Nekromanti Rollspel utan expansioner

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Hello!

Ett inlägg från Troberg fick mig att fundera på en sak; vilka rollspel finns det som "bara" är en bok och inget mer. Inga expansioner, inga splatbooks, inga extraregler. Och kanske inga äventyr.

De jag kommer på är ...

Call of Cthulhu d20 - har inget extramaterial, såvitt jag vet ... i alla fall inte från WotC och Chaosium
Wheel of Time - har en äventyrsbok, men inget mer
Artesia - har bara grundboken (? Storuggla, hjälp till)
Tellus - bara starthäftet finns

Flera?

/M
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
En bunte av indie-spelen:

TSOY, DRYH, Universalis.. bara för att ta de jag har i hyllan och minnet.

Legacy War of Ages fick nog ingen expansion.
A Game of Thrones samma, även om de säkert planerat att släppa någon.
Burning Empires.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Artesia lovade mycket på tillbehörsfronten, men håller tunt. Detta är ett av de få spel där jag verkligen vill ha mer, så det är synd. Samma sak gäller A Game of Thrones, men det det kan nog främst skyllas på att Guardians of Order har konkat. I det fallet är jag däremot inte lika exalterad.

Står inte Västmark utan tryckta expansioner? Ska man tolka vad Krille nyligen skrivit rätt så verkar det inte bli några sådana heller.

Nu står det still i huvudet, så jag får ta och sluta där.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Nobilis har bara en lajvexpansion, och man kan ju argumentera för att det inte är ett rollspel längre då.

Annars är det ju som wilper säger: bland indiespelen är förhållandet tvärtom; där är Sorcerer och Burning Wheel nästan ensamma om att ha några expansioner alls.

Terone och Supergänget saknar också expansioner (hittills) men om man räknar alltför nysläppta spel blir det kanske för lätt. Dock är sannolikheten rätt stor att det kommer en andra utgåva av Terone innan några expansioner, om sådana någonsin skulle komma. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Oja

Veteran
Joined
28 Nov 2007
Messages
21
Kan bara komma på dessa och dom har ju bara äventyr. Sedan kan jag ju ha missat något emot all förmodan men det tror jag bestämt inte.

Wastelands
Stjärnornas Krig
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Little Fears
Metabarons

Nästan alla de svenska independentspelen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Wastelands

Till Wastelands kom det två äventyr (Riket och Schwartzwald) och en SL-skärm.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Till Stjärnornas Krig kom det... MASSOR! Några boxar och en trave äventyr. Och på engelska finns det ännu mer.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Artesias expansioner

Fast jag vill nog hellre se bok 4 av serien än några expansioner till rollspelet, så jag hoppas han fokuserar sitt arbete rätt här. :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Efter lite funderande så är det nog bara två spel jag har som inte redan är nämnda och saknar expansioner:
<ul type="square">
[*]Armored Trooper VOTOMS - ett animespel från Talsorian.
[*]Panty Explosion
[/list]
I likhet med VOTOMS så kom det väl ett gäng böcker om specifika serier från Guardians of Order men jag vet inte på rak arm om de var egna spel eller att anse som expansioner till BESM på sätt och vis. Deras cyberpunkspel Ex Machina står på egna fötter på den punkten i alla fall.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Adventure!, mig veterligen [NT]

NT = Nya Tékumel kanske räknas, beroende på hur man vill se på saken



/Feliath — Gamla Usagi kom det en monsterbok till
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Några till

Jag kan ha fel, men jag har i alla fall inte sett expansioner till varken Sovereign Stone eller Fifth Cycle.

Till Angel har inte dykt upp någon expansion, även om man ju kan använda vissa (alla) moduler som Buffy har.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Menar du även sådana som är expansionslösa pga yttre omständigheter, såsom att tillverkaren konkat eller inte har haft möjlighet till fler släpp av andra anledningar? Kvar blir i sådana fall de som det aldrig varit meningen att det ska bli nått mer än en grundregelbok släppt, vilket krymper listan radikalt.

/Anders
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Artesia stämmer

men det finns några små tilläggs dokument på deras hemsida (men dom är så små som dom räknas nog inte).

Men jag har sett att Artesia försöker locka till sig frilansskribenter. Ser vad som kan komma av det? :gremlaugh:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Ah, just det! Det har jag ju till och med i hyllan

Adventure ... visserligen står inte hyllan hemma hos mig, utan hemma hos min mammai Borlänge, men det ska vi snart ändra på! :gremlaugh:

/M
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Nätrollspel är inte på riktigt!

I sådana fall kvalar Reign också in på listan, då dess fem supplement enbart finns i ransom-format.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Qin......

..saknar tillbehör än så länge och jag har inte sett eller hört att de ska släppa något mer än just bara grundboken.
 
Top