Rollspel under krig

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag har just läst ett avsnitt i en bok som utspelar sig under 30-åriga kriget, där en grupp män rider ut på ett enkelt uppdrag. Under sin resa möter de likhögar, arma bönder, legosoldater som vill stjäla deras hästar, munkar i plundrade kloster etc. och sover i lera under regnvåta filtar med morrande vargar i skogsbrynet. Det hela känns rätt miserabelt, men gjorde mig sugen på ett äventyr i en liknande miljö.

Så vad finns det för rollspel, eller äventyr, som utspelar sig under ett stort krig? Det ska alltså vara ett jättebamsigt krig, av en sådan omfattning att krigets närvaro är det mest framträdande draget i regionen. Överallt finns det soldater för flera olika sidor, och legosoldater som kämpar för den som betalar för tillfället, eller plundrar bönderna om det är så att ingen för tillfället vill betala. Rollpersonerna själva skulle antagligen inte vara soldater, utan vanliga mördarluffare ute på något sorts uppdrag som tvingar dem att färdas igenom området, gömma sig för folk, själva plundra bönderna på det som de tidigare plundrarna har missat, etc.

Finns det något sådant? Vore det intressant om det fanns?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Känner inte till något spel som i sig har det fokuset - men Warhammer ligger ju nära till hands att föreslå. Har allting som behövs i settingen för att kopiera just 30-åriga kriget (nu kanske inte det var viktigt - men ändå).

Förresten: vilken är boken?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Band of Blades är inte exakt vad du frågar efter, men det närmaste jag kan komma på.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Lamentations of the flame princess har ju äventyret Better than any man som utspelar sig under 30-åriga kriget. Man är mördarluffare och ska försöka göra sig en hacka i en region där häxor har tagit över styret i en stad innan det apokalyptiska hotet SVENSKARNA kommer och dödar alla, häxor, civila och mördarluffare. Det är dessutom gratis: https://www.drivethrurpg.com/m/product/116452
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Vi var ett gäng svenskar som en gång i tiden skrev Kin-strife till MERP; en sourcebook om det fruktansvärda inbördeskrig som drabbade Gondor 1600 år före Ringens krig.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Mars (och Venus har jag för mig) i rollspelet Mutant Chronicles har ju rätt stora områden med skyttegravar och strider mot Mörka Legionen som aldrig verkar avta. Vet dock inte om det finns skrivna äventyr då spelarna är i området utan att direkt delta i striderna.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Gurgeh;n342746 said:
Så vad finns det för rollspel, eller äventyr, som utspelar sig under ett stort krig? Det ska alltså vara ett jättebamsigt krig, av en sådan omfattning att krigets närvaro är det mest framträdande draget i regionen.
Boken "Svart svan: Det mahariska kriget" är en prequel till rollspelet Leviathan och fokuserar på själva kriget som banade vägen till världsbilden rollspelet har.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag har haft tankarna på att skriva en kampanj som åtminstone delvis utspelar sig i krigshärjade områden till min värld, det är ju dock långt i Horizonten för jag har aldrig tid att skriva ;) eventuellt tar mig inte tid /skriver på för många saker samtidigt...

Men där hade jag tänkt ha med mycket sånna inslag för att skildra just hur hemskt det kan vara, och trötta soldater som bara väntar på nästa anfall, bortdomnade och ångestfyllda. Inte de där klassiska hjälteskildringarna bara.

Men även om det nu var tänkt som i en fantasy setting så tycker iaf jag att sådant har sin plats, som svar på din fråga då.

Det är lite som med allt annat tänker jag, det blir mycket mer dramatiskt med en hjälte armé nån gång om inte alla är så jämt. Typ 300. Det är ju "coolt" för att det inte händer jämt. Om det fanns 20 000 exempel på strider när 300 vunnit mot större arméer så skulle det bara varit en intressant krigstaktik på sin höjd. Men det har gått till historien pga att det inte är en sorts standard.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Faller på flera av dina kriterier, som att rollpersonerna inte skall vara soldater, men jag vore dum om jag inte pluggade Fyra StuG och en Scho-Ka-Kola när det är krigsmisär du är ute efter.

Mycket av det som händer 305:e tyska infanteribataljonen i andra världskriget är verkligen ren misär. Även inställningen till skador i leden, där du kan drabbas av skråmor, dö, eller få det eftertraktade "hemskottet" som är tillräckligt mycket skada för att du ska behöva åka hem men inte tillräckligt för att vara livshotande. Du kanske får men för livet, men du slipper fronten.

Finns lite tabeller, arketyper, och annat gojs i Regler-häftet som mest är sånt:

https://drive.google.com/open?id=10M0klrdLckIBNBL5phGYI4vDYRGP0DAt
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Noir är lite så beroende på hur man väljer att betona världen.

Jag filade på en kampanj där rollpersonerna startar i huvudstaden där propagandan är genomträngande. Kriget syns inte mer än i glamourösa krigsfilmer som hyllar de egna hjältarna och bedrifterna. Kriget är praktiskt taget vunnet.

Men ett uppdrag tar dem på den långa resan ut till fronten. Och på vägen avslöjas Imperiets förljugenhet och krigets fasor. Det blir bara värre och värre ju längre de kommer, och tanken är göra lite Mörkrets hjärta av det. Valen blir också värre och värre och rollpersonernas/spelarnas moral utmanas. Ge dem möjligheten och skälen att hämnas de onda människornas dåd och samtidigt spegla tillbaka att de själva inte är bättre än någon annan. Alla är korrupta och förstörda av krigets fasor. Det är ingens fel, eller allas fel.

Ambitionerna var höga och det var kanske därför den aldrig blev av.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Måste naturligtvis även nämna Ulvriket: Det eviga kriget där temat är just ett jättebamsigt krig på flera fronter.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Gurgeh;n342746 said:
Vore det intressant om det fanns?
Absolut. Givet vad krig är för något i verkligheten känner jag att ett bra rollspel om krig ska problematisera krig, inte romantisera det. Ditt upplägg låter klockrent.


Gurgeh;n342746 said:
Finns det något sådant?
Har inte Måns skrivit ett rollspel där man spelar typ amerikansk (?) grunt i slutet av VK2?

Ett annat sätt att tackla krig finns i KAP scenariot "The Cambrian War" i modulen Savage Mountains. Det finns många krig i KAP men om man kör Pendragon Great Campagin RAW (inte Book of Battle) så gör spelarna inte mycket mer än deltar i slagen och samlar Glory. I "The Cambrian War" startar ett storkrig, men spelarna får i uppdrag att själva leda en sekundär krigsskådeplats. De får ett par målsättningar, vissa resurser och ställs inför en situation. Sedan får de försöka lösa uppdraget efter eget huvud.

"The Cambrian War" som skrivet kunde säkert ha gjorts bättre, men själva grundidén och upplägget är väldigt bra. Har dock aldrig sett något liknande.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
30-åriga kriget, LotfP-äventyret Better than Any Man: rollpersonerna har en vecka på sig utanför Karlstadt, där rykten om häxkonster florerar, innan Gustavus Adolphus kommer och jämnar allt med marken.

Spel där krig är en naturlig del av settingen:
Sagan om Ringen
Star Wars
Warhammer

Andra världskriget:
World War Cthulhu
Achtung Cthulhu
Weird Wars
Fallen Reich
Nya Chock har ett äventyr som heter beredskapstid.

Slutligen har Stockholm Kartell ett litet spel som heter Into the Djungle som utspelas under Vietnamnkriget.
https://www.stockholmkartell.com/
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Skarpskytten;n342786 said:
Har inte Måns skrivit ett rollspel där man spelar typ amerikansk (?) grunt i slutet av VK2?
Jo, The Fog of War. Finns bara på dropbox dock. Man spelar amerikansk grunt nån gång mellan WW2 och nu.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Rollsåplet Patrol handlar om/utspelar sig i Vietnam. Grey Ranks om Warsawaupproret.
 
Top