Nekromanti Rollspel som utspelar sig i fängelsemiljö?

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Med reservation för att jag inte har sett någon av de nämnda TV-serierna, så kan jag ändå nämna Hillfolk, som ju bygger lite på TV-seriedramaturgi. Även om grunden är helt annan i spelet, så finns tillägg som låter en sätta upp kampanjer i vilken miljö som helst. Karaktärsbyggandet, och spelet, går ut på relationer, bra och dåliga, mellan spelarkaraktärer och mellan spelarkaraktärer och spelledarkaraktärer, coh vad man fill ha ut av olika sammanhang.
Kan erkänna att jag inte spelat det själv, än. Men jag tror det skulle passa utmärkt för många TV-serie-portningar.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag och Krille diskuterade en liknande fråga nån gång. Det kan ha varit fångläger miljöer. Jag tror idéen är bäst på papper. Fängelset är väldigt begränsande och det ställer mycket stora krav på spelarnas kreativitet att böja begränsingsrna. Möjligen kan man fokusera på relationer. Tror dock det är svårspelat och fungerar bättre som del i ett annat spel
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Daniel Andersson;n103443 said:
Med reservation för att jag inte har sett någon av de nämnda TV-serierna, så kan jag ändå nämna Hillfolk, som ju bygger lite på TV-seriedramaturgi. Även om grunden är helt annan i spelet, så finns tillägg som låter en sätta upp kampanjer i vilken miljö som helst. Karaktärsbyggandet, och spelet, går ut på relationer, bra och dåliga, mellan spelarkaraktärer och mellan spelarkaraktärer och spelledarkaraktärer, coh vad man fill ha ut av olika sammanhang.
Kan erkänna att jag inte spelat det själv, än. Men jag tror det skulle passa utmärkt för många TV-serie-portningar.
Men det finns väl inget tillägg till Hillfolk för fängelsemiljöer?
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Nu har jag inte mina Hillfolkböcker här, de ligger fortfarande nerpackade i en flyttkartong någonstans. Men det är möjligt att det inte finns, men det jag menade var att systemet lämpade sig synnerligen väl för det jag tänker mig i en fängelse-setting. Det borde vara ganska lite jobb med att bara ta systemet och droppa det i ett fängelse, och köra.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Jag skulle ju gärna spela igenom ett Prison Break-äventyr i Rotsystem.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Det är inte riktigt samma sak, men många Dark Sun-kampanjer lär det vara som åtminstone börjat med att man sitter i fängelse (eller slavhålor, snarare). Spelet som sådant är förstås inte designat speciellt för det, men jag har många fina minnen av "fängelsepolitik" i den miljön.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Jag såg om OZ ganska nyligen och serien håller verkligen för en omtitt. Jag skulle gärna spela ett scenario eller en kampanj i fängelsemiljö a la OZ men tvivlar på att min nuvarande grupp skulle fixa det tillsammans. Varken tankesättet, jargongen eller spelstilen där man ständigt riskerar allt passar övriga i gruppen. Det kanske trots allt är en ide som gör sig bättre i tanken än vid spelbordet..
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag hade gillat ett spel som var som Orange is the New Black. Ett spel som handlar om relationer och intriger, men inte så mycket våld alls (även om det förekommer). Skitbra tv-serie, för övrigt.
 
Top