Nekromanti Rollspel som utspelar sig i gamla kina

Grandmoff

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
3
Location
Eskilstuna / Sweden
Jag undrar om det finns något rollspel som utspelar sig i gamla kina, under de olika dynastiernas tid. Eller ett rollspel som utspelar sig i gamla japan när Kejsarna och deras samurajer regerade.
Om någon har info om det så meddela mig är ni snälla.
Jag har testat olika rollspel men inte fastnat för något men gamla kina/japan är ett stort intresse jag har och skulle vilja spela ett rollspel i dessa miljöer om det finns något sådant
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
INga som utspelar sig i gamla Kina vad jag vet (ännu), men Sengoku utspelar sig i gamla Japan. Ett bra spel med enkla regler och fett med bakgrundsinfo i boken. Sen finns ju Usagi också, som baseras på Usagi Yojimbo och har ett brilliant stridssystem. :gremsmile:


Storuggla, med fånig hatt och träskor
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
klart det finns!

Kina
det finns först och främst ett animorft spel vid namn jadeclaw som utspelar sig i gamla kina. Det kan du hitta här .

Hmmm.. det var nog alla jag kan som har släppts officiellt.

Japan
Sengoku - av goldrush games. Extremt mycket nyttig information, lite tungt system.
Usagi Yojimbo RPG - av samma bolag. Animorft med ett grym regelsystem precis som Storuggla påpekade. Mitt favoritspel faktiskt. Recension kommer snart.
GURPS Japan 2nd ed. : Väldigt bra det med. Full med information om Japan. GURPS regelsystem.

De är väl de enda som trycks idag. Annars har det funnits:
Samurai - till drakar och demoner. Det var helt ok. Men inte riktigt japan. Kanske du kan hitta på svenska auktionssiter och antikvariat (exempelvis det eminenta hobbyspel.com )
Bushido - Mycket bra. Bra information lite sega regler. Relativt svårt att hitta men mycket värt att leta efter.
Runequest; Lands of the Ninja - Riktigt bra det med. Släpptes av Chaosium som en värld till befintliga rollspelet Runequest. Ganska enkla och snabba regler. Bra med information.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nähä!

"det finns först och främst ett animorft spel vid namn jadeclaw som utspelar sig i gamla kina. Det kan du hitta här ."

Nix pix pärontrix. Jadeclaw har en kinesisk influens och kinesiska nman, men utspelar sig i en fantasyvärld, inte i Kina.Det blev jag lite besviken på när jag köpt skrället. :gremsmirk:


Storuggla, kiwitrix
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Blood and silk!

World of Darkness - Blood and Silk är en suverän modul som skildrar WoDs vampyrer, varulvar och annat i Song-dynastins Kina. En av de mest välgjorda rollspelsmoduler jag skådat, faktiskt - utmärkt researchad, skriven och illustrerad. Den är ju dock inte ett rollspel per se, utan en settingbok till Vampire-expansionen Kindred of the East och relaterade böcker. Ska man spela i det gamla Kina är det likfullt Kindred of the East som gäller...åtminstone om man frågar undertecknad, dvs forumets självutnämnda sinofil.

- Ymir, rekommenderar saker
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: klart det finns!

"Hmmm.. det var nog alla jag kan som har släppts officiellt."

Det finns faktiskt minst en till: GURPS China. Visserligen out of print, men man borde kunna hitta den i en spelbutik med alldeles för mycket gammalt junk. Jag såg den i Trad-butiken på GothCon, till exempel.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
yesajah

jo, borde jag ha tänkt på. GURPS har ju världsmoduler som nästan täcker hela världen (no pun intended).

Får ta skriva upp den också på min "vill-ha-lista" då.
 

Grandmoff

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
3
Location
Eskilstuna / Sweden
Re: Blood and silk!

Jag har hört talas om det spelet. Men just det där med vampyrer och varulvar gör att jag inte ens vill ta i det med skyddshandskar. Jag vill ha ett spel som utspelar sig i Kina/Japan och inte innehåller massa vampyrer eller annan för av "övernaturliga" saker.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Friforma då?

Då finns väl bara GURPS China.

Men, allvarligt talat...om du inte ska ha med några fantasielement alls kan du väl lika gärna plugga in kinesisk historia, ta material från vanliga faktaböcker och friforma? Det skulle jag gjort, åtminstone.

Rollspel ska liksom förse en med en setting som inte redan finns - utöver GURPS och dylikt kan jag inte på rak arm komma på ett enda medeltidsrollspel utan övernaturliga inslag. Ska man spela i vår verklighet, som är en underbar kampanjvärld förvisso, kan man lika gärna gräva ned sig i faktaböcker istället. Och rollspelsskaparna tycks onekligen hålla med mig...

- Ymir, sinofil
 

Grandmoff

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
3
Location
Eskilstuna / Sweden
Re: Friforma då?

visst kan man göra det. och jag ser inget fel i det heller. men jag har ingen direkt erfarenhet av det hela. Därav min förfrågan
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Re: Blood and silk!

Men just det där med vampyrer och varulvar gör att jag inte ens vill ta i det med skyddshandskar.

*Ento myser* ...


Det enda jag själv läst som har med Kina att gör är faktiskt supplementet Enter the Zombie till zombiespelet All Flesh Must Be Eaten. Så tyvärr är jag inte så mycket till hjälp på den punkten.

Annars kan man alltid införskaffa Usagi Yojimbo - spelet innehåller trots allt kaniner - och ett annat bra spel är Legend of the Five Rings, som behandlar en mer fantasi-inspirerad version av det feodala Japan.

Det senare har jag själv rekommenderats att spela flera gånger, även om min enda bekantskap med spelet är att jag läst det. Verkar dock vara mycket intressant, och om inte annat är det nog värt en titt.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Friforma då?

håller jag inte alls med om. Du kan inte jämföra Blood and Silk med spel som Sengoku och andra liknande 'historiska'-rollspel (så som Viking, Western, Bushido, GURPS Greece, yadda yadda). Mytologin de innehåller är den som folket i den världen trodde att de levde i. Blood and Silk är en västerländsk mytologi-blandning intryckt i den världens historia. Det är absolut inget fel med det men det är absolut inte samma sak heller.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: klart det finns!

Det finns ett spel till som utspelar sig i japansk miljö, L5R eller Legend of the five rings. Finns som eget spel och till d20 systemet. Dom böcker som kommer ut nu är dual stats.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Friforma då?

Blood and Silk har väl ändå inget med kain-vampyrerna att göra?

De har väl sina andra skumma vampyrer som är högst österländska?

chrull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: klart det finns!

Njä, L5R utspelar sig i Rokugan som förvisso till rätt stor del är en Japan-klon med fantasyinslag, men Japan är det inte.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: klart det finns!

Njä, L5R utspelar sig i Rokugan som förvisso till rätt stor del är en Japan-klon med fantasyinslag, men Japan är det inte.
Och definitivt inte gamla Kina, vilket frågan gällde...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Re: Friforma då?

De har väl sina andra skumma vampyrer som är högst österländska?

Fast omgjorda, kromosomsönderdelade och applicerade på World of Darkness... Kulturvåldtäkt i WW regi :gremwink:

Så är det i alla fall i Kindred of the East, om jag får tro på vad min oknytt-fanatiker till polare tror sig veta.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Friforma då?

Tja. Det finns många vampyrmyter. Kolla bara på västerländernas alla olika. Jämför dem sen med sydamerikanska idnianerns myter, de indiska osv så inser man snabbt att det inte är något som hindrar att KOE-vampyrisarna skulle vara något som är nästan direkt från kina-områdets mytologi.

Eller?

Jag tyckte bara det är fel att säga att det är västerländsk mytologi i kina. KOE-vampyrerna känns jävligt kinesiska.

chrull
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Kinesiska rollspel.

Nihau!

Har inte läst trådarna nedan men när ni ändå är inne på ämnet så måste jag ju skicka en hälsning från Republiken.

Tror dessutom inte att det finns några inhemska rollspel som utspelar sig i Kina. Men vad vet aldrig vad man kan finna på svarta marknaden runt hörnet.

Förövrigt är det varmt nu i södra Kina. 35 grader i skuggan och cirka 70% luftfuktighet. Man svettas i duschen...

/Patrik
 
Top