Nekromanti Rollspel som undervisning

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Eftersom jag ämnar att bli lärare inom en inte alltför avlägsen framtid så undrar jag därför om ni kära forumiter har någon erfarenhet av eller förslag på hur rollspel kan användas som en del av skolundervisningen? Tror ni att det hade fungerat och varit populärt även ibland icke-rollspelande elever? Finns det några särskilda ämnen där det hade varit mer lämpligt att använda? Alla tips är välkomna.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Mmjo, rollspel skulle nog fungera i undervisningen, men då utan tärningar och formulär. Vilken årkurs är det det handlar om? Det är ju väldigt olika om det är förstaklassare eller högskoleelever.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hemm, forumteater ??

Finns det inte nått som heter forumteater.
Om jag inte tar helt fel så är det att man sätter upp vissa situationer & sedan när de har spelats upp så spelar man det 1 gång till & den gången får resten av klassen bryta närhellst de vill & ta den rollen som de känner de vill ändra på eller något liknande.
Sånda rollspel kan bli ganska intressanta.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag ska bli gymnasilärerare men jag ser ingen anledning till att inte enklare former av rollspel skulle kunna fungera även i lägre årskuser. Kanske är man rentav mer motiverad och öppen för sådana saker i de lägre årskurserna.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Kanske är man rentav mer motiverad och öppen för sådana saker i de lägre årskurserna.

Det är mycket möjligt att det är så. Men jag tror även att det är just enklare former man får hålla sig till. Dessutom tror jag inte man ska kalla det rollspel om man inte känner eleverna riktigt väl. Vet att ordet kan ha en dålig klang i vissa kretsar. :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Antagligen kan man knappt kalla det rollspel vilket stadium man än vänder sig till. Det är säkert många som betraktar rollspel som antingen otroligt töntigt eller på gränsen till satanism. Fast vad ska man kalla det istället? Kreativ historiegestaltning?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Nja, kan man inte bara säga ett skådespeleri eller en liten teater?

Det som Johan K skriver är en form som borde kunna gå hem hos eleverna. Det är inte "riktigt rollspel" men det är ändå ett bra sätt att få eleverna att känna sig delaktiga.

Jag, som gymnasieelev skulle uppskatta rollspel (eller vad man nu kallar det) för att inte köra samma monotona undervisning jämt. Det är bra som omväxling och gärna då i samhällskunskap eller historia där men kan diskutera de "rollspel" man spelat upp. (Det kan man givetvis i vilket ämne som helst men jag tror det är lättare att lägga in i dessa ämnen)
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Använt rollspel i undervisning...

Jag är SO lärare på en 6-9 skola och har använt mig av rollspel ett par gånger. Det är dock en klart förenklad variant och kanske mer teater.

Det fungerar dock bra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
De rollspel som förekommit i skolundervisningen har haft väldigt lite tärningsrullande får jag säga. :gremsmile:

Tänkte dra upp 2 excempel på rollspel (eller snarare amatörteater utan manus) som förekommit. Båda i svenskan på gymnasiet.

_____________

8 pers sitter runt ett bord och debatterar något, kommer inte ihåg om det var nån politisk fråga men det spelar mindre roll. Innan diskussionen har alla fått en hemlig lapp där det står ex:
1. Då håller alltid med om allting.
2. Du avbryter för att föra fram dina egna idéer istället.
osv.
_____________

4 pers ska diskutera nånting inför klassen. De har alla i hemlighet valt hur de ska tilltala de andra tre. En ska tilltalas som man hyste stor respekt för honom/henne, en ska tilltalas lite nedlåtande och sen var det en grej som jag inte kommer ihåg. Sen får klassen gissa hur man valt eller nåt.
_____________

Sådär, nu har mannen utan bra minne hasplat ur sig lite grejer. :gremsmile:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Japp...

...det startades i Brasilien under regimen där och användes som ett redskap mot förtryck och i syfte att bilda medborgare i praktisk problemlösning relaterad till just... förtryck.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Se där ja !

Okey, det visste jag inte. Men i vilket fallsomhellst så är det jäkligt intressant att se & vara med om. Det blir oftast MYCKET intressanta disskutioner, oavsett ämne.
 

Akutabi Gamma

Veteran
Joined
24 Jun 2002
Messages
157
Location
Metroplexet Dals-Rostock
Historia skulle kanske vara det bästa, med inslag av religion.
Men det blir nog mest teater då... Ifall man inte ska ha så mycket tärningsrullande.

För övrigt så har jag alltid hatat SO lärare. De ger mig aldrig bra betyg...
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Rollspel är ju en vedertagen undervisningsform idag. Ämnen som är lämpliga är SO (tex rättegångar, historiska förlopp, eller personer, eller varför inte hur kommunen eller riksdagen funkar.) Svenska ( tex olika teman inom litteraturen som man tar upp i anslutning till lästa böcker eller noveller), eller bara för att belysa olika händelser eller skeenden i klassen.

sorry jag nåste rusa iväg på min lektion nu...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
O ja!

På engelskan i gymnasiet så fick vi bland annat hitta på var sin rollperson (bara beskrivning, inga värden eller tärningar) och sedan diskutera olika saker. Det kan vara för att jag gick teaterlinjen, i och för sig, men det kan säkert funka för andra också. I alla fall bättre än att rabbla alfabetet, som jag fick göra när jag skulle gå samma kurs på en annan skola ~_~
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
En ganska enkel grej som vi gjorde på Engelskan var att dela upp hela klassen i två grupper och sedan tala om för dessa grupper vilka åsikter de skull ha i en diskussion. Plötsligen fick ultra-religiösa argumentera för abort och kommunister förklara fördelarna med liberalism. Mycket intressant.

Annars är det väl utbildning i sig att låta folk prova rollspel som kulturform? En tanke i alla fall. Idag är ju rollspel mest förknippat med Bjuv och Kalmar av olika anledningar, och så fort åtminstone jag säger vad jag håller på med så undrar folk vad jag gör när jag inte "sitter vid datorn". Okunskap. Och utbildning strävar efter att radera okunskap - så varför inte se till att helt enkelt förklara för folk att rollspel inte är farligt genom att spela lite med dem. Typ som Sveroks taktik är nu med journalister.

(Själv skulle jag som journalist aldrig skriva en artikel om rollspel, eftersom jag inte kan hålla mig objektiv efter tio år som rollspelare.)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Tyska

Hmm, har hittils fåttrollgestalta en antal gånger underskolgången. Då mest i So-ämnena och svenskan (samt sexualkunskapen men det var ett helt eget kapitel) men även under en ovanligt udda tyska lektion. För att lära det här med hur viktigt det är med att skilja på "du" och "Sie" då vi fick till uppgift att gestalta en unggdomsom gått vilse samt en mycket aggresiv dam/herre som skulle slå oss med en hoprullad tidning och bli förbannad varje gång vi sa fel. Mycket intressant blev det hursomhelst.

/Elin villekn lämmnade lektionen med ordetligt mycket trycksvärta på pannan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bara för att alla andra..

..Berättar om vilka rollspel de har varit med på så gör jag väl det med.

Först har vi dramakursen, förstås.
Och i Psykologi: Mänskliga relationer fick vi getstalta konflikter.

Detta är väl det som man oftast tänker på när man hör "rollspel i skolan", och ja.. Det funkar.

Sedan så har vi en hel bunt med politiska rollspel:
FN-rollspel där man pluggar in sig på, och representerar, ett FN-land i säkerhetsrådet. Här la vi upp egna motioner utifrån ett scenario.
EU-rollspelet där man spelar en delegat från ett EU-land och tar ställning i förberedda, verkliga, frågor. (Själv var jag dock journalist)
Försvars-rollspel där vi fick varsitt fiktivt land, och där det gick lite mer liberalt till.. Som en sorts Diplomacy Light med budget och specialfunktioner. (Vi höll internationella presskonferencer och arrangören mixade ihop nyhetssändningar efter vad vi hade för oss..)

Dessa är väl den andra sak man tänker på när man hör "rollspel i skolan", och det funkar bra. Alla blir engagerade och har kul och lär sig säkert en massa. (Jag lärde mig ju iallafall en del.) Detta kan vara kul i samhällskunskapen, där man representerar olika intressen, eller varför inte i historian? (Några jag känner fick spela Diplomacy på historian! w00t!)

Slutligen så tror jag nog att man skulle kunna ha en mer rollspels-aktig typ av rollspel. Alla dessa rollspel är ju en slags teater eller improvisationsteater, det vill säga, man agerar ut det man gör i person.
Det skulle säkert gå att göra "rollspel-rollspel", det vill säga med en spelledare och en grupp spelare. Bäst att strunta i tärningarna dock, så att det inte blir för flummigt.
Områden som detta skulle kunna behandla är filosofi och religion, och annat som har med etik och moral att göra. Man kan ge varje spelare en kort beskriven rollperson och köra ett scenario där olika moraliska frågor dyker upp. Spelaren får tolka hur hans/hennes rollperson skulle agerat, och efter spelet så kan man jämföra med hur man själv hade velat agerat.
Det borde gå att lära ut historia och samhällskunskap och psykologi och giraffspråk (Att kommunicera oprovocerande) och sånt i ett scenario också.. Nu är ju gymnasiet lite mer uppdelat än så, men en rollspels-specialdag som kombinerade olika ämnen, det kanske vore något?

Hur väl det skulle funka vet jag inte, det hänger nog på hur engagerade eleverna blir. Att börja spela vår typ av rollspel kan också bli lite flummigare, eftersom man i politiska rollspel faktiskt måste agera ut vad man gör, inte bara säga "Hö hö, jag hugger huvudet av honom!"

Du får göra en balansgång mellan att roa dom (om dom nu blir intresserade :gremwink:) och hota med betyg.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
personligen tycker jag att rollspel i skola oftast == en pjäs == tråkigt == dåligt planerat == oengagerat == osv....

men det beror ju på hur man gör det, ifall man skapar intresse så skulle det nog kunna fungare mkt bra

//Netfeed, som upptäckte att han blev uppläxad av Krille i sin första post
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Tyska

samt sexualkunskapen

berätta gärna mera...

//netfeed, som tyckte det där lät intressant ^_^;
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Tyska

Elin villekn lämmnade lektionen med ordetligt mycket trycksvärta på pannan
Har inte du brunt bälte i jujutsu? Jag vet inte så mycket om graderingen, men min kollega med svart bälte i jujutsu kan nog försvara sig mot sånt. Han har dock inte vett att använda sina kunskaper för att komma förbi kön på MacDonalds...
 
Top