Nekromanti Rollspel på nätet

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Är det någon där ute i etern som är en erfaren rollspelslirare via nätet, t ex roll20, Skype, Google hangouts och sådant? Hur funkar det med sådana saker om jag skulle vara SL och vilja ha lite stämningsmusik/ljudeffekter samtidigt som man snackar i micken? Är det någon som har provat med det online och vilken plattform är bäst lämpad för sådant?
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag har f.n. 2056 loggade speltimmar på roll20, har spelat och spellett åtskilliga fleråriga kampanjer. Svarar gärna på frågor.

Angående ljudeffekter och musik: Roll20 har ett audiosystem med integration till ett par leverantörer av ljudeffekter och liknande. Du kan även ladda upp egna ljudfiler. Detta fungerar helt ok. Desvärre har deras audio/video lösning varit instabil ganska länge, men om du har en mindre grupp kan dey nog funka.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Kalil;n321039 said:
Jag har f.n. 2056 loggade speltimmar på roll20, har spelat och spellett åtskilliga fleråriga kampanjer. Svarar gärna på frågor.

Angående ljudeffekter och musik: Roll20 har ett audiosystem med integration till ett par leverantörer av ljudeffekter och liknande. Du kan även ladda upp egna ljudfiler. Detta fungerar helt ok. Desvärre har deras audio/video lösning varit instabil ganska länge, men om du har en mindre grupp kan dey nog funka.
Ok, men är det inte någonting med roll20 och t ex copyright på låtar? T ex att man måste ha stämningsmusik via Spotify eller någon liknande musiktjänst? Just nu använder jag den finfina ljudmixern från det gamla Mutant: Undergångens arvtagare när jag skapar mina stämningsljud. För övrigt borde konstruktören till ljudmixern ha fått en bragdmedalj. Den har varit ovärderlig för mig.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö


Det var så förr. Nu kan du visst gå ed på att det är din ljudfil. Jag har dock inte provat.
 

Attachments

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Kalil;n321125 said:


Det var så förr. Nu kan du visst gå ed på att det är din ljudfil. Jag har dock inte provat.
Alright, är det betalversionen av roll20 du kör med eller är sådant overkill?
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Grisodlar'n;n321144 said:
Alright, är det betalversionen av roll20 du kör med eller är sådant overkill?
Jag kör Pro och har gjort i evigheter. Jag har lite dålig koll på vad som ingår i gratisversionen. Kör Pro för att bidra till utvecklingen.
?
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Som Kalil skriver är ljudkvaliteten rätt kass på Roll20, men vi brukar köra Roll20 och Twitch som ljudkanal. Nedan finns en länk till en Roll20 FAQ som låter dig jämföra olika versioner av applikationen.

https://wiki.roll20.net/Subscription_FAQ

I min erfarenhet är det bästa med Roll20 att de större modulerna och rollspelen finns representerade på Roll20, vilket innebär att du som spelledare inte behöver sitta och scanna in kartor eller ladda upp PDF:er. Jag har kört både D&D v5 och Dragon Age över Roll20 och båda har funkat alldeles utmärkt, även om det blir lite dubbelarbete ibland, både för spelare och spelledare.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Vi har spelar väldigt mycket över roll20 med snack över antingen Google hangouts eller Discord. Funkar kanon.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Det här är något som jag måste få tummen ur och testa någon dag! Har ett par vänner som flyttat runt i världen och förespråkat det, men det har aldrig riktigt blivit av.
 

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Spelar mest via Roll20 med Discord för voice nuförtiden, våran spelledare brukar köra lite bakgrundsljud i Roll20 och det har aldrig strulat för oss.

En praktisk grej med Discord är att man kan använda telefonen med handsfree och kan vid behov ta ett steg bort från datorn utan att missa vad som sägs.
 

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
Som TS skriver, om man kör ljud via annan applikation än Roll20, kan man fortfarande skicka ut "ambient dungeon music" till alla spelare över t ex Discord?
 

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Du kan skicka ljud via Discord, inte helt säker på detaljerna men det går, dock blir ljudet lite kantigt eftersom det komprimeras ganska hårt och är avsett för tal.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag oroar mig lite över kass ljudkvalité när jag läser era erfarenheter. Det finns ett gratis/donationsprogram som heter VoiceMeeter Banana som tydligen används rätt ofta av proffsigt folk som pratar i mikrofon samtidigt som de kanske lirar ett spel och har ljudet från spelet. Jag har laddat ned och installerat, men min träskhjärna får nog inte grejerna att fungera ändå.
 
Top