Rollspel som färdig upplevelse

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Titeln är kanske lite kryptisk men det här är något jag funderat av och till på under flera år och som senast aktualiserats av att spela Chariot of the Gods till Alien samt brädspelet Joruneys in Middle Earth och nu närmast av tankar på Blade Runners annonserade case files. Jag funderar på om det inte finns en outnyttjad rollspelsmarknad för mer "färdiga" upplevelser som kanske bara konsumeras en gång? Låter det oklart? Jag ska se om jag kan förtydliga mig.
  • I Aliens cinematic mode-scenarion får deltagarna en helt färdig arena. De gör inte rollpersoner eller skapar premissen. RPna är kompletta personer med egna agendor att agera ut. Det finns även en slags countdown med händelser som driver handlingen framåt kan påverka ändrar RPnas agenda. Flera av de aktuella reglerna finns i scenariot i sig (talent, monster, fordonsregler m.m.) Omspelbarheten är som i de flesta scenarion låg.
  • I Journeys in Middle Earth (eller Mansions of Madness antar jag och liknande spel) spelar man igenom en kampanj med färdiga kapitel men där dina tidigare val påverkar hur kommande kapitel ser ut (och om de alls förekommer och i vilken ordning). Det finns så klart omspelbarhet av normalt brädspelsslag men det starka narrativa inslaget gör den lägre.
Vad jag far efter är att det borde finnas en nisch för rollspel som renodlat gör, utvecklar och kombinerar ovanstående. Vad tänker är en slags minikampanjer (säg 8-15 spelmöten eller däromkring) som:
  • Har en tydligt definierad setting och premisser för spelandet.
  • Har RP som är klara som karaktärer och förankrade i scenariot
  • Är tydligt utmejslade i alla sina delar - dvs har alla svar på nödvändiga frågor som intrigen kan generera så att de rimmar med alla övriga delar och inte blir beroende av SLs improvisation och omdöme. (Här finns antagligen en slagsida åt mysterier och hyfsat linjära strukturer medans mer sandlådeaktigt spel inte passar.)
  • Har kompletta uppsättningar handouts, kartor och all annan rekvisita i snyggt utförande
  • Alla regler tillgängliga där de behövs. För generella grejer i ett bifogat regelhäfte, för specifika saker på plats i scenariot. Övrigt rollspelsarv som att göra RP, skriva egna äventyr, omfattande settinginfo, kampanjregler för att bli bättre etc. kan med fördelas utelämnas.
Nu förekommer ju delar av detta tänk i konventsäventyr och vissa indiespel, så helt nytt är det inte, men jag kan inte påminna mig att jag sett det gjort för konventionella tradspel. Kanske skulle slutresultatet likna ett slags bra starter set deluxe med skillnaden att jag köper det medveten om att det är en engångsgrej? Jämförelsen är inte helt rak men om jag kan betala 1000 kr för Journeys in Middle Earth som ger mig en kampanj på 15 kapitel a 1-3 h med låg omspelbarhet, varför kan inte ett rollspel säljas på samma vis? Kanske kan det faktiskt vara en fördel för vissa att veta att här det här kan vi ge oss på hyfsat kortsiktigt och utan att någon först måste läsa hela regelboken på 250 sidor.

Sen är det, om det skulle göras, inget som lär konkurrera ut det konventionella sättet att göra rollspel på utan snarare bli ett komplement. Men vad tror ni?
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tycker ändå det finns flera bra exempel på det du beskriver:
  • Star Wars d6 (alltid första utgåvan!) - mycket tack vare karaktärsmallarna som gör att ni kan börja spela omgående.
  • Apocalypse World - folk (inklusive Baker) kan tycka vad de vill, men det här är väldigt mycket ett klassiskt rollspel med klassiskt rollspeliga beståndsdelar, och dess tyngdpunkt på system som motor gör att det är nästan oändligt spelbart i sitt fokus. Jag är närmast helt övertygad om att det är det bästa nybörjarspelet på marknaden.
  • Mutant År Noll (första lådan) - regler, kampanj, verktyg; allt i en låda. När jag läste och spelade denna kändes det som en så grymt välgjuten helhet, faktiskt så till den grad att jag struntade i uppföljarna.
Det finns fler också, men exempel är inte så hemskt intressanta i sammanhanget.

Det jag gillar mest med hela tänket är att det slutar vara äventyr som är det mest centrala. Särskilt Hotkorten i År Noll tyckte jag var helt geniala, för de kan lära en spelgrupp hur lite input som faktiskt behövs utanför systemen för att de ändå skall få mycket att spela vidare på. När ni sedan kommer till slutet av den skrivna kampanjen (om ni alls gör det) så har ni fått en komplett upplevelse. Det finns egentligen inget behov av att göra samma resa igen, med ny ark etc.

Nu när vi spelar Blades in the Dark så är det ett par händelser som jag antecknat i förväg och ett antal fraktioner som interagerar. Om händelserna når sin kulmen eller någon rollperson stryker med så kommer vi avrunda kampanjen därefter, och jag betvivlar att BitD kommer spelas någonsin mer därefter. Som nöje sett är det ändå många timmar vi kommer få ut av spelet.

Det jag gillar mest med detta är att det ger spelet ett slut. Istället för att vi köttar vidare med en helt öppen kampanj och den fiser av för att någon i gruppen får en ny livssituation att ta hänsyn till så kommer det bli mer av en helhetsupplevelse.

Så, jag håller 100% med om din idé om nisch. Tror rentav att det skulle kunna göra rollspel mer attraktiva för många av dem som inte spelar rollspel idag.

Däremot tycker jag inte att spel av detta slaget skulle behöva innehålla några specifika beståndsdelar (kartor, SLPs, etc.), utan tror att hela ingången till att skriva spel - att de är till för att spelas en gång - skulle ge upphov till häftiga spel. Och jag vill spela dem!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tycker ändå det finns flera bra exempel på det du beskriver:
Ja, SWD6 är faktiskt ett bra exempel utifrån de färdiga mallarna och äventyren. Det är dock alldeles för extensivt i sitt regelutförande för att passa min tanke.

Så, jag håller 100% med om din idé om nisch. Tror rentav att det skulle kunna göra rollspel mer attraktiva för många av dem som inte spelar rollspel idag.
Fast jag anar från dina exempel att det snarare är två nischer. Mutant År noll är ett bra exempel på det sättet - det är komplett men bara för den som ganska löst vill improvisera fram kampanjen utifrån vad spelarna väljer att fokusera på. Det har för mycket regler, för mycket varelser, för mycket slumptabeller. Det är ett sätt att spela på (och jag har gjort det och det var kul) men jag skulle nog i detta fallet vara ute efter något som inte alls kräver lika mycket input från spelgruppen (det är därför jag vill ha färdiga kartor, SLP etc) - i princip nästan lika lite som Journeys in Middle Earth. Min kampanj kommer vara lik alla andras, men det kvittar för det är inte friheten i i rollspel jag är ute efter här utan en genväg väldesignade spelupplevelsen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Min kampanj kommer vara lik alla andras, men det kvittar för det är inte friheten i i rollspel jag är ute efter här utan en genväg väldesignade spelupplevelsen.
Så lite mer vräkigt och prop:igt, som en del Call of Cthulhu-kampanjer?

Låter ju nästan som att det du beskriver (särskilt när du anser att SWd6 är "extensivt i sitt regelutförande") är närmre spel som Legacy of Dragonholt?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Så lite mer vräkigt och prop:igt, som en del Call of Cthulhu-kampanjer?

Låter ju nästan som att det du beskriver (särskilt när du anser att SWd6 är "extensivt i sitt regelutförande") är närmre spel som Legacy of Dragonholt?
Ja, ser ut lite så, utan att veta vad det är för spel. Sen handlar det så klart om att tonvikten ska vara på rollspelsupplevelsen i att agera ut sin karaktär (gärna i interaktion med scenariot) snarare än brädspelsupplevelsen i att vinna spelet.

Sen kanske det var lite elakt mot SWD6, reglerna är inte extensiva i sig, jag menade att det finns regler/text för moment jag tänker att man kan rensa bort för denna nischen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Som du säger finns ju detta i indiesvängen sedan gammalt. Mobtsegur 1244 och Söndrade vi falla, för att ta två exempel. Speciellt det senare är ju ganska nära vad du talar om:
  • Färdiga rollpersoner.
  • Begränsat och inramat scenario med tydligt slut.
  • Alla regler och tips som behövs för att spela scenariot.
  • Beskrivningar av alla viktiga spelledarpersoner, inklusive instruktioner för hur man ska spela dem.
  • Scener som kan läggas in av SL efter behov.
Det som skiljer är väl att det är väldigt spelardrivet och att det inte finns en massa flådigt utdelningsmaterial.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Montsegur 1244 och Söndrade vi falla, för att ta två exempel.
Också bra exempel utifrån min bild av dem (bara läst om Montsegur i och för sig). Nog inte så långt ifrån vad jag far efter. Kanske handlar mycket om att att ta det in i tradsfären och lägga grunden för längre spel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag tror på det. Alla lådorna till Mutant År Noll är ju ett komplett spel inklusive en kampanj man kan spela igenom, och det har fungerat bra. Jag skulle inte ha något emot produkter som var ännu mer inriktade på att vara ett äventyr eller en kampanj i första hand och ett komplett rollspel i andra hand. Det skulle naturligtvis innehålla regler, men bara de regler som behövs för att spela just det äventyret.

Så jag gillar när en produkt är direkt användbar och inte kräver att jag lägger ner en stor mängd eget arbete (som jag skulle vilja lägga på något annat) innan jag kan använda den.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ja, ser ut lite så, utan att veta vad det är för spel. Sen handlar det så klart om att tonvikten ska vara på rollspelsupplevelsen i att agera ut sin karaktär (gärna i interaktion med scenariot) snarare än brädspelsupplevelsen i att vinna spelet.
Just Legacy of Dragonholt har nog mer gemensamt med CYOA-böcker än med vad en brukar se som rollspel traditionellt, men är upplagt för flera spelare. Det är en sorts co-op sandbox CYOA. Lite som den gamla klassikern Tales of the Arabian Nights och även Consulting Detective-spelen.

På sätt och vis vill jag nog mena att det också inbegiper brädspel av legacytypen. Pandemic Legacy, exempelvis. Gloomhaven. Kingdom Death Monster. En typ av brädspel som varit grymt populära senaste åren.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
På sätt och vis vill jag nog mena att det också inbegiper brädspel av legacytypen. Pandemic Legacy, exempelvis. Gloomhaven. Kingdom Death Monster
Absolut. Spelade igenom Pandemic Legacy season 1 med stort nöje och det finns klara paralleller. Mitt exempel med Journeys in Middle Earth går ju på det spåret. Däremot är min "RP" i dem fortfarande bara en spelpjäs utan narrativ inverkan.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag lockas av det här och associerar främst till Starter Set till The One Ring och de gamla soloäventyren om Ensamma Vargen (troligen även andra soloäventyr).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Absolut. Spelade igenom Pandemic Legacy season 1 med stort nöje och det finns klara paralleller. Mitt exempel med Journeys in Middle Earth går ju på det spåret. Däremot är min "RP" i dem fortfarande bara en spelpjäs utan narrativ inverkan.
Jag gillar tänket hur som helst. Skulle väldigt gärna se fler spel utforska helheten av rollspel, exempelvis genom att det finns verktyg för spelledandet och mer tänk kring gruppen som helhet. Den största tröskeln för nya rollspelare, om jag går enbart på anekdotisk information, är att spelledandet ses som svårt, komplicerat, eller "jobbigt". Inte helt sällan för att spelen också förmedlar just detta.

Överlag är nog min tanke om hela detta att jag vill se de här spelen!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Jag insåg för ett tag sedan att det är snart tio år sedan jag påbörjade This is Pulp. Spelet är på tre sidor och är tänkt att man ska kunna spela det medan man läser. Man preppar en karta tillsammans utifrån spelets instruktioner och tema, spelarna får tilldelade sig färdiga arketyper och sedan är den som äger spelet som sätter igång en scen som personen slår fram. Spelet har en tydlig aktstruktur som sköts av ett fast antal markörer som spelledaren skapar fler scener för. Det tar drygt 70 minuter att spela igenom en omgång.

Spelet ÄR beroende av deltagarnas improvisationsförmåga, men det är också spelets grej: att utmana alla inblandade kreativt.

Borde ta tag och släppa det spelet en dag. Har speltestats till döds.

InSpectres är också ett bra spel med tydlig spelprocedur.

Jag tror "korta spelomgångar" är en viktig faktor.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Tänker att startlådorna till 5e funkar ungefär så, men hade varit kul att se i ett mindre nybörjaretillvändt format.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tänker att startlådorna till 5e funkar ungefär så, men hade varit kul att se i ett mindre nybörjaretillvändt format.
Hur ser deras äventyrsmaterial ut? Är det liksom färdigt för de RP som kommer med eller? Och hur hänger äventyren ihop?
(Jag har inte koll på DnD men de senaste starter set jag läst, tex Warhammer 4, har alldeles för generiska RP och ganska lite av kampanj i sig. Symbaroums starter set nosar på det genom att har väl preppade RP för sina scenarion men det finns fortfarande bara två korta äventyr med utan inbördes relation.)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Hur ser deras äventyrsmaterial ut? Är det liksom färdigt för de RP som kommer med eller? Och hur hänger äventyren ihop?
(Jag har inte koll på DnD men de senaste starter set jag läst, tex Warhammer 4, har alldeles för generiska RP och ganska lite av kampanj i sig. Symbaroums starter set nosar på det genom att har väl preppade RP för sina scenarion men det finns fortfarande bara två korta äventyr med utan inbördes relation.)
Rollpersonerna är väldigt generiska och är inte inskrivna i äventyret alls, man kan enkelt byta ut dom. Jag har läst äventyret Dragon of Icespire Peak som ingår i Essentials boxen. Det är ett halvlångt äventyr som tar karaktärerna till lvl5. Det tar nog en 6-7 sessioner att spela. Äventyret är helt fristående.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
150
Location
Malmö
Intressant diskussion.
Vad tänker är en slags minikampanjer (säg 8-15 spelmöten eller däromkring)
Hur många sidor tänker du dig att detta kunde vara?
Att ta ett vanligt äventyr som ska publiceras och inkludera färdiga RP och slimmade regler (så att grundspelet inte behövs) skulle inte uppfylla önskemålen?
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
150
Location
Malmö
Yazeba’s Bed & Breakfast kanske tangerar:
Yazeba’s Bed & Breakfast is played over the course of 48 chapters, each of which is a 1 to 2-hour scenario with its own unique but quick-to-learn rules. Players can take control of one of the 7 long-term residents of the B&B or choose from a cast of 50 quirky guests, each of whom has their own ongoing storylines.
...These mechanics are simple and modular, meaning you only need to know the rules for the chapter in front of you. It can take as little as 15 minutes to start playing.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Hur många sidor tänker du dig att detta kunde vara?
Att ta ett vanligt äventyr som ska publiceras och inkludera färdiga RP och slimmade regler (så att grundspelet inte behövs) skulle inte uppfylla önskemålen?
Jo, det skulle det väl i princip. Men jag tänker att det bör finnas en integration av RP i kampanjen för att det ska bli en helhet, inte bara något som hade kunnat spelas i vilken form som helst ändå. Plus lite produktionsvärde kring handouts m.m. (Låter banalt men jag tror att det ska till, det ska kännas färdigt, så man slipper printa och klippa etc. beroende på vad spelet behöver.)

Sidantal vet jag inte vad som är ett bra mål. Men jag tror visserligen att konceptet inte går att hålla ihop om kampanjen är för lång och spretig, då blir det för många saker som måste lämnas öppna. Så knappast några tegelstenar på 200-400 sidor, men om det är 50, 80 eller 120 sidor totalt beror säkert helt på vad man vill få ut i det specifika fallet.
 
Top