/tillbehörsböcker av alla möjliga slag.

Förutsatt att vi snackar on utgåvan från SJ Games, då, den franska har jag ingen koll på.
 
Top