Nekromanti Rollspel som utspelar sig i fängelsemiljö?

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Finns det något sådant? Tex ett Prison Break, The Shawshank Redemption eller The Green Mile rollspel?
 
Scenariot Rogues of Reignsborough handlar om en flykt från ett fängelse för superskurkar.
 
Det utspelar sig i ett fängelse och fokuserar på makthierarkierna bland fångar och vakter och relationerna dessa emellan.
 
RasmusL;n65748 said:
Det utspelar sig i ett fängelse och fokuserar på makthierarkierna bland fångar och vakter och relationerna dessa emellan.

Jaha. Det missade jag när jag som hastigast läste en recension om spelet.
 
Vilket spel som helst med ett äventyr som utspelar sig på ett fängelse.
Och vissa rollfigurer tenderar att hamna där rätt ofta :-)
 
Mannen i skogen;n65831 said:
Vilket spel som helst med ett äventyr som utspelar sig på ett fängelse.

Precis.

Vad är det man vill göra som är så speciellt att det krävs ett eget rollspel för det?
 
chrull;n65870 said:
Precis.

Vad är det man vill göra som är så speciellt att det krävs ett eget rollspel för det?

Det är väl inte konstigare med ett rollspel som utspelar sig i ett fängelse än ett rollspel som utspelar sig i vilken annan värld som helst. Det är bara fantasin som sätter gränserna för hur ett fängelserollspel skulle kunna var uppbyggt. Världsbeskrivningen kan handla om vardagen i ett fängelse, lagar och regler, hierarkin i fängelse, permissioner, hur man mutar vakter, hur man rymmer, olika typer av anstalter, kommunikation mellan fångar på olika anstalter, hur man använder kontaktnät inifrån en anstalt, anhöriga, fängelser i olika tider och länder, fängelsegäng osv. Det bästa är så klart om alla de här sakerna vävs in skickligt i spelsystemet.
 
Världskoncept: Fängelsevärlden. Antingen utspelar sig spelet på en planet som är ett stort fängelse, eller så är världen något slags oändligt stort fängelse som ingen riktigt vet några gränser för. Som något slags mardröms-helvetesdimension...
 
krank;n65941 said:
Världskoncept: Fängelsevärlden. Antingen utspelar sig spelet på en planet som är ett stort fängelse, eller så är världen något slags oändligt stort fängelse som ingen riktigt vet några gränser för. Som något slags mardröms-helvetesdimension...

Jag tänker mig mer ett stor amerikanskt säkerhetsfängelse som i Shawshank Redemption eller Prision Break. Jag har inga planer på att spela ett sådant här spel. Jag var bara nyfiken på om det fanns ett sådant för det finns ju som sagt väldigt bra filmer som bygger på konceptet.
 
Fängelsemiljön är ju som gjord för en intressant och spännande kampanj men hur får man till det så att det blir lika medryckande som exempelvis OZ? Jag tror det kräver mycket av spelarna. De måste verkligen vara förberedda för att kunna sätta sig in i fängelsemiljön och hur dessa psykopater/sociopater tänker och agerar. Det är ju dialogen och det oförutsägbara som gör just OZ till en sån fantastisk serie.
Går det att spela i en sån miljö utan att det blir segdraget när man är mer van vid "nu ska vi ut och äventyra"?
 
Magnamund;n103011 said:
Fängelsemiljön är ju som gjord för en intressant och spännande kampanj men hur får man till det så att det blir lika medryckande som exempelvis OZ? Jag tror det kräver mycket av spelarna. De måste verkligen vara förberedda för att kunna sätta sig in i fängelsemiljön och hur dessa psykopater/sociopater tänker och agerar. Det är ju dialogen och det oförutsägbara som gör just OZ till en sån fantastisk serie.
Går det att spela i en sån miljö utan att det blir segdraget när man är mer van vid "nu ska vi ut och äventyra"?

Ja frågan är om det inte blir för segdraget i längden? Man kanske måste göra som de gör i Prison Break dvs bryta av livet i fängelset med att låta rollpersonerna rymma för en kampanj utanför murarna efter vilken de återförs till fängelset (eller dödas). Om de är lyckosamma när de är på rymmen så förändrar det det fortsatta livet innanför murarna efter livet-på-rymmen-kampanjen.

En vinkling är att rollpersonerna egentligen är the good guys eftersom de är oskyldiga till brotten de sitter inne för. Ungefär som i Stephen Kings Shawshank Redemption. Men att de måste bevisa att de är oskyldiga för att bli fria. De kanske måste rymma för att ta sig till en plats där de kan säkra bevis som de sedan kan överlämna till sina advokater för att se till att dödsdomen pausas. Spelet består av olika delar tex livet på kåken, livet på rymmen, livet på kåken (ny kåk?) efter livet på rymmen, hela tiden bolla sitt case med advokaterna mm.
Någon kan vara oskyldigt dömd för barnvåldtäkt, någon oskyldigt dömd för mord på sin hustru, någon kanske är skyldig men försöker rentvå sitt namn mha en journalist osv. Just det att de är vanliga människor som har haft den stora oturen att bli dömda för någonting som de inte gjort gör att de känner en viss alienation gentemot fängelsets övriga interner samtidigt som de måste tillbringa vardagen med dem. Eller de kanske inte bara har haft otur? De kanske är skyldiga till brottet men det avslöjar spelsystemet under resans gång?
 
Durance är mer fängelsevärlden än Shawshank Redemption. Det är en scifi-version av Australiens historia. Därmed inte sagt att det inte går att modda det så att det utspelar sig på ett fängelse. Det skulle nog bli rätt fett, faktiskt. Utpost har jag också spelat så att det utspelar sig på ett fängelse, men det har varit scifi-fängelser. Ett renodlat fängelsespel vet jag inte om det finns, men det borde ju absolut finnas. Någon borde skriva ett!

Skulle jag vilja spela det idag så skulle jag nog köra PTA. I alla fall om man ville emulera Prison Break eller OZ. Eftersom man bör spela PTA om man vill emulera en dramaserie, oavsett vilken. För ett oneshot skulle det kanske bli Utpost, men det är inte helt optimalt, beroende på vilken typ av ståry man vill ha. Åh, eller Svart av kval, med övernaturligheterna bortskalade. De två teman som finns i spelet är ju "brutalitet ger makt" och "kampen att behålla sin mänsklighet". Det skulle passa perfekt i ett fängelselir. Nu blev jag sugen!
 
Mutant Rymd släpte ju Opereration Kirkwood som delvis utspelas i ett fängelse. Nu tyckte jag dock att fängelsebiten var sjukt underutnyttjad och skulle ha behövt utvecklas mycket mer. Men det var ju helt klart ett ballt koncept, och passar bra ihop med att man har tagit sig in i fängelset under cover, om man vill ha ett mer traditionellt äventyrsbaserat upplägg.
 
Ulfgeir;n103128 said:
Om man spetsar till det lite, så är väl Kult egentligen ett fängelserollspel. Bara att vi inte vet om det. ;)

Då får man allt spetsa till det ordentligt.
 
Mutanten;n103255 said:
Då får man allt spetsa till det ordentligt.


Om inte jag minns fel så är beskrivningen av kult att människan hålls fängslad på jorden i en verklighet som är en lögn.

/Ulfgeir
 
Ulfgeir;n103394 said:
Om inte jag minns fel så är beskrivningen av kult att människan hålls fängslad på jorden i en verklighet som är en lögn.

/Ulfgeir

Jo men jag tycker det är mer på metanivå än att spelet utspelar sig i en fängelsemiljö. Jag tycker inte Kult kan klassas som ett fängelserollspel.
 
Back
Top