Rollspel som du passat på av löjliga anledningar ?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag passar på alla spel som är för tjocka för att jag ska orka läsa dem. Och jag skulle idag aldrig köpa en fysisk spelbok som är större än G5-format, för det är för stort. Allt över A5 är gränsfall. De största rollspelsprodukter jag har i min hylla är Hydra-tidningarna
Vad är Hydra för format?

Och jag håller med dig. Det ska mycket till för att jag ska komma över min aversion mot Letter- och A4. Allt över G5 borde avskaffas. Vi får ta upp det med Rollspelsverket.
 
Last edited:

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Hela Fria Ligans engelskspråkiga produktion, som i sig verkar väl så tilltalande. Språkbarriär till trots räds jag inte rollspel på engelska i övrigt men här tar något inte uppenbart olöjligt emot.

Nu trillade jag i och för sig ändå dit på Vaesen - Mythic Britain & Ireland. Men det backade jag förstås bara för illustrationerna.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Det vet nog @wilper bäst. Det är lite större än A5. Jag har fått för mig att det är det som kallas G5. Är det inte det så får jag revidera min post ovan 😄
1641659513606.png

Hydra #1 ovan, de andra har samma höjd och bredd, men det varierar rätt kraftigt hur många sidor de har. Jag undrar om inte en hade kring hundra sidor.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har passat på spel som JAG av en anledning eller annan upplevt eller antagit att dom är riktade till barn .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min ena spelgrupp hade väldigt svårt att ta till sig Hjältarnas tid, bara för att de inte gillade stilen på illustrationerna.
Här var det var jag som passade , jag upplevde att stilen på illustrationerna fick det att verka som om spelet var riktat till en yngre publik.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Här var det var jag som passade , jag upplevde att stilen på illustrationerna fick det att verka som om spelet var riktat till en yngre publik.
Jo, valet av omslag signallerar definitivt barn- och ungdomspublik för mig också (bara litet äldre än för Sagospelen), med det stiliserade barn-manga-artworket. Kanske inte i första hand grundspelets, som är rätt snyggt, men en del av äventyren däremot.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
När jag var yngre passade jag på Eon och Neotech för att de verkade för svåra. Det löjliga är att jag inte ens hade öppnat regelboken utan bara hört detta ryktesvägen. Sen när folk sa att de inte är lika svåra som ryktet gjorde gällande och att reglerna förde med sig många fördelar vägrade jag ens testa ändå för jag hade redan ”bestämt” att det var för svårt.
Fast det var väl en ganska rimlig anledning? Jag har spelat Eon sen det kom ut och kan fortfarande i princip bara stridsreglerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Fast det var väl en ganska rimlig anledning? Jag har spelat Eon sen det kom ut och kan fortfarande i princip bara stridsreglerna.
Jo fast det löjliga var att jag inte ens läste reglerna själv, hörde bara ryktesvägen att de var svåra, tog det för sanning och vägrade öppna en bok för jag ”visste” redan att jag inte skulle gilla spelet. Det tycker jag var rätt larvigt av mig.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Jo fast det löjliga var att jag inte ens läste reglerna själv, hörde bara ryktesvägen att de var svåra, tog det för sanning och vägrade öppna en bok för jag ”visste” redan att jag inte skulle gilla spelet. Det tycker jag var rätt larvigt av mig.
Nu stämde ju ryktena så du sparade dig själv en massa tid genom att lyssna till dem. Sen kanske du förstås gillat spelet ändå.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Nu stämde ju ryktena så du sparade dig själv en massa tid genom att lyssna till dem. Sen kanske du förstås gillat spelet ändå.
Ja precis. MERP är ju ett av mina favoritrollspel så ibland kan mycket regler vara av godo 🙂
 
Top