Rollspel som färdig upplevelse

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Låter ganska precis som Lady Blackbird? Färdiga RP, färdigt scenario, eget system. Bara att läsa och köra.
Ja. det faller väl in i indie-exemplen som @Genesis tog ovan. Det som saknas med dem, för mig, är längd. Jag tänker att detta borde vara ett alternativ till att köpa ett spel, läsa in reglerna, köpa en kampanj, läsa och preppa den, och korta ner hela den processen till något som tar mindre tid att sätta sig in i och mindre tid att preppa men ändå ger mig hela trad-grejen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Det känns som att det är en brädspelsgrej, men det borde ju inte vara något som hindrar en att göra rollspelsvarianter av det.

Tråden fick mig för övrigt direkt att tänka att jag borde kunna konvertera Stuffed Fables (vilket essentially är vad som diskuteras här, även om det marknadsförs som ett brädspel) till ett rollspel och göra podd av det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det som saknas med dem, för mig, är längd. Jag tänker att detta borde vara ett alternativ till att köpa ett spel, läsa in reglerna, köpa en kampanj, läsa och preppa den, och korta ner hela den processen till något som tar mindre tid att sätta sig in i och mindre tid att preppa men ändå ger mig hela trad-grejen.
Med andra ord: Apocalypse World. ;)

Jag tror den stora frågan blir om det är content du egentligen är ute efter eller om det är en upplevelse. Och med content skulle jag då syfta på kartor, props, handouts, skrivna äventyr, etc.

Oavsett vad svaret är så tycker jag egentligen det är det här rollspel borde vara. Kompletta produkter. Det är lite märkligt att behöva köpa tärningar, fixa formulär med skrivare, och så vidare, än idag. Ungefär samma anakronism som att öppna en brädspelslåda (alltså inte figurspel) från Games Workshop och inse att du måste montera ihop figurerna innan du kan spela för de sitter på sprues. Hade Fantasy Flight Games eller liknande figurtunga bolag gjort likadant på brädspelssidan hade de antagligen halverat sin försäljning.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
D&D5s starter set, som någon skrev ovan, är om jag förstår dig rätt, exakt det här. Lost mines of phghgfh har färdiga RP, enbart de regler som behövs och en rejäl kampanj. Eller missar jag något i ditt tänk då?

Det fanns ju två kampanjer som Lancelot Games gav ut, med regler och allt. JAS-spion något, och en fantasy-ö. Men jag vet ingen som spelade dem.

Jag tror på din idé, kanske… Det är något med att man spelar mer än spelet, typ att man konsumerar identiteten osv som gör att jag tänker att det kanske inte funkar. Men jag vet inte. Egentligen behöver ju ingen av oss någonting för att spela rollspel. Ändå köper vi en massa grejer. Kanske vill man ta del av ett varumärke och ha en trång ingångsporten? Kanske känns det mer spännande att ta del av något som är större, än att bara sätta sig med ett sladdrigt häfte, med okänd titel, och så är det allt?

(Jag skulle själv absolut gå igång på att spela det du beskriver!)
 
Last edited:

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Det fanns ju två kampanjer som Lancelot Games gav ut, med regler och allt. JAS-spion något, och en fantasy-ö. Men jag vet ingen som spelade dem.
Koor-Maniar? Minns det från mina tonår som ytterst ofärdigt, är nog ganska långt ifrån den tillrättalagda upplevelsen som TS söker.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
D&D5s starter set, som någon skrev ovan, är om jag förstår dig rätt, exakt det här. Lost mines of phghgfh har färdiga RP, enbart de regler som behövs och en rejäl kampanj. Eller missar jag något i ditt tänk då?
Nej, kanske det. Men som @Lemur skrev var det väl ganska generiska RP där.

Men för att ta ett annat hypotetiskt exempel. Jag tror Tatters of the King del 1 i skulle kunnat funka som grundmodell. Den har superbra struktur och lagom stort omfång (säkert 10 pass) och där till en precision som gör den lätt att SLa (i meningen att de svar SL kan behöva finns där om spelarna letar efter dem, utan att bli alltför ordrikt). Nästan inga delar i den kräver någon förkunskap som behöver komma från andra böcker ur CoC-serien. Vad den skulle behöva kompletteras med är integrerade RP som verkligen passar in i intrigen, viss settinginfo om London/England (som ju finns i appendix) och ett litet regelhäfte + en fin karta och alla handouts snyggt upptrycka.

Det är något med att man spelar mer än spelet, typ att man konsumerar identiteten osv som gör att jag tänker att det kanske inte funkar.
Jo, och jag tror kanske inte det kan vara det enda sättet att få ut sitt rollspel, kanske behöver det finnas en "normal" regelbok också för att ha rätt anslag mot publiken. Och det är antagligen en modell som funkar bäst för varumärken med någon slags igenkänningsfaktor.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Är Upsala-sviten ett gott exempel på detta? Har själv inte spelat det men hört att det levererar något åt det här hållet?

Tror att färdiga upplevelse-rollspel definitivt är framtiden, på gott och ont. Färdiga lådor med allt som behövs för typ 4-10 timmars spel. Går också går att köra Twitch/actual plays på för maximal marknadsföring.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag tror personligen det är för lite för dagens rollspelspublik. Ska det kunna vinna över dem måste det vara ett fullgott alternativ till att köpa hela konceptet med regelbok, egna RP och äventyr, så i alla fall 40 h.
Varför det? Det motsäger hela konceptet med att det ska vara enkelt att bara köra igång med. En ren helvetisk organisering för spelskaparen dessutom.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Ja, det ligger åt det hållet.


Jag tror personligen det är för lite för dagens rollspelspublik. Ska det kunna vinna över dem måste det vara ett fullgott alternativ till att köpa hela konceptet med regelbok, egna RP och äventyr, så i alla fall 40 h.
Jag tror man inte ska underskatta hur lite tid den köpkraftiga målgruppen "personer över 30 år" har. Framförallt om man kombinerar produkten med ett satsigt IP, ex Bladerunner.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Hmm, finns det någon tråd om vad som är den ultimata längden på ett köp-äventyr? Eller är det dags att starta en? Känns som att idealet länge varit att "längre är bättre" men att det kanske har ändrats? Hur långt är ett typiskt DnD5-äventyr?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Hmm, finns det någon tråd om vad som är den ultimata längden på ett köp-äventyr? Eller är det dags att starta en? Känns som att idealet länge varit att "längre är bättre" men att det kanske har ändrats? Hur långt är ett typiskt DnD5-äventyr?
Här på forumet lär ju svaren skifta från 15 minuter till 97 timmar. 😄

Men det skulle vara intressant att se vad de stora aktörerna har för riktmärke när det gäller längd.
Jag skulle gissa på att man satsar på nånstans mellan 4-8 timmar för att kunna få in det på ex konvent eller AC-streams.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag skulle gissa på att man satsar på nånstans mellan 4-8 timmar för att kunna få in det på ex konvent eller AC-streams.
Tänkte mer på dom stora köpe-äventyren/kampanjerna som man köper inbundna, som exempelvis Rime of the Frostmaiden eller Tomb of Annihilation. Tiden varierar såklart extremt mycket mellan grupper, lyssnade på en actual play av ToA och den var 35 avsnitt på en timme vardera. Men då rälsade dom den i raketfart.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag tror man inte ska underskatta hur lite tid den köpkraftiga målgruppen "personer över 30 år" har. Framförallt om man kombinerar produkten med ett satsigt IP, ex Bladerunner.
Det hade faktiskt varit väldigt roligt med data på hur många som köper för att samla vs läsa vs spela. Jag tror väldigt många rollspelsböcker köps för att värma hyllor.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Varför det? Det motsäger hela konceptet med att det ska vara enkelt att bara köra igång med. En ren helvetisk organisering för spelskaparen dessutom.
Är det över på ett eller två spelpass och inte har något omspelbarhetsvärde (vilket ju var en del av premissen här) så känner nog de flesta att de inte fått ut vad de betalat för, om det inte är väldigt billigt. Och om det är väldigt billigt så har man inte råd med flådigt, upptryckt udelningsmaterial, vilket också var en del av grejen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Är det över på ett eller två spelpass och inte har något omspelbarhetsvärde (vilket ju var en del av premissen här) så känner nog de flesta att de inte fått ut vad de betalat för, om det inte är väldigt billigt. Och om det är väldigt billigt så har man inte råd med flådigt udelningsmaterial, vilket också var en del av grejen.
Går lätt att spela flera gånger med ett spel, så det borde kunna vara omspelbart. Brädspel fyller precis samma funktion. Utifrån konvent vet jag att ena äventyret blir aldrig andra likt, förvisso med olika spelare.

Visst, det finns legacy-spel som Pandemic Legacy och Gloomhaven men det är rätt extrema spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Går lätt att spela flera gånger med ett spel, så det borde kunna vara omspelbart. Brädspel fyller precis samma funktion. Utifrån konvent vet jag att ena äventyret blir aldrig andra likt, förvisso med olika spelare.
Känns som att du pratar om ett annat koncept än OP, om jag inte missförstått. Poängen här är ju att ta bort oförutsägbarheten i upplevelsen. Du har ett mysterium som spelarna ska klura ut, eller en dunge de ska utforska, eller liknande. Rollpersonerna är samma varje gång och är integrerade i scenariot. Man vill ju ge spelgruppen en viss upplevelse. Inte nödvändigtvis rälsat, men begränsat, och med dold information. Jag tror att ett sådant koncept har låg omspelbarhet. Har du klurat ut mysteriet en gång är det mindre kul att klura ut en gång till, liksom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Hmm, finns det någon tråd om vad som är den ultimata längden på ett köp-äventyr? Eller är det dags att starta en? Känns som att idealet länge varit att "längre är bättre" men att det kanske har ändrats? Hur långt är ett typiskt DnD5-äventyr?
Jag tror precis som @Brödbane att resultatet skulle vara… förutsägbart. Det lär skifta beroende på vilken sorts scenarier man menar (jag har förstått att det tydligen i andra spelstilar går att skriva scenarier som går att spela på bara 2-3 spelmöten eller rentav kortare utan att man känner sig lurad), hur mycket tid man har i sitt liv, etc.

Det här är min generella tanke: I ett utredningsäventyr och en spelgrupp som inte har alltför bråttom brukar det ta kanske 1–3 timmar per plats i äventyret, så på ett normalt spelmöte kanske man hinner med 1–3 platser. Låt oss säga ett genomsnitt på 2 timmar per plats och 2 per spelmöte. För att ett undersökningsfokuserat äventyr ens ska kunna ha en annan struktur än A→B→C så krävs minst fyra platser (man väljer om man ska gå till D via B eller C). För att det ska bli en lite mer riktig struktur med lite spännande form så krävs nog närmare 10-15 platser skulle jag säga. Gärna 20. Så i genomsnitt skulle jag säga att den ultimata längden på ett köpäventyr landar kring 20 platser a' 2 timmar stycket, så c:a 40 timmar eller 10 spelmöten.

Jag har generellt snittat kring 11-12 spelmöten för Tatters of the King del 1, och det är ju typ det bästa köpäventyr jag vet, så… Seems legit.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag tror precis som @Brödbane att resultatet skulle vara… förutsägbart.
När jag insåg att Söndrade vi falla var tänkt att kunna spelas på två spelmöten blev jag helt chockad. Jag hade inte alls planerat för det. Vi hade bara bokat in ett speltillfälle. Nu hann vi med det på ett speltillfälle ändå, men det blev ett långt sådant.

/Genesis, förutsägbar

EDIT: Jag såg för övrigt likadant på det när jag spelade tradspel. Ett äventyr = ett speltillfälle. Men så spelade vi ju sällan köpeäventyr. Fortsatte man spela där man slutade förra gången, med samma rollpersoner, då var det ju inte ett äventyr utan en kampanj. Vi spelade sällan kampanjer, dock.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Känns som att du pratar om ett annat koncept än OP, om jag inte missförstått. Poängen här är ju att ta bort oförutsägbarheten i upplevelsen. Du har ett mysterium som spelarna ska klura ut, eller en dunge de ska utforska, eller liknande.
Fast det går väl att se samma film flera gånger? Man upptäcker dessutom nya saker i vissa filmer när man ser dem fler gånger.
 
Top