Nekromanti Rollspel på konvent ? (med SydCon i färskt minne)

Kung Kadaver

Veteran
Joined
20 Jun 2002
Messages
19
Location
Lund
Rollspelsbiten föll åt sidan lite på SydCon kan man milt sagt säga. Av detta forumets inlägg att döma, verkar de flesta vara mindre belåtna med denna omständighet. Själv är jag iofs lite putten, men knappast förvånad. Rollspel har mer och mer trängts undan till förmån för kortspel och banala brädspel (läs Settlers och annan dylik smörja). Sen har vi förståss alla tabletop-spel som drar folk och utrymme. Varför? Ovanstående prylar är visuella och lättillgängliga. Lättillgängliga om man undantar kostnaden för kort/figurer då alltså. Men som en konventsbesökare på SydCon uttryckte det via sin T-shirt "En billig hobby är ingen riktig hobby"....

Kortspel, brädspel och tabletop syns. De går att spela utan några större ansträgningar och de kan spelas även om folk springer runt och tjattrar i närheten. Rollspel å sin sida kräver ofta att man sätter sig in i en massa regelverk och är det inte det, så är det rollspelsvärldar (befolkade med allt från vampyrer med intrikata sociala relationer till Xp-monster man måste hålla koll på). Sen behöver man tystnad runt omkring sig. Och face it - skolsalar är INTE sjyssta rollspelsmiljöer. Hur kul är det på en skala att sitta i ett klassrum och lira rollis? GÖR någon så hemma fortfarande? Mammas köksbord?

Sen får man 5 timmar på sig att spela ett s.k "äventyr". Efter det skall alltid någon Jeppe ha salen från en, eller så ska någon gå vid en viss tidpunkt (inte sällan för att spela ett brädspel eller kortspel). Vem fixar egentligen att riva av ett bra äventyr på 5 timmar? Jag har set det hända ett fåtal gånger men det är banne mig inte normen.

Rollspel är jätteroligt tycker jag! Men jag har aldrig riktigt tyckt om det på konvent. Konventsmiljöer är aldrig så som jag vill ha dem. Det är stök och stoj och ont om tid. Frågan vi måste ställa är: "Är konvent rätt forum för rollspel?". Jag tror inte att det är det.

Sist men inte minst skall man nog minnas en sak angående rollspelens "flopp" på SydCon: konventet hade inte sådär hemskt många besökare.... Det spelar ingen roll om man har tretton SKITBRA äventyr på ett konvent - finns där bara 100 pers så komer de inte att hinna spela alla äventyr ändå. Åtminstone inte så länge de vill ha tid för att spela Magic och måla sina tennsoldater.........
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
§1. Lösningen för dig är ganska enkel. Spela inte rollspel på konvent. För oss andra som faktiskt TYCKER att det är ett bra forum, vad har du för förslag istället för att lägga sig ner och dö?

Var kan man annars få ohuldad och ärlig kritik på sitt spellendande av personer man inte känner? Var kan man annars prova på fem nya spel under loppet av tre dagar? Var kan man få chansen att testa att spela med folk man bara känner över internet?

Detta är för mig de tre starkaste fördelarna med att spela/spelleda rollspel på konvent.

Rollspel å sin sida kräver ofta att man sätter sig in i en massa regelverk och är det inte det, så är det rollspelsvärldar (befolkade med allt från vampyrer med intrikata sociala relationer till Xp-monster man måste hålla koll på).

Nej, rollspel kräver inte alls det, och det är det skitfina. Du har en spelledare, och denna spelledare är dessutom anställd för att se till att ni kan spela detta spelet utan att någonsin ha bläddrat i vare sig regelbok eller världsbeskrivning. Regelgrunder, som hur man slår ihjäl goblins, går snabbt att förklara. Regeldetaljer, som hur mycket lättare det är att slå på en goblin som ligger, eller hur mycket ondare det gör på goblinen att rida ner honom om man är en riddare, behöver inte spelarna veta.

Hur kul är det på en skala att sitta i ett klassrum och lira rollis?

Asroligt! Det är ju rollspelens styrka, man ÄR inte i vår värld! Omgivningarna spelar absout ingen roll, eftersom man sitter och visauliserar sig orcher, mechas eller spöken.

Vem fixar egentligen att riva av ett bra äventyr på 5 timmar?

Enligt mina upplevelser som konventsspelledare, fruktansvärt många. Drar man över på tiden så pass mycket att nästa pass ska dra igång (det är en timme mellan passen oftast) och man verkligen jättevill fortsätta, finns det antagligen gott om plats för att fortsätta. Har man tur så har nästa pass bokat fler salar än det finns folk till, och då kan man låna en av dessa. Det är helt enkelt inte ett jätteproblem.

Men jag har aldrig riktigt tyckt om det på konvent. Konventsmiljöer är aldrig så som jag vill ha dem. Det är stök och stoj och ont om tid.

Se paragraf 1.

Åtminstone inte så länge de vill ha tid för att spela Magic och måla sina tennsoldater.........

Min iakttagelse är att Magic/Warhammerspelare aldrig behöver tid till att spela rollspel, för de är helt enkelt inte där för att göra det. De brukar utgöra en ganska stabil besökarantalsgrund, men desto större antalet rollspelsbesökare det blir, desto större blir problemet med undermåliga rollspelsarrangemang.

Nå, till de tre bitar jag gillade minst i ditt inlägg:

Rollspel har mer och mer trängts undan till förmån för kortspel och banala brädspel (läs Settlers och annan dylik smörja).

Jag förstår att du tycker bäst om rollspel, det gör jag också. Men här på forumet finns MÅNGA som även gillar annan smörja, i stil med Settlers, Fluxx, Axis&Allies, etc, etc, etc. Du har all rätt i världen att fördöma spelformen, men den utgör ändå grunden för våra svenska spelkonvent. Den har knappast trängt undan rollspelandet då de sällan använder samma lokaler. Oftast finns det särskilda delar av konventsområdet som används till bara rollspelande. Dessutom blir det bara fler och fler rollspelsarrangemang. Sydcon 10 som jag var på för ett par år sen, var större och hade fler besökare än det Sydcon jag var på i år, men ändå hade årets Sydcon bara ytterst färre rollspelsarrangemang. Jag hittar inte foldern från det året, men jag tvivlar att det var fler än 12-13 arrangemang. Min mentala lista uppgår till ungefär tio stycken.

Och face it - skolsalar är INTE sjyssta rollspelsmiljöer.

Nej, jag tänker inte facea det. Det är en helt OK miljö att spela rollspel i, oavsett om det är där man fysiskt sitter, eller om man besöker en skolsal i en rollspelsvärld. Jag kan tänka mig flertalet sämre.

Mammas köksbord?

Varför inte? Den enda nackdelen är bristen på bekväma saker att sitta i, men det är knappast så att det alltid krävs sköna mysfåtöljer och fluffiga soffor. Jag förstår inte vad som gör Gustavs källare (där jag spelar mest rollspel) så otroligt mycket sämre än hans vardagsrum eller kök. Det luktar fortfarande färg där efter renoveringen, och den enda stämningsattiraljen är en välfylld bokhylla.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Re: Rollspel på konvent ? (med SydCon i färskt min

Jag missade Sydcon, men jag förstår i generella drag vad du syftar på, dock har jag några kommentarer.

Vad gäller spelledande på konvent så har jag aldrig upplevt femtimmarsgränsen som ett hinder. Det som lockar mig att spela på konvent är (i någon sorts ordning) möjligheten att spela med nya människor, möjligheten att testa nya spel och möjligheten att spela ett intensivt scenario. Kampanjutveckling kan jag uppleva hemmavid, intensiteten som tvingas fram när man "måste rädda princessan" på fem timmar har sina egna lockelser.

Att spelleda med samma begränsning tycker jag inte är något hinder, de äventyr jag spellett har haft frivilliga händelser som man kan ta bort om det går långsamt eller lägga till om spelarna rusar genom äventyret. Jag drar inte över tiden utan brukar pricka 5-timmarsslaget 1-2 minuter när.

Jag håller med om att klassrumsmiljön inte är den perfekta för rollspel, men om jag kan så plockar jag med mig en eller två spotlights, och släcker ner i övrigt så att det blir en ljusö i mitten av lokalen, funkar rätt bra. En släpbar cd-spelare med lämpligt vald musik kan göra saker ännu bättre.

Är konvent rätt forum för rollspel?
Absolut!
 

Aurella

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
11
Location
Flen
Jag tycker att konvent är ett bra forum för rollspel. Som jag skrev i mitt inlägg i en annan tråd så ser jag lite konvent som ett "eldprov" för ett scenario, för som någon annan skrev, det är där kompletta främlingar spelar ens scenarion och de talar oftast om vad de tycker eftersom de kanske ändå inte kommer att träffa en igen :gremwink: Eller så meddelar de det via diverse formulär och annat man får fylla i när man spelat - om man nu använder sig av sådant.

Mysighet och stämning kan man fixa genom värmeljus, spotlights, stearinljus, musik, släckta lampor och annat om man tycker det behövs, eller så kan man se det som det står i ett annat inlägg här, som att man ändå är i en annan värld så att miljön man fyskiskt är i spelar mindre eller ingen roll.

Jag spelar inte vid köksbord hemma nej, givetvis är det trevligare att sitta i en soffa eller så kanske, men det är inte alltid det ultimata det heller, för när det börja bli sent och dt är jättebekvämt och folk blir trötta så har jag varit med om mer än både en oh två gånger att spelare somnar.... det är inte så skoj - så i så fall är nog obekväma klasrum bättre. Åtminstone på nattpass.

Att det är fem timmar som gäller vet man ju oftast om från början så man försöker ju skriva sitt scenario med det i åtanke. Skulle tiden dra över så får man fixa det. Jag brukar speltesta mina scenarion och ta tid på dem innan konventet - nu kan det ju bero så oerhört mycket på spelare och vad de gör i scenariot - men oftast löser det sig - antingen drar man över eller så får man fixa det på annat sätt och dessutom får man inte glömma att de som spelare vet inte va som står i äventyret - om du som SL skulle ändra någon liten grej eller ta bort något som kanske inte är så viktigt, för att spara tid, så vet inte de om det. (Se bara till att inte ta bort något som arrangören blir alltför sur för. :gremwink: )

Det där med besökarna på sydcon vet jag, de var inte så många, men ändå.... skumt.... Nåväl.... bättre nästa gång kanske.

Aurie.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur kul är det på en skala att sitta i ett klassrum och lira rollis? GÖR någon så hemma fortfarande? Mammas köksbord?
Tja, kanske inte det mest skojsiga att sitta i en skolsal. MEN det funkar faktsitk aldeles bra änå. Det gjorde iaf det när vi lirade Spegelkabinetten. Kännes kasnke lite mysko det första stunden, men sen så glömmde man helt bort det.


Vem fixar egentligen att riva av ett bra äventyr på 5 timmar?
Visst, kan nog tänka mi att det inte är det lättaste att skriva ett komventsäventyr.
Men men lite turså brukar det säkerligen ordna så att man kansek kan dra över lite ifall det skulle hända, om det nu är problemet.

Frågan vi måste ställa är: "Är konvent rätt forum för rollspel?".
Om det är rätt forum ja !!
Det är väll det minsta man kan påstå ! Tänk att få b. la få channsen att testa ett nytt rollspel, en ny sl, nya spelare som du aldrig har lirat med förut. Det är ju sådant som gör rollspel på konvent skoj, enligt mig !
Visst, man kan ju bli bränd.. Men det är ju en liten risk som man får ta. eller hur.

Sen så ser jag inget fel på bräd/kortspel..
Man får ju en nra channs att få testa de spel som man bara ser i affären ju. Känns som bräd/kortspel är en lika naturlig del av ett konvent som rollspel är.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Kortspel, brädspel och tabletop syns. De går att spela utan några större ansträgningar och de kan spelas även om folk springer runt och tjattrar i närheten. Rollspel å sin sida kräver ofta att man sätter sig in i en massa regelverk och är det inte det, så är det rollspelsvärldar (befolkade med allt från vampyrer med intrikata sociala relationer till Xp-monster man måste hålla koll på). Sen behöver man tystnad runt omkring sig. Och face it - skolsalar är INTE sjyssta rollspelsmiljöer. Hur kul är det på en skala att sitta i ett klassrum och lira rollis? GÖR någon så hemma fortfarande? Mammas köksbord?
Numera är de flesta scenarion skrivna på så sätt att spelarna inte behöver ha någon som helst kunskap om det spel de spelar. Så det är bara spelledaren som egentligen behöver kunna reglerna. Vet att på BSK för en hemskans massa år sedan så satte de ut i forldern förkunskapskrav som spelarna behövde för det scenariot. Men det var på den tiden då scenariona bestod av klassiskt grottröjande och tonvis med tärningsrullande. Vad gäller kunna spelvärlden, tja ofta kan man ge spelarna en snabbkurs i hur världen funkar och eventuell genomgång hur systemet funkar. Tar kanske max en halvtimme. Inte fasiken behöver spelarna veta exempelvis den sociala hierarkin för vampyrer i Chicago (såvida man nu inte spelar i just Chicago, och de behöver kanske inte veta den då heller. Det bero på situationen).

Och har scenariokonstruktören tänkt till så har han/hon med en kort sammanfattning av hur reglerna funkar ifall spelledaren inte heller kan systemet. Klar fördel med friformande (eller systemlöst kanske man skall säga). Menar det är inte intressant om karaktären har 3 eller 4 pluppar i någon förmåga utan vad som är intressant är vad man kan göra med förmågan/färdigheten om den nu är viktig. Det primära är ju vem är rollperosnen och vilka relationer har denne med sin omgivning.

Håller inte med om att man behöver tystnad för att kunna spela rollspel. Har själv varit med om ha suttit och spelat rollspel i miljö motsvarande kafeterian på Gothcon eller BSK under rusningstid. Det funkar utmärkt. Visst, det gör att man kanske inte kan springa omkring och agera utan man får sitta på sin stol. Men har man ett eget rum kan man lätt få till stämning med enkla hjälpmedel som exempelvis bärbar CD-spelare (och eventuellt levande ljus. Inte alltid det tillåts på konventet dock). I övrigt så är det bara fantasin som sätter gränserna.

Sen får man 5 timmar på sig att spela ett s.k "äventyr". Efter det skall alltid någon Jeppe ha salen från en, eller så ska någon gå vid en viss tidpunkt (inte sällan för att spela ett brädspel eller kortspel). Vem fixar egentligen att riva av ett bra äventyr på 5 timmar? Jag har set det hända ett fåtal gånger men det är banne mig inte normen.
Tja, 5 timmar brukar räcka. Eftersom scenariona brukar vara flexibla nog för att man skall kunna peta in extrasaker ifall det går för fort och ta bort saker ifall det tar för lång tid. Man får tänka på att det är skillnad på konventsscenarion och kampanjscenarion hemma...

Rollspel är jätteroligt tycker jag! Men jag har aldrig riktigt tyckt om det på konvent. Konventsmiljöer är aldrig så som jag vill ha dem. Det är stök och stoj och ont om tid. Frågan vi måste ställa är: "Är konvent rätt forum för rollspel?". Jag tror inte att det är det.
Delar ju inte din uppfattning här. Rollspel funkar bra på konvent, om scenariokonstruktören tänker sig för när de gör sina scenarion.

Och att brädspel skulle ha trängt undan rollspel. Njae skulle inte tro det då brädspel/figurspel varit en stor del på alla konvent sedan tidernas begynnelse (mitt första konvent var BSK 3). Däremot så är det nog så att kortspelen gjort att det är färre yngre personer som spelar rollspel på konvent. Och på de stora konventen har ju antalet besökare ökat väldigt mycket de senaste åren.

/Ulfgeir
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Håller med angående skolsalarna

Den sortens miljöer är standard för vårt SF Excalibur, på eftermiddagarna någon dag i veckan under terminen, och det har gått hur bra som helst under flera års tid nu. Är också inne på din linje om att det faktiskt inte är miljön runtomkring som är det viktiga, även om t ex. lite musik kan vara stämningsfullt.
 

thebjorn

Veteran
Joined
20 Jul 2004
Messages
5
Vi kliar oss en del i skägget angående varför så få rollspelare kom till SydCon i år och ska jobba på detta med hjälp av gamla rollspelsrävar så att marknadsföringen når bättre ut till just rollspelare då kortspelare och figurspelare redan hittat hem till oss. Vi vill att SydCon ska vara ett komplett konvent och kommer arbeta aktivt på att få upp intresset för rollspel även i sommarhettan.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Sydcon får nog jobba en del på sitt rykte. Jag har varit konventsspelledare i många år men bara två på sydcon. Det har nämligen alltid varit struligt och aldrig speciellt roligt. Genom att byta ledning, lokal och det mesta annat tappade man nog den trogna skaran man hade.

Att bygga upp rykte som bra rollspelkonvent tar nog tid. Man måste attrahera bra spelledare, bra författare och även bra spelare så att spelledarna och författarna vill komma tillbaka nästa år. Om man behandlar sina spelledare som skit så försvinner de. Och då försvinner spelarna. Jag säger inte att nuvarande ledningen gjort det (jag vet inte då jag håller mig borta från rollspel på sydcon av erfarenhet) utan att det är så det fungerar.

Ett bra brädspelkonvent är mycket lättare att fixa, man tar dit brädspel och låter folk spela i turneringar.
Kortspel är ännu lättare... man behöver bara organisera turneringar för folk har med spelen själva.
(Öh... jag säger inte att det är lätt att organisera nu... men jämfört med att locka folk till rollspel som de inte tror på så är det lätt :gremsmile: )

Slutsats: Sydcon verkar stå på ruta ett. Ni har alla förutsättningar för att bli bättre. Men inbilla er inte att ni är ett stort rollspelkonvent. Börja från början, locka dit författare och bra spelledare. Bygg vidare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Håller med angående skolsalarna

Skolsalar har ju också den fördelen att de ofta innehåller en tavla på vilken det går bra att skriva upp sådant spelarna bör ha koll på, till exempel rollpersonernas namn och liknande. Detta är ju speciellt bra att ha på konvent, liksom andra åtgärder för att friska upp minnet.
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
"Rollspel är jätteroligt tycker jag! Men jag har aldrig riktigt tyckt om det på konvent. Konventsmiljöer är aldrig så som jag vill ha dem. Det är stök och stoj och ont om tid. Frågan vi måste ställa är: "Är konvent rätt forum för rollspel?". Jag tror inte att det är det. "

Konvent kan aldrig bli som att "spela hemma", men det är det väl ingen som vill? Däremot kan jag reagera dåligt på att spela rollspel på konvent när jag får spela ett dåligt friformscenario med en oengagerad spelledare i ett klassrum med massa bröte överallt och folk som sover i hörnen. Att plötsligt börja stressa igenom handligen för att man redan spelat "3 av 5 timmar" DET är den tråkiga bilden av rollspel på konvent.

Men det finns en ljusare bild också. Att få spela i nya konstelationer, annorlunda scenarion än de man spelar hemma, i en annorlunda förpackning. Att få spela mot en spelledare som man aldrig träffat men som visar sig vara en skicklig gestaltare av karaktärer. Mina främsta rollspelminnen kommer trots allt från konventen, det är iaf då jag har lärt mig mig mest som rollspelare.
 
Top