Rollspel som är Creative Commons

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
242
Finns det någon bra sammanfattande lista eller förteckning över rollspel som är utgivna som Creative Commons?

Om någon sådan lista inte finns så kan vi väl gärna skriva upp dylika spel i den här tråden.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Mina spel är inte Creative Commons, men jag har avsagt mig all upphovsrätt (eller så mycket som jag kan, inom lagen), så jag vet inte om det räknas?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Mina spel är inte Creative Commons, men jag har avsagt mig all upphovsrätt (eller så mycket som jag kan, inom lagen), så jag vet inte om det räknas?
Eller, inte Midnatt, för alltid, eftersom det är översatt. Och strikt taget har jag inte frågat min medförfattare Leo när det gäller Det sjätte inseglet. Lista:

Se och göra i Aliatra
Hur man skriver en G.E. Trent-roman
Spelledarlös friform (inte ett spel, men upphovsrättsfri)
Drakar och bananer (på svenska, i alla fall)
Anatman
Utpost
Nerver av stål (på svenska, i alla fall)
Svart av kval, vit av lust (på svenska)
Den store Gwaq
Abskission
Plutonen
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Ni spelmakare som släpper era grejer under CC: varför gör ni det? Hur resonerar ni runt vilken smak av CC som ni skulle välja?

Ni spelmakare som *inte* gör det: varför inte? Finns det ett aktivt val i grunden (och om så, hur resonerade ni), eller är det helt enkelt en grej som inte beaktats öht?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Ni spelmakare som släpper era grejer under CC: varför gör ni det? Hur resonerar ni runt vilken smak av CC som ni skulle välja?

Ni spelmakare som *inte* gör det: varför inte? Finns det ett aktivt val i grunden (och om så, hur resonerade ni), eller är det helt enkelt en grej som inte beaktats öht?
Jag släpper mina manualer gratis att ladda ned, men inte sprida publikt. Dels för att jag är relativt okänd, dels för att jag vet att vem som helst - lagmässigt - ska kunna få utgå från mitt material och använda det i sina egna produkter och dels för att jag inte ser någon vinning i varken släppa det fritt eller låsa det.

Så därför använder jag inte CC; jag tror på att spelet sprider sig om jag har det gratis, men jag tror också på att spelet sprider sig mer om folk länkar till min sida snarare än kopierar min text till sitt eget spel eller lägger upp det på sin sida. Jag har rapporterat och fått "fria" sidor att ta ned mina rollspelböcker som bara delat pdf:er från mina produkter som finns gratis att ladda ned. Om någon vill ha tag på mina böcker, gå till min sida, inte till någon pirat-sida.

---

Nu i dagarna har jag dock funderat på att skriva en licens, till mina spel, som mest påpekar vad folk har rätt att göra lagmässigt ändå. Trodde inte att jag skulle behöva det. Folk har gjort fan-varianter av mina spel ändå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Ni spelmakare som släpper era grejer under CC: varför gör ni det? Hur resonerar ni runt vilken smak av CC som ni skulle välja?
För mig är det en politisk/principsak. Jag gillar remix-kultur och när man kan använda saker fritt. Jag gillar också idén med hobbyskrivande och hobbyskapande; att allt skapande faktiskt inte måste ha som mål att bli ett jobb. Jag vill absolut att de som vill ha sitt skapande som inkomstkälla ska ha bra förutsättningar för det, men jag vill också se en mycket rik flora av ideellt skapande. Det handlar inte om att jag inte tycker att folk ska "sell out", det handlar om att jag gillar kreativa miljöer och människor, och jag gillar tanken på att den tid vi spenderar på att tjäna pengar inte nödvändigtvis är den viktigaste tiden. Man är inte sitt yrke, utan sin hobby.

Så jag gillar fria licenser. Jag gillar öppen mjukvara också. Jag gillar när saker sprids, inspirerar, remixas.

Jag gillar också till exempel att när ett japanskt företag, eller en taxischaffis i New York, eller en random snubbe i Brasilien, vill göra en översättning eller en adaption av mitt verk så kan de göra det. Utan att ens be mig om tillåtelse. Bara att sätta igång! Om det får dig att vara entusiastisk, kör! Du är inte beroende av min tillåtelse, och behöver aldrig oroa dig för att jag ska dra tillbaka mitt godkännande. och vi behöver inte tjafsa med avtal eller så, heller.

Jag valde CC-BY eftersom det är den öppnaste, mest tillåtande licensen. Det känns också lite punkigt och lite som att ta en risk, på ett skönt sätt, att verkligen blotta sig totalt. Om nån vill ladda ner min PDF och trycka upp den och sälja den under sitt eget namn är det liksom bara att köra. Om Wizards of the Coast vill göra ett cyberpunkrollspel kan de ta illustrationerna från Rotsystem, no problems.

Det blir något slags radikalitet av det, att verkligen bokstavligen put my money where my mouth is. Något slags total motsats till att vara nervös över att nån ska "sno mina idéer" etc.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
För mig är det en politisk/principsak. Jag gillar remix-kultur och när man kan använda saker fritt. Jag gillar också idén med hobbyskrivande och hobbyskapande; att allt skapande faktiskt inte måste ha som mål att bli ett jobb. Jag vill absolut att de som vill ha sitt skapande som inkomstkälla ska ha bra förutsättningar för det, men jag vill också se en mycket rik flora av ideellt skapande. Det handlar inte om att jag inte tycker att folk ska "sell out", det handlar om att jag gillar kreativa miljöer och människor, och jag gillar tanken på att den tid vi spenderar på att tjäna pengar inte nödvändigtvis är den viktigaste tiden. Man är inte sitt yrke, utan sin hobby.

Så jag gillar fria licenser. Jag gillar öppen mjukvara också. Jag gillar när saker sprids, inspirerar, remixas.

Jag gillar också till exempel att när ett japanskt företag, eller en taxischaffis i New York, eller en random snubbe i Brasilien, vill göra en översättning eller en adaption av mitt verk så kan de göra det. Utan att ens be mig om tillåtelse. Bara att sätta igång! Om det får dig att vara entusiastisk, kör! Du är inte beroende av min tillåtelse, och behöver aldrig oroa dig för att jag ska dra tillbaka mitt godkännande. och vi behöver inte tjafsa med avtal eller så, heller.

Jag valde CC-BY eftersom det är den öppnaste, mest tillåtande licensen. Det känns också lite punkigt och lite som att ta en risk, på ett skönt sätt, att verkligen blotta sig totalt. Om nån vill ladda ner min PDF och trycka upp den och sälja den under sitt eget namn är det liksom bara att köra. Om Wizards of the Coast vill göra ett cyberpunkrollspel kan de ta illustrationerna från Rotsystem, no problems.

Det blir något slags radikalitet av det, att verkligen bokstavligen put my money where my mouth is. Något slags total motsats till att vara nervös över att nån ska "sno mina idéer" etc.
Jag har väldigt dålig koll på de olika smakerna av CC, men det låter som att CC-BY alltså tillåter att man gör vad man vill med exakt alla bitar av dina prylar, inklusive bilderna. Är det något som gör det lättare/svårare/annorlunda för dig när du anlitar illustratörer? Eller är det en icke-fråga för illustaratörerna?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Ni spelmakare som släpper era grejer under CC: varför gör ni det? Hur resonerar ni runt vilken smak av CC som ni skulle välja?

Ni spelmakare som *inte* gör det: varför inte? Finns det ett aktivt val i grunden (och om så, hur resonerade ni), eller är det helt enkelt en grej som inte beaktats öht?
Jag använder ju inte CC, men försöker skriva att man får göra vad man vill med texten (fast ibland glömmer jag det). Jag resonerar så att även om jag skulle vilja tjäna någon nämnvärd summa pengar på mina spel så skulle jag inte kunna göra det, för folk har dålig smak och gillar inte den sortens spel jag skriver. Och att kräva att folk länkar till min sida eller nämner mig vid namn har jag inte riktigt något för, heller (jag sätter ju ofta inte ens mitt eget namn på skiten). Vill någon ta mitt spel och påstå att de skrivit det så får de väl göra det, liksom. Det kommer antagligen inte att hända, för folk på internet är snälla, och skulle det hända så skulle de vars åsikt jag bryr mig om veta att det var jag som skrev det ändå.

Egentligen spelar det ju ingen roll vilken licens eller så jag släpper spelen under, för resultatet blir precis likadant i vilket fall som helst. Jag är helt enkelt inte tillräckligt viktig eller poppis för att det ska ha någon betydelse.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har väldigt dålig koll på de olika smakerna av CC, men det låter som att CC-BY alltså tillåter att man gör vad man vill med exakt alla bitar av dina prylar, inklusive bilderna. Är det något som gör det lättare/svårare/annorlunda för dig när du anlitar illustratörer? Eller är det en icke-fråga för illustaratörerna?
Lite svårare kanske det blir, jag vet inte. Jag brukar vara öppen med mina intentioner redan i rekryteringsfasen, så jag vet ju inte ifall jag fått fler svar ifall jag inte velat ha CC-BY. En del illustratörer bryr sig inte så mycket. Andra vill ha mer betalt – upp till 50-100% mer beroende på illustratören. De som gör det har ofta en standardlösning när kunden vill ha "fullständiga rättigheter", vilket ju är vad detta kokar ner till. Även om de ju till skillnad från i en del sådana fall fortfarande kan använda bilderna i sina portfolios etc; det är inte som med t.ex. konst till datorspel där konsten kan bli mer instängd och begränsad i hur den får spridas.

Jag har såklart noll problem med att betala mer för illustrationerna. Jag är fullt medveten om att illustratören ger ifrån sig värde genom att låta mig släppa bilderna som CC. Jag har aldrig tjafsat om det, utan bara betalat det det kostar.

CC-BY betyder "vem som helst får använda sig av materialet hur som helst, så länge man anger upphovsman och inte hävdar att upphovsmannen stöder just deras användning" typ. Det är den friaste CC-licensen.

Andra varianter lägger till olika bokstavskombinationer, som står för olika begränsningar. NC betyder till exempel att om man använder materialet får man inte göra det kommersiellt. Så om Rotsystem var CC-BY-NC så hade Wizards inte kunnat använda bilderna i sin produkt, för det hade varit kommersiellt syfte. Medan däremot hobbyist-skapare och ideella föreningar hade kunnat köra rätt fritt. ND betyder att man måste använda grejerna i princip oförändrade (No Derivatives), SA betyder att man måste släppa det man skapar med hjälp av materialet med samma licens (Share-Alike).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Eclipse Phase är släppt under Creative Commons.
Eclipse Phase var min inspiration till mina första CC-släpp! Jag gillade det skarpt, framför allt att de också var tydliga med att de ändå sålde böcker.

Nu tillhandahåller ju inte de sina PDF:er gratis själva, men det finns ju fans som helt enkelt lagt upp PDF:erna utan DRM på sina hemsidor, eller som torrents. Och det går man ju göra…

För egen del har jag ingen aning. Kanske hade jag sålt mer om jag inte också skänkt bort PDF:er. Jag hade garanterat sålt fler PDF:er om jag inte gett bort dem också. Men å andra sidan – om jag får välja mellan 10 sålda eller 2 sålda plus 30 nerladdade och lästa så… väljer jag det senare. Det är högre prio för mig att grejerna når folk än att jag får flis.
 
Top