Nekromanti Rollspel som undervisning

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Tyska

Han har dock inte vett att använda sina kunskaper för att komma förbi kön på MacDonalds...

förståligt då han inte har mer vett än att han går på donkan

//Netfeed, förespråkar Burger King
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
förext'n kom ja på...

...att jag lät mina åttor i SV förra året tillverka egna och spela rollspel under en 4-veckorsperiod. Sedan fick de utvärdera processen och redovisa muntligt för de andra temagrupperna:gremgrin:. Det var faktiskt en hel del tjejer som hakade på och några av dem tyckte det var en rolig erfarenhet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Tyska [Rätt så OT]

Netfeed, förespråkar Burger King
Slafsiga burgare och ännu mer politiskt motbjudande än MacDonalds.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Tyska [Rätt så OT]

godare och saftigare burgare, bättre pommes

och jag struntar fullständigt i politiken
det skall vara gott förböveln inte någon politiks soppatorks
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Tyska [Rätt så OT]

Det politiska köket
Jag är inte så extrem, jag nöjer mig med att basera mitt politiska matval på aktuella ställningstaganden.

Däremot har jag inte slips av rädsla för att det ska tolkas som ett ställningstagande i jugoslavien-frågan.

Fast nu tycker jag att det börjar bli för mycket OT och lämnar frågan.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bwhahahahahaha !!

Oj Oj ! Hur klockren var inte den texten då !! :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
Mycket rolig läsning !!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja.

Ja, tyst nu.

Men du får gärna skicka ett PM om Burger Kings stil, så kan du få en artikel om USA, dollar, euro och Irakkriget..

Åh.. Och förresten så kan man spela NGE på Lincon.


/Arvidos, äter på gatukök! Godast och kladdigast hamburgare!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Tyska

//Netfeed, förespråkar Burger King

Linconburgare, snälla någon... :gremlaugh:

*lämnar diskussionen igen*
 

Ambition

Veteran
Joined
29 Jun 2002
Messages
29
Location
Uppsala
Jag håller med om att rollspel i skolan borde användas för att lära ut berättande. Frågan är om det finns så många andra poänger med att ha rollspel i skolan. Rollspel kan säkerligen användas för att studera sin egen inställning till etik och moral.
Inbillar man sig att man ska kunna lära ut hur det går till i FN eller hur krig känns och går till genom rollspel är risken att eleverna gör sig dåliga fiktioner, dvs att de bilder man får av t.ex. FN står i vägen för en korrektare beskrivning av hur det går till att arbeta där. Jag skulle nog påstå att rollspel är värdelöst för att lära sig objektiva fakta. Vad tror ni?
Som berättarform är den givetvis ypperlig och borde tränas parallellt med skrivandet ändå från lågstadiet då de två formerna kan ge så mycket till varandra utan att för den sakens skull kräva alltför mycket tid eller ansträngning.

/Ambition, spelade Pakistan för några år sedan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Inbillar man sig att man ska kunna lära ut hur det går till i FN eller hur krig känns och går till genom rollspel är risken att eleverna gör sig dåliga fiktioner, dvs att de bilder man får av t.ex. FN står i vägen för en korrektare beskrivning av hur det går till att arbeta där. Jag skulle nog påstå att rollspel är värdelöst för att lära sig objektiva fakta. Vad tror ni?
Det beror på hur det hanteras. Jag skulle till exempel kunna tänka mig att man jämför hur en rättegång hanteras i Sverige kontra USA (eftersom det finns många missförstånd där, tex tror många att jury används i Sverige) genom att halva klassen får läsa på ett system, halva andra, gärna med speciell information för respektive roll. Läraren tar platsen som domaren och man rollspelar liknade fall i båda systemen.

Efter det så borde det inte vara några problem att skilja hollywoodfakta från verkliga fakta.
 
Top