Nekromanti Rollspel som utspelar sig i gamla kina

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kindred of the East

Många WoD-spel, framförallt Vampire (alla versioner) och Mage - The Sorcerers Crusade utmärker sig som extraordinärt välskrivna ur ett kulturellt hänseende (även om det senare lider av en ganska sned historiesyn, i mitt tycke). Kindred of the East är långt ifrån ett undantag. Det är skrivet av asiater, semi-sinologer och asien-nördar, och är så fullt av asiatisk mytologi och filosofi att sätta sig in i att jag bedömer det vara det mest svårspelade rollspelet jag skådat. Men fy tusan vad bra det är...

- Ymir, går och kramar sin kompletta KotE-samling en stund.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: klart det finns!

Det är helt sant att L5R inte är japan men det är helt klart en japansk miljö. Personligen anser jag att miljön är viktigare än geografin, och L5R funkar alltså mycket bra som spel i en japansk miljö.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Re: Kindred of the East

Jag vet folk som både älskar och hatar spelet.

Hur som helst har jag hört långa haranger om en del saker som folk anser inte stämmer och jag vet vilken bild av västerländska vampyrer som WoD har. Därför inbillar jag mig att bilden av den österländska myten är ungefär lika skev och Anne Rice inspirerad.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: klart det finns!

vill inte hålla med faktiskt. Till ytan må det likna japan men under ytan så är det absolut inte japan. Det är endast fragment av kulturen som är genuint japanska. Resterande del är mer balndning av japan och kina och annan fantasy.

Japan-inspirerat. Javisst. Japanskt med annat namn och form? Knappast.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: klart det finns!

Det är helt sant att L5R inte är japan men det är helt klart en japansk miljö. Personligen anser jag att miljön är viktigare än geografin, och L5R funkar alltså mycket bra som spel i en japansk miljö.
För att citera herr Stormoff: "Jag vill ha ett spel som utspelar sig i Kina/Japan och inte innehåller massa vampyrer eller annan för av "övernaturliga" saker."

Med andra ord, han är ute efter ett autentiskt Japan/Kina och inte bara en allmänt fantasyorientalisk miljö.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: klart det finns!

Kanske ett missförstånd från min sida men jag antog att det citat du hänvisar rörde diskussionen om Blood and Silk och då främst WWs olika övernaturligheter. Det är ju synd att Grandmoff inte var så tydlig för mig så att mitt missförstånd kunde ha undvikits och den här onödiga lilla sidodiskussionen aldrig hade behövts diskuteras. Jag tyckte det var märkligt att Kalcidis hade glömt L5R med tanke på dom spel han räknade upp. Underligt att du inte på pekade samma sak för kalcidis gällande några av dom spel han nämde bland annat Usagi Yojimbo, för det är väl inte ett autentiskt Kina/Japna spel? Fast jag kan ju ha fel för jag har aldrig varit i japan och vem vet jag kanske är ett offer för någon slags konspiration som gör att just jag inte vet att det har funnit autentiska intelligenta samuraj kaniner. Men ditt gnäll på mig kanske gäller både mig Kalcidis då han också råkade nämna några icke autentiska japan spel? Eller uppvägde det att han nämde några som nästan skulle kunna kallas autentiska?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: klart det finns!

först och främst så hade jag inte glömt L5R. Jag lämnade ut det eftersom jag absolut inte ansåg att det passade det han frågade om. Då undrar du givetvis varför jag nämnde usagi som ur en viss aspekt är mer avlägset historiska japan än L5R. Svaret är ganska enkelt, min vän. L5R varken försöker eller säger att de är japan. De går ganska hårt ut med att erkänna att de är smått influerade av japan när det kommer till det estetiska och vissa andra fragment av japansk kultur men i grund och botten att de är något helt annat.

Usagi däremot är om man bortser från delen med det animorfa en väldigt korrekt japansk värld där alla aspekter tagits med. Kultur, filosofi, religion. ALLT i princip enda skillnaden är att mannen som det omtalades att han var stark som en björn faktiskt var en björn. Dvs. Usagi ÄR japan (även om vissa namn är ändrade för att det ska passa lite mer). Ett alternativt men korrekt japan, ungefär som Shogun av James Clavell om du så vill. Så autentiskt är det om man nu kan bortse från det animorfa.

För det andra så förstår jag inte varför han ska klanka ner på mig? Skulle det göra situationen bättre på något sätt? Näe, att skylla bort sig och dela med sig av gnäll, det ger jag ingen kärlek.
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
ett rollspel som utspelar sig i gamla japan när Kejsarna och deras samurajer regerade
Det skulle vara RIKTIGT kul.
Nån sån vet något om det.Man skulle iförsej kunna friforma men friform ä inte så roligt(Tyckerinte jag).
Funderar på å göra ett sånt efter Midars o mitt + en annans rollspel blir färdigt.vilket om jag känner en person rätt kommer ta ett tag.
Nej projekt Shinobi nästa.

P.S Varför Song Dynastin.Ming är hundra gånger grymmare.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: klart det finns!

Jag skulle ha tagit upp L5R oavsett ni vill eller inte. Jag anser att det hör till de spel som på något sätt tar upp japan. Så klart det finns skillnader då det är en fantasy värld, men grunden är den samma som det klassiska japan. Personligen ser jag L5R som mera japan än Usagi. Jag kan personligen inte tänka mig något mera oseriöst än teen age mutant ninja turtles. Skulle personligen inte se några som helst möjligheter med att spela seriöst med ett sådant spel, men det skulle jag kunna med L5R. Så det är alltså ett japan spel så länge spelet ut spelar sig på dom japanska öarna sedan får det existera hur mycket fantasy och bumbi björnar det vill i världen för då är det japan?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: klart det finns!

För mig kvittar det faktiskt vilka spel du tar upp. För jag har redan bildat mig en uppfattning om i princip alla japan-orienterade (sådana som är baserade på likaväl som de som är influerade av) rollspel som släppts. För mig är problemet du rackar ner på Usagi och mig i din förra tråd.

Usagi är INTE teenage mutant turtles (även om det skett inhopp sorgligt nog av de båda i varandras serier) och ska därför inte heller nämnas under deras namn. Jag skulle också kunna hänvisa till L5R som Japans motsvarighet till vad Forgotten Realms är till medeltidens Europa. Men jag gör inte det, sorgligt nog även om mitt uttalande isf skulle vara mer korrekt än ditt.

Sedan vad du ser som oseriöst är inte av intresse då Usagi hur mycket du än inte vill ÄR japan med enda skillnaden att människorna är representerade av animorfa varelser. Detta är uppenbarligen inte i din smak och det respekterar jag MEN det ändrar inte faktumet att Usagi är en av de mest autentiska Japan-spelen rent kultur-, filosifi-, religions-, moral-, alltmässigt. Oavsett om du gillar det eller ej.

Jag kan dessutom än en gång påpeka att så är INTE fallet för L5R (ur de tidigare apekterna jag presenterade i stycket ovan) och vidare också påpeka hykleriet i dina argument då man kan spela råttmänniskor (nezumi har jag för mig de heter) i L5R. Varför skulle deras animorfa varelser vara seriösare än Usagis? För att de finns i mindre mängd bland deras olika fiktiva-klanindelningar där de inspirerats friskt av kina och en helt massa annat än just japan. I Usagi ÄR djuren människorna och är på så sätt inte särställda på det sättet som t ex råttmännen i L5R. De är ju trots allt en annan ras. I usagi finns inte tänkandet på raser (även om de är representade med olika djur) ALLA är personer i Japan. L5R har ett helt annat dilemma: råttmän, människor och gud vet vad det finns för andra indelningar av humanoider.

Jag skulle även vilja påpeka att varken bumbibjörnar eller annan fantasy än den japanska finns med i Usagi än just de animorfa varelserna. Men om vi nu ska se på ditt sista uttalande och applicera det på L5R som i dina ögon är MER autentiskt så finns det: 'bumbibjörnar', fantasy som inte är ett dugg österländsk och dessutom utspelar spelet sig på ett ANNAT ställe än just de japanska öarna. Vad kvalificerar spelet så mycket mert än Usagi då om man nu som du ska hänvisa till just dessa punkter? Jag tänker inte ens nämna än en gång om vilket taffligt arbete L5R har gjort med att skildra japans 'mentalitet'.

Ett spel är vad man gör det till, och då syftar jag på ditt uttalande om seriositet. Usagi är ett seriöst rollspel i Japan med skillnaden mot vår historia att vissa namn är bytta och man spelar talande djur.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: klart det finns!

Underligt att du inte på pekade samma sak för kalcidis gällande några av dom spel han nämde bland annat Usagi Yojimbo, för det är väl inte ett autentiskt Kina/Japna spel?
Anledningen till att jag inte poängterade det var att jag inte har någon aning om hur autentiskt Usagi är om man bortser från animorferna (som mest är en sorts fabelgrej). Däremot har jag ett hum om L5R, vilket gjorde att jag kände mig kapabel att påpeka saker om det.
 
Top