Rollspel som designverktyg

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Tänkte bara dela med mig av en .pdf med uppdragstabeller som användes för att utforska ett spelkoncept. Bildmaterialet tillhör Graewolv (dokumentet delas med deras godkännande).

Hade en idé om att utforska konstruktionen av spelmekaniker och -värld genom att "rollspela" dem. Ställas inför situationer genom rollspel som ställde relevanta frågor och tvingade fram intressanta lösningar. Gav väldigt bra resultat tycker jag själv, framförallt kring motivation, fiendskap, fraktioner, och så vidare. För även om vi hade idéer vi visste vi ville inkludera så gav rollspelandet som verktyg ett sätt att utforska och sätta fingret på dem på ett väldigt intressant sätt.

Slumptabeller och formulär, sedan plötsligt framträder någonting som vi inte hade innan. Bargains & Bloodshed skrevs av exakt samma anledning, men då för att utforska sword & sorcery istället för "demon-powered" pangpang.

Kort och gott: rollspel som sätt att utforska världsbyggen är mycket intressant!
 

Attachments

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Tänkte bara dela med mig av en .pdf med uppdragstabeller som användes för att utforska ett spelkoncept. Bildmaterialet tillhör Graewolv (dokumentet delas med deras godkännande).

Hade en idé om att utforska konstruktionen av spelmekaniker och -värld genom att "rollspela" dem. Ställas inför situationer genom rollspel som ställde relevanta frågor och tvingade fram intressanta lösningar. Gav väldigt bra resultat tycker jag själv, framförallt kring motivation, fiendskap, fraktioner, och så vidare. För även om vi hade idéer vi visste vi ville inkludera så gav rollspelandet som verktyg ett sätt att utforska och sätta fingret på dem på ett väldigt intressant sätt.

Slumptabeller och formulär, sedan plötsligt framträder någonting som vi inte hade innan. Bargains & Bloodshed skrevs av exakt samma anledning, men då för att utforska sword & sorcery istället för "demon-powered" pangpang.

Kort och gott: rollspel som sätt att utforska världsbyggen är mycket intressant!
Jag gillar Mission Generatorn! Tack för att du delar!
Mission Structure ger enkelt en känsla av äventyr. Jag funderar på om man kan använda den utan att spelet blir alltför linjärt.
Objective 4-24, är det 4d6?
Generatorn är alltså framtagen endast för att användas internt på ett spelföretag?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Mission Structure ger enkelt en känsla av äventyr. Jag funderar på om man kan använda den utan att spelet blir alltför linjärt.
Eftersom uppdragen här hade början, slut, belöning, så är det linjära rättså medvetet. Men det finns också alltid en risk att du misslyckas och att det uppdraget tar slut.

Objective 4-24, är det 4d6?
Yes! Hela grejen använde bara T6:or.

Generatorn är alltså framtagen endast för att användas internt på ett spelföretag?
Ja, och det var alltså mest ett experiment från början för att försöka lista ut saker kring en framtagen spelvärld. Just för att olika resultat, lite regelsystem, och andra enklare saker gjorde att en tvingades svara på frågorna som dök upp. :)
 

Adventuredepot

Veteran
Joined
20 Apr 2024
Messages
4
Vissa TV serier har jag hört folk spekulerat kring om de är baserade på rollspelsäventyr i grund, att rollspel leder till böcker/film.
Ja men absolut. Jag tror det kan vara ett verktyg för worldbuilding. Om man vill veta mer om en kultur i en värld så bör man leva sig in i den.

Men du är inne på att det också ska gå att utveckla fram spelmekanik också via detta? Mitt under spel? Hur skiljer detta sig från att speltesta?

Just här med filen du gav så ser det mer ut som ett verktyg för struktur för storytelling att rollspela efter. Snarare än att rollspelandet driver mekaniken.

Jag blir mer osäker på vad diskussionen är och om det är en diskussion desto mer jag tänker på det. Kan man få förtydligande?
 
Top