Rollspel under Greklands storhetstid?

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
191
Location
Stockholm
Just hemkommit från Grekland (Aten, Meteora, Thessaloniki) och upplyst och inspirerad av besök på historiska platser och läsning om det gamla Grekland, funderar jag på vilka rollspel som tar inspiration av det historiska Grekland (600-300 BC) och gör något intressant med det?

Nu är spel som D&D jo inspirerad av grekisk mytologi, så låt oss begränsa det en aning:
  1. Du har läst eller spelad spelet
  2. Spelet går att hitta i dag
  3. Element från historiska Grekland ingår som mer än bara “scenery”
Berätta också varför du tycker det är intressant att läsa/spela i dag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vårt spel Kopparhavets hjältar ( https://helmgast.se/kopparhavets-hjaltar/ ) lånar mycket från antikens Grekland. Det är inte några rena plagiat men du finner flera spår i vårt material.

Settingen är en blandning av Renässansitalien, antiken, de tidiga kulturerna runt Sumer (egentligen fram till Ottomanska riket) och lite annat smått och gott. Men just antikens Grekland har varit en stor inspirationskälla vilket inte minst kan märkas bland våra monster, varelser och namnkultur. Men du hittar även kolonier av grekiskt snitt, en inte helt olik panteon, orakel och ett pseudominoiskt förflutet. Säkert mer som jag missar nu.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Mythic odysseys of Theros är en D&D värld som ursprungligen var en Magic the Obsession värld som är väldigt mycket inspirerad av antika Grekland även om det först har filtrerats igenom MtG färgmagisystem och sedan DnD systemet. Har ett antal regler när du skapar din RP som känns grekisk inspirerad- ex. bortsätt från ras o yrke väljer du en typ av bakgrund som kan vara typ profet, gudaättad, ödesmärkt, m.m. - och du har inga Tolkien-eska raser alls.



Ken Hites hade i FENIX 1/2012 flersidors artikel Werewolves of Dacia om en fantasyvärld som best kan beskrivas som "Sagan om Ringen tolkat genom antika Greklands/Roms världsbild/mytologi". Också publiserat i Best of FENIX vol. 1.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mythic odysseys of Theros är en D&D värld som ursprungligen var en Magic the Obsession värld som är väldigt mycket inspirerad av antika Grekland även om det först har filtrerats igenom MtG färgmagisystem och sedan DnD systemet. Har ett antal regler när du skapar din RP som känns grekisk inspirerad- ex. bortsätt från ras o yrke väljer du en typ av bakgrund som kan vara typ profet, gudaättad, ödesmärkt, m.m. - och du har inga Tolkien-eska raser alls.
Det ska väl tilläggas att det är en kampanjbok till DnD5, så det kräver att man har PHB/DMG/MM.

Vill man även ha Kentaur som spelbar ras så finns den antingen i Guildmasters Guide to Ravnica eller Mordenkainens MOnsters of the Multiverse - eller så använder man sin Google Fu.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Till ADnD2 kom en kampanjbok som hette
Age of Heroes Campaign Sourcebook
Den finns som Print on Demand på DriveThru RPG

Ska man spela ADnD2 behöver man givetvis PHB/DMG/MM, men jag rekommenderar även Legensd & Lore, som innehåller olika mytologier, inklusive den grekiska:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vill man spela ännu äldre DnD finns Mazes & Minotaurs.
Där leker man med tanken: "Hur hade Original Dungeons & Dragons sett ut om Gary Gygax och Dave Arneson hade gillat det antika grekland istället för Tolkiens Sagan om ringen?".

Det är inte så mycket en sourcebook över det antika grekland, utan mer ett spel med, monster, raser och klasser från det antika grekland.


 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vill man istället ha en bra sourcebook över antika grekland rekommenderar jag:
GURPS Greece
(GURPS sourcebooks är allmänt skrivna och fungerar som bakgrundsmaterial till nästan alla andra roillspel)

Den går att köpa som pdf av Steve Jackson Ganers
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Just hemkommit från Grekland (Aten, Meteora, Thessaloniki) och upplyst och inspirerad av besök på historiska platser och läsning om det gamla Grekland, funderar jag på vilka rollspel som tar inspiration av det historiska Grekland (600-300 BC) och gör något intressant med det?
Grattis till grym inspiration! Visst är det bäst!

Som Måns skrev har vi gott om antik grekisk inspiration i Kopparhavets hjältar - men även hellenistisk, bysantinsk och senare grekisk inspiration (titta t.ex. på peloponessos, cypern och kreta under korsfarare och venetianare...).

Vad gäller mer renodlade grekiska spel finns det gott om dem:

- Mazes and Minotaurs, som jag själv hade nöjet att skriva lite för, ett rules light tongue in cheek-spel som utgår från premissen att D&D baserats på grekisk mytologi (http://mazesandminotaurs.free.fr/revised.html)
- Warlords of Alexander, en BRP-expansion av den utmärkte Paul Elliott. Fokuserar visserligen på hellenistisk era/diadochi-krigen. Men, close enough och väldigt bra: https://www.drivethrurpg.com/product/110404/Warlords-of-Alexander
- Vår egen @Mekanurgs och Gustaf Gadds (väl?) utmärkta Skymingshavet till DoD2016, som öppnade upp ett äventyrens hav med tydligt klassisk grekisk accent att utforka. Hans Gondica har väl även det grekiska influenser, blandat med renässans?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Annars är Chaosiums RuneQuest ett utmärkt spel om man vill spela antika grekland.
RQ har getts ut i 7-8 olika versioner nu.
En av versionerna gavs ut av förlaget Design Mechanism. När de förlorade RQ-licensen gav de ut samma spel under namnet Mythras.

Roligast är att en av skaparna av Mythras är aktiv här på forumet: @runequester
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det finns även dessa spel som jag inte har någon koll på alls:




Det finns även ett rykte om att Chaosium ska släppa en version av Pendragon anpassad till antika grekland, men jag hittar ingen ny info så se det som ett rykte.
Men jag hittade det här som jag inte har en aning om vad det är:
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Om hellenistisk tid är OK också och inte bara klassisk, Ken Hites Hellenistika.

 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Om hellenistisk tid är OK också och inte bara klassisk, Ken Hites Hellenistika.

Fortfarande under utveckling, dock.

Och jag är besviken över att de satsat på 5e, när Kens hemmakampanj som det bygger på var med det klart överlägsna 13th Age... :/
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Fortfarande under utveckling, dock.

Och jag är besviken över att de satsat på 5e, när Kens hemmakampanj som det bygger på var med det klart överlägsna 13th Age... :/
Jo, men han ska väl också äta, antar jag. Betvivlar starkt att han valt 5E om det rent kreativa fått bestämma.

(En av många anledningar till att 5E-dominansen är så förkastlig.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag märker att många tips här (inte mitt heller, men jag flaggar i alla fall för det! :) ) inte handlar om det klassiska Grekland (utan oftast om heroisk tid, vilket är som om någon ville ha ett spel om det moderna Sverige och fick tips om ett medeltidsspel i stället).
 
Last edited:

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
191
Location
Stockholm
Tackar för mycket och snabb respons. Kanske jag skal begränsa bättre, för att använda Quadrante's termer, jag är på utkik efter is-that-even-a-pony, inte that's-a-mighty-fine-pony-you-got-there-sir!

Vi vet jo att man kan spela helteepos med rollspel, men finns det eksempel på hur det att spelat inspireras av "gamla/klassiska/antikke/xxx Grekland" påverka vilka berättelser vi gör eller hur vi gör när vi spelar?

Ett crazy/tänkt exempel torde vara ostracism: efter varje session röster spelarna om vilken rollperson som inte får vara med i nästa spelkväll.
 
Top