Nekromanti Rollspel på GothCon

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Så alla har kanske sagt sitt i Evenemang och kontaktsforumsgothconstråden, men jag tänkte att man kunde diskutera själva scenarierna.

Jag skriver först recensioner av två spelade scenarier, och sedan ett spellett scenario.

1. San Andreas 9:e November - Regellöst med pytteytte slump

Utan att spoila handlingen, så kan jag säga att det var ett katastofscenario. Känslan man fick var verkligen en sådan man får av filmer som Armageddon eller Övermorgon (The day after tomorrow). Stämningen förmedlades delvis med att vi satt på sju karaktärer var. (sammanlagt 35 alltså) Detta kan låta som ett helsike att läsa igenom, men så var inte fallet. Först trodde man att man bara skulle få en, men efter ett tag kom nästa osv. Dessutom återvände man till gamla karaktärer, vissa mer än andra.
Karaktärerna var upplagda så att de var vikta A4-papper, med en bild mot de övriga spelarna och en text mot spelaren. De stod dessutom på fiffiga ställningar, så att de inte föll ihop. De längsta beskrivningarna var på en halv A4, men många var mycket kortare än så. De var dessutom pedagogiskt upplagt så att alla karaktärer som skulle spelas samtidigt hade samma färg (tills slutet när de började dö och karaktärer från en grupp träffade andra) samt att ett papper i den färgen lades ut på bordet när de skulle spelas. På detta papper stod ett namn och en bild, som lätt fick en att associera till vilka man skulle spela. Bilderna på karaktärerna var foton, och var bra, då de inte föreställde någon man kände igen (se Vitt Kontrakt). Samtliga karaktärer jag spelade var dessutom välskrivna.
Scenariet var uppbyggt kring kanske 30(?) minimalistiska scener. Det låter fragmentariskt, men fungerade bra.
Spelledaren påverkar ju väldigt mycket hur roligt man har det, och hur mycket denne måste bläddra i sina papper. Har man konstruktören, stående med sina papper på ett notställ, som spelleder lysande utan att jag ens märker att han ägnar sina papper någon uppmärksamhet så kan det ju bara gå bra.

2. Vitt Kontrakt - Neotech med bantade regler

Den beskrivning av scenariot som stod i foldern stämde inte alls på hur det egentligen var. Det stod bla annat: "Inspirerad av klassiker såsom 'Gudfadern'- trilogin, filmer som 'Lock, Stock and Two Smoking Barrels', 'Snatch' och deckarserier som 'Kommissarie Morse' är spelarna i de jagades skor - innan brottet begås." För det första kunde jag inte se kopplingarna till någon av de filmer som refereras till, för det andra var man aldrig i de jagades skor, aldrig! Skall dock tilläggas att jag inte sett Kommisarie Morse.
Scenariot gick ut på att karaktärerna skall lösa ett insiderbrott inom en brottsorganisation i Berlin. Handlingen var splittrad, men det fick sin förklaring när jag sedan spelledde scenariot.
En av de sju karaktärerna var obligatorisk, och den slumpades till mig. De övriga fick också slumpade karaktärer. De var samtliga biffar, med det lilla undantaget att en var lite street-smart. Det låter kul, men det var det inte. Min karaktär var en nerknarkad, socialt missanpassad, cybernetiskt förstärkt hacker med oklar sexual- och könsidentitet. Liksom va?!? Sure, jag kunde köpt den karaktären i ett annat scenario, men det känns som att jag var vem-skall-bortkillen bland de fyra våldsstinna gorillorna. Det värsta med karaktären var dock att det stod att jag var ointresserad av mitt och de andras liv, inte var intesserad av att hjälpa dem med uppdraget, ville vara för mig själv, hatade att prata med människor och helst ville knarka ner mig och dö.
Säkert en intressant karaktär (eller inte) i ett ångestscenario, men i ett problemlösningsorienterat våldsglorifierande undersökningsscenario?!? Knappast. Dessutom var mina hackingfärdigheter det enda sättet att klara scenariot... och jag var ointresserad av att hjälpa dem. Kul. Jag fick dessutom massa nyheter via mitt cybertech, som behövdes för att lösa scenariot. Dessa nyheter hade jag inget intresse av att vidarebefodra till de övriga. Det enda sättet att låta dem få veta saker var att typ gå i trans och berätta vad som stod på aftonbladets webtidining typ. Efter tre-fyra timmar släppte jag karaktären bara för att komma vidare och avsluta det.
Jag vet vilket mas det är att skaffa bilder till sitt scenario om man inte kan måla, men Vitt Kontrakts lösning hade jag helst klarat mig utan. Till varje karaktär var det en liten bild... på en hollywoodskådis. Så en var The Rock, någon Brad Pitt osv. Inte stämningsskapande. Det bästa var redigeringsmissen på Brad Pitt-karaktären. Det stod att han liknade Johnny Depp!

Så till spelledandet

1. Vitt Kontrakt - Passet efter att jag spelat det.

Det stod i scenariet att karaktärerna kompletterade varandra. Det skulle vara till kaliberstorlekar då. Som tur (?) var så körde han som spelade hackern på i full fart, utan att karaktärsspela, men det ledde i sin tur att alla andra spelare blev helt överflödiga.
För att vara lökig och citera mig själv så var scenariot "splittrat, kaotiskt, tunnt, kontradiktoriskt, osammanhängande och allmänt svårläst." Jag fick fylla i det mesta själv, men då spelarna fått 'vålda', som de kallade det, så var de nöjda och glada ändå.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Damn you spiderman!

*muttrar lite svordommar*

Skrev ett långt svarsmeddelande och precis när jag var klar så blev skärmen svart och datorn startades om.... :gremmad:

Så här kommer en sammanfattad version:

Girighet - intressant koncept, indelat i 13 episoder, snyggt utfört, spelledaren något opåläst, ibland tråkigt eftersom man känner sig utlämnad, spelade med 9 spelare vilket var intressant.

Honungssommar - Kul äventyr, bra karaktärer, kunde ha varit lite längre,

Nyckeln - Hade väldigt roligt, något rälsat äventyr (fast märkte inte så mycket av det när jag spelade), hyffsade karatärer, väldigt bra spelare/spelledare

Wester - Hyffsat äventyr, enkelt men funktionellt, råkade möjligtvist förstöra slutet lite
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Bra idé till tråd!

Känns lite skumt att recensera sitt egna scenario, så när det gäller San Andreas kan jag hänvisa till att det kommer upp på rollspelsbarens hemsida. Kan visserligen komentera till The_Gorger och nämna att det är upplagt i tydligt sammanfattade scener och vi försökte ge tillfälle för så många av spelledarna som möjligt att själva spela scenariot innan för att undvika blädrande.

Men sedan körde jag ett scenario också, nämlige Casus Belli :
För det första var det väldigt snyggt, layout och detaljer gör det till en smaklig läsning. Karaktärerna hade vettiga speltips, men risken med det var de grupper som inte spelade på äventyrslystnaden (som stod på de flesta) eventuellt kunde stanna av. Visserligen inget problem om man trivs med att njuta av miljön. Handlingen cirkulerar om gamla vänners möte, en lättare deckartanke och möjligheter att rädda världen från den "nya tiden". Ännu en styrka i scenariot var miljön, ett Österrike i ångpunksmiljö där det även smygit in el. Som sl hade man massa starka slps och miljöer att leka med och väl förberedda scener som fortfarande lämnade utrymme för vidarutvekling. Fanns också en stor protion trams, men lösmustacher och tramstyska till trots blev det aldrig tramsigt. Snarare förstärkte det miljön av 1800-tals överklass. För mig var det även en njutning med slps efter att kört San Andreas som har väldigt lite för sl att göra mer än scenbeskrivningar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nu i efterhand så känner jag att jag borde ha spelat lite mer rolslpel. Varför det blev mindre än väntat, vette katten. Det bara blevså. Tyvärr. Så nästa gång jag far så ska jag absolut köra mer rollspel. Blev just nu på GothCon att man egentligen mest svassade omkring & snaclkde med allt & alal. Vilket iof inte var så dummt. :gremlaugh:
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Okej, jag kör lite mer kortfattat om de äventyr jag spelade...

Honungssommar (Götterdämmerung): Intressanta karaktärer (La Biche var ju minst sagt annorlunda, själv fick jag spela Jan van der Voor). Intressant äventyr och roliga småhändelser (som t.ex. den galna franska sergeanten i Offenburg). Tycker inte att äventyret var för kort, vår spelledare fick speeda upp oss lite fram emot slutet.

Fjälldåd (DoDT): Ganska platta karaktärer (eller så var vi bara trötta, för så mycket ROLLspel blev det inte...) och en rätt så platt story. Hände inte så mycket (återigen, kanske var för att vi var trötta, ingen tog sådär värst mycket initiativ). Men vi hade kul ändå, och Walium var en god spelledare. Tyvärr dräptes hela gruppen av draken i slutet då vi inte hade mycket till plan (det lilla vi hade gick förlorat då en av oss misslyckades ett smyga-slag).

//Boboliwsy - halsont är bra för själen
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Hämdens kalla rätt
Döskoj eonscenario. Öppen dialog med spelledaren om spelstil gjorde det ännu roligare. Inget mer att tillägga egentligen. Roligt att, för en gångs skull, bli möt av ett oövervinnerligt hot som visar sig vara väldigt övervinnerligt.

Past sins
Jag och mina vänner spelar nästan bara sugiga skräckscenarion på konvent men vägrar ge oss utan spelar alltid fler. Så man går ditt med förväntningarna under skosulorna. Dock välbalanserat och sammanhängande, egenskaper som skräck ofta saknar. Öppen dialog med spelledaren gjorde, återigen, scenariot så väldigt mycket bättre.

Vitt kontrakt
Håller med föregående talare. Osammanhängande, felaktig foldertext och trista rollpersoner. Tack gode gud insåg vin detta och hackern dumpade sin karaktärsbeskrivning.

Girighet
Såg jäkligt mycket fram emot att få spela skymingshem för första gången och testa flygfajter med systemet. Sätter mig ned, inser att vi dessutom inleder med en flygstrid. Grabbar en karaktär, bestämmer mig för hur jag vill köra den, tänker ut häftiga flygmanövrar i huvudet och... inser att spelledaren inte kan/inte använder regelsystemet.
Jag var så besviken att jag bara ville gå därifrån.
Rollfigurerna var dock väldigt roliga, i varje fall den jag fick, så det var bara å köra på med karaktärsspelande. Tur att de var roliga för spelledaren var det inte, mest överflödig i och med borttagandet av regelsystemet.

/Johan
 
Top