Nekromanti Rollspel som specialarbete

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Hade tänkt göra det...vad tycker ni?
Skulle vara ett bra sätt att kombinera vad man vill göra, att få högt betyg och sedan få ett användsbart och kul rollspel.

/RipperDoc
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Alltså, du skall göra ett rollspel som specialarbete? Inom vilket ämne skulle du placera det? Vad är din frågeställning (någonting de tjatade på mig om väldigt mycket)? "Kan man skriva ett rollspel på två månader?"

/Azagthoth
 

MooSe

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Låter juh som en skitkul idé!

Om inte du gör det så gör jag det i 3:an....



//MooSe of RUIN
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, vad jag förstått är det inte så noga med att det är knutet till ett ämne. Det finns en uppsjö av konstiga specialarbeten på skolan...
Svenska skulle jag ju kunna koppla den till, isf. Möjligen Drama...

Frågeställning..tja, vet inte...det går nog att komma på nån... (var inte så neg :)

Jag lär även ta mer tid på mig än de 20p som finns på schemat...mer än två månader också... jag hade för det första bara tänkt göra en spelvärld, inget regelsystem.

/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Även om jag gör det i trean tycker jag nog att du faktiskt får göra ett du med :)
Det är inte så att man måste ha patent på sitt specialarbete.

/RipperDoc
 
G

Guest

Guest
Hade en kompis som gjorde ett rollspel som specialarbete. Eller han snodde från andra och satte ihop, jag tyckte det var skit. I alla fall, jag tänkte också gör det, men det blev inte så, hur som helst blir det nog svårt för handledaren att bedöma kvaliteten, så mitt tips är du skriver ett på engelska och gör ditt specialarbete inom ämnet Engelska A eller B eler C eller vad du vill.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, men det verkar jobbigt att skriva allt på engelska...
Det borde väl gå lika bra i svenskan också...
Man kanske kan skriva det mer som en roman...

/RipperDoc
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag har faktiskt själv funderat på det... men jag vet inte riktigt om jag har tid med det eller inte...

Robban-som tycker att personen bakom hans axel ska gå iväg *vänder mig om...* det var ingen där, tydligen bara ett anfall av paranoia...

<a href="http://go.to/Facklan">http://go.to/Facklan</a> (ok, jag vet att den inte är uppdaterad, men jag jobbar på det...
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Lite råd

Säkerligen. Hade jag inte varit insatt i ämnet så skulle jag tvekat. Som någon skrev längre ner, så är det ju lätt att klippa ihop saker från andra spel, och dessutom så hade jag nog, om jag inte känt till rollspel, inte vetat hur det skulle passa in i svenskämnet.
Råd till den hugade: Gå till läraren med en färdig idé som på ett eller annat sätt är kopplad till ämnet. En vinkel helt enkelt, som kan förstås även av folk som inte spelar rollspel. Ge även några exempel, och ta eventuellt med en reglebok eller en kasse lämpliga internetadresser så att läraren kan sätta sig in i rollspelens underbara värld en aning.
Bjud sedan läraren på kaffe och kakor, så ska det nog gå bra! /images/icons/smile.gif

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
gjorde jag(nästan)

Toppen idée

Men det blev aldrig något rollspel för mig, utan endast en beskrivning av vad rollspel är/ historia mm. Denna del ville läraren ha med för att förstå och få förklarat vad rollspel var, skulle då vara en bilaga men blev speciallarbetet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det är ju en suverän ide tycker jag, varför inte !?! Det vore skoj om du kunde lägga ut det på internet, eller nått när du är klar. Skulle vara kul att testa det isåfall !!!
 

Flatline

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
2
Location
Åkersberga, Stockholm, Sweden
Jag skulle göra ett kombinerat special- och fördjupningsarbete om rollspels eventuella negativa, kontra eventuella positiva effekter, på spelarna. Men min mentor och handledare var hela tiden så negativt inställd till ämnet så jag tappade all lust att slutföra det.

Så det hjälper att ha en något öppensinnig mentor/handledare...

Suck.

- David K. Östman
<A HREF="http://elfwood.lysator.liu.se/loth/d/a/david/david.html" target="_new">http://elfwood.lysator.liu.se/loth/d/a/david/david.html</A>
 

Jogge

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
23
Location
Luleå
Det är en suverän idé... inte bara för att jag har gjort det en gång för länge sedan (nåja).

Jag lärde mig själv en hel del om rollspel och så fick jag nöjet att läsa Diddi Örnstedt och Björn Sjösteds bok De överlevandes armé. Jag rekomenderar den stenhårt...

Maila om du behöver ett bollplank

/Jogge - Veteran
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...De överlevandes armé.

Tror minsann att boken du talar om heter "De övergivnas armé".

/Azagthoth - har läst den
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Du menar antagligen denna bok:

Författare: Örnstedt, Didi, 1949-
Titel: De övergivnas armé : en bok om rollspel / Didi Örnstedt & Björn Sjöstedt
Ort/Förlag: Stockholm : Norstedt
Utgivningsår: 1997
Omfång: 232 s. : ill.
Medförfattare: Sjöstedt, Björn, 1934-
ISBN: 91-1-971901-9 : Pris 250:00 (korr.)
SAB/Ämnesord: Rdc, Sällskapsspel
Oabkba, Sociologi Barn Ungdom

Riddaren - letade upp den tänkbara bokens data
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Fler litteraturtips

Författare: Lindh Hedin, Anna-Karin
Titel: Drakar och demoner på biblioteket : om fantasykultur, rollspel och ungdomar
Ort/Förlag: Borås : Högsk. i Borås, Institutionen Bibliotekshögskolan
Utgivningsår: 1998
Omfång: 78 s.
Parallelltitel: [Dragons and wizards at the library] : [on fantasy culture, role-playing games and adolescence] / Anna-Karin Lindh Hedin
Serie: Magisteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap vid Institutionen Bibliotekshögskolan ; 1998:9
Anmärkning: Med sammanfattning på engelska
SAB/Ämnesord: Ab-c.05, Bibliotek Allmänt Sverige Folkbibliotek
G.0978, Litteraturvetenskap Science Fiction Utopi Fantastisk Litteratur


Titel: Rollspel som fritidssysselsättning
Ort/Förlag: Stockholm : Ungdomsstyr.
Utgivningsår: cop. 1997
Omfång: 15 s.
Serie: Ungdomsstyrelsen rapporterar ; 9
Medarbetare: Ungdomsstyrelsen
ISBN: 91-89050-02-9
SAB/Ämnesord: Rdc, Sällskapsspel
Oabkba-c, Sociologi Barn Ungdom Sverige


Författare: Boréus, Kristina
Titel: Rollspel i undervisningen : erfarenheter från försök med rollspel i undervisningen i politisk teori, grundkurs i statsvetenskap
Ort/Förlag: Stockholm : Univ.
Utgivningsår: 1994
Omfång: 20 s.
Serie: PU-rapport ; 1994:1
SAB/Ämnesord: Epaboc, Högskolan Pedagogisk Metodik Statskunskap Politik
Epaby, Högskolan Pedagogisk Metodik Metoder


Författare: Söderberg, Per
Titel: Rollspel : vad sker inom en individ när han spelar rollspel? / Per Söderberg, Wivan Westin
Ort/Förlag: Stockholm : Inst.
Utgivningsår: 1984
Omfång: [6], 115, [27] s.
Serie: Psykologexamensarbete / Psykologiska institutionen, Stockholms universitet
Medförfattare: Westin, Wivan


Riddaren
 
Top