Nekromanti Rollspel på PC'n

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Finns det något rollspel för PC'n som någon rekommenderar starkt. Föruton Diablo 2..... Och spelat får gärna finnas i affärshyllorna!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
OK, jag skulle itne kalla Diablo 2 för särklit mkt ROLLspelande. mer actionspel med karaktärsförbättring.
däremot är Fallout 2 bättre, just för att man kan spela igenom det på flera olika sätt med olika karaktärer. dessutom har jag gjort det absurda att verkligen anstränga mig för att vara på ett visst sätt, dvs ROLLspela en gubbe i F2. funkar ganska bra, men det är kulare att strunta i det och göra det man känner för för stunden. Just datorspel har den nackdelen att man inte har nån SL och inga medspelare som kan agera i stort sett hur som helst.
så håll dig till hederliga pen and paper. F.Ö. finns faktisk Fallout som PNP. orkar inte rota fram adressen, men gör en sökning på forumen så hittar du den garanterat.

Jag vet att jag har rätt!
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
jag vet att Diablo inte är något bra rollspel, det var därför jag sa att ingen behövde nämna det som ett rollspel, i svaret alltså...
Men ok, Fallout 2 .. Det får jag ta å kolla opp!
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Min personliga favorit är Baldurs Gate 2 och Icewind Dale, båda som utspelar sig i Forgotten Realms till AD&D.
Säga vad man vill om AD&D..men det passar ypperligt till datarpg.

Exterus - Med licens att kobolda
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Final Fantasy VII finns för pcn. Förutsatt att du gillar den mer styrda japanska stilen med story framför frihet. Se bara upp så att du inte köper VIII som inte är i närheten lika bra.

Daniel "Warduke" Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Final Fantasy VII finns för pcn. Förutsatt att du gillar den mer styrda japanska stilen med story framför frihet. Se bara upp så att du inte köper VIII som inte är i närheten lika bra.

Sen har väl Vampire datorspelet, vad det nu hette, en möjlighet att köras med spelledare som styr karaktärer, story och bygger miljöer.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Cold Chrome

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
32
Location
Östersund (bor i Uppsala)
Jag väntar med iver på Neverwinter Nights, DET kommer rocka. Måste bara fundera ut hur jag ska ha råd med den och betala mina studier samtidigt...

Fear is the Mind Killer//Assassin proverb
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Fallout 2 och dets (likar?)

Någon som känner till ett spel med samma styrsätt, samma rollspelsförmåga, och ungefär samma grafikstil som Fallout 2? För det är mitt favorit dataspel.

Rekommenderar, som undertill, STRIFE. Finns antagligen dock inte i hyllorna - måste nog beställas online.

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Arcanum, men nej, det finns nog inte i hyllorna än... har spelat demon, och väntar på spelet(få det imorn??).Det är skaparna från Fallout spelen(ej Brotherhood of steel) som har gjort detta spel.

/King Kromm
 

kamrat tengil

Veteran
Joined
5 Sep 2001
Messages
1
Location
Leksand
Re: FF

Hrm. Jag tycker då att FFVIII är ohyggligt mycket bättre än FFVII. Faktiskt så är det senare ett av de sämre jag spelat i serien, dvs jag finner att II(IV), V, och III(VI) alla är bättre än VII.
öh, det blev lite rörigt där, men FFVIII är hur som helst ett av de absolut bästa tv-spel jag spelat i mitt liv.
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Jag spelade mycket Arena 2: The Elder Scrolls, mycket frihet och många ställen att besöka (länder, grottor, hus m.m), synd bara att man behöver så många patches då det annars är mycket buggigt (även med patcherna), skulle de göra en upphottat version till dagens datorer så skulle jag köpa det direkt.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag tycker icewind dale rockar mer än bg2
roligare, tuffare osv.osv.osv.osv.

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Fallout 2 och dets (likar?)

kommer ju komma nåt nytt snart(snart och snart som med all spel: When its done) som man skall fly ut från nått fängels eller nåt som ser ut att ha samma grafik motor typ

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: FF

Det jag tycker gör 8:an sämre är bland annat fler strider, att dra magi från fienden är långtråkigt, att stadig lön tar bort en av stridsmorötterna, att dess GF system gör att man inte behöver konventionella vapen. Det finns saker jag tycker är bättre jämfört med 7:an och det är grafiken, men det är också det enda. För mig är 7:an klart favoriten, följt av 6:an, 5:an och sen 8:an inom FFserien dvs. När det gäller överhuvudtaget är indelningen helt annan.

Men smaken är som röven - klöven.

Daniel "Warduke" Schenström
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Jag har Arcanum! Det är betydligt mer olinjärt än demot, man kan hålla på i veckor bara med alla sidoquests, och karaktärsskapandet är förbaskat fritt. Har spelat igenom som en kvinnlig människa som var 50/50 i sin magi/teknologi inställning, och har just börjat spel med en alv som ska bli magiker...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Fan vad gammal jag känner mig :-(

Det första jag tänkte på när jag såg förkortningen FF i ämnesraden till inlägget ovan var Steve Jacksons och Ian Livingstones spelboksserie Fighting Fantasy.

/Anders (som snart ska suga i sig lite lunch i form av buljong och tapiokapudding, eftersom han är för gammal för att inta fast föda)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fan vad gammal jag känner mig :-(

<I>Det första jag tänkte på när jag såg förkortningen FF i ämnesraden till inlägget ovan var Steve Jacksons och Ian Livingstones spelboksserie Fighting Fantasy.</I>

"FF VII..? Aha, Island of the Lizard King!" (-:
Samma här, men jag har hunnit vänja mig.  Kan fö rekommendera <A HREF="http://www.fightingfantasy.com" target="_new">http://www.fightingfantasy.com</A> för en rejäl nostalgitripp.

--
Åke
 

kläggkub

Veteran
Joined
26 Aug 2001
Messages
2
Location
Linköping
Det absolut bästa rpg-spelet till pc måste nog vara Fallout tror jag.....det är helt underbart, story, reglerna iden med andra ord. det har allt..
att annat spel att rekomendera är baldur´s gate 1 & 2, även icewind dale. det är samma företag som har gjort det spelet. (Black isle) mumma...sånna spel gillar jag....
men om du gillar såna spel som diablo ska du testa darkstone! det är ganska kul men man tröttnar rätt fort...lite synd för att det är ett bra spel...
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Fallout 2 och dets (likar?)

Jasså? Intressant.
Tror du det går bra med en halvröten skit PC med 200mhz, så gott som döda högtalare, omodernt musikkort, och ett grafikkort som får överskottsbolaget att skratta rått?

Det gör Fallout 2, och om det är samma motor ska det väl inte vara några problem. (Fast ljudet kraschar ju för jämnan)

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 
Top