Rollspel streams

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag stötte nyligen på begreppet rollspels-streams och har förstått att det typ betyder att man rollspelar live (?) och sänder det. Blir sugen både på att titta och att göra det själv. Någon som har tips på vilka streams som är bra? Och vad ska man tänka på om man ska göra det själv: vad funkar och vad funkar inte?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Det är väl Critical Role och allt i dess kölvatten som är stort? Har aldrig sett någon som jag fastnat för tyvärr men känns som en kul grej.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Har nog mest kollat på Actual Plays grejer, gillar endel, ogillar annat. För mig handlar det 100% om att jag ska digga spelet och de som spelar. Så ex. Sean Nittner och Judd Karlmans BW-streams diggar jag. Gillar Bluecoats från samma kanal som visar upp hur versionen av Blades där en spelar en imperieutredare och bluecoat fungerar bra, men framförallt visar det upp blades på ett sätt som är föredömligt och nog svårt att utröna helt från regelboken tror jag. Har nog dock aldrig orkat följa något på Twitch när det sänds, utan bara kollat i efterhand på Twitch eller Youtube. Anledningen till att jag gillar Actual Play är nog att det känns mycket som ett riktigt spelbord. Det är inte regiserat. Det stannas upp. Slås i regelböcker. Diskuteras regler. Osv.

 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
119
Jag var med i en som en bekant höll i (sök på Swede Rollers Deathwatch på youtube om någon är intresserad). Det var inte live dock. Även om vi försökte spela "naturligt" så blev det ju att man spelade på ett annat sätt än vad vi skulle gjort om vi bara spelade tillsammans utan att det skulle spelas in. Det blir på sätt och vis lite mer ansträngt. Det är inte riktigt så kul som det ser ut.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Måste vara högre krav på deltagarna i en steam än i en podd, tänker jag, eftersom det är live och det inte går att klippa bort svammel och regeldiskussioner på samma sätt. Kanske därför många populära streams känns mer som repad teater än actual play.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Måste vara högre krav på deltagarna i en steam än i en podd, tänker jag, eftersom det är live och det inte går att klippa bort svammel och regeldiskussioner på samma sätt. Kanske därför många populära streams känns mer som repad teater än actual play.
Man skall ju ha i beaktande att Mat Mercer och hens anhang i critical role är voice actors och skådisar större delen av dom så det är inte så konstigt att att det framstår som repad teater snarare än actual play.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men för att svara TS , du kan i princip gå ut på youtube och skriva namn på rollspel du är intresserad av+ actual play så kommer du få en uppsjö olika actual plays och streams att välja på så länge det inte är något extremt obskyrt rollspel . Det är ju lite svårt att tipsa dessutom när man inte vet vad du är intresserad av att att titta på , vad för rollspel vill du se spelas ?
 
Top