Nekromanti Rollspel på datorn

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Har haft det här uppe innan, får se om någon har något nytt att tillföra....

Vi som inte har tid/möjlighet att rollspela på riktigt får ibland ta datorn till hjälp. Vissa hävdar att detta inte alls är samma sak. Må så vara. Min undran är hur som helst vad det finns för kul ROLL spel till dator idag. Med ROLLspel menar jag då inte tråkiga amerikanske produktioner där man går runt, dödar monster på löpande band, och levvlar och köper nya vapen i en evig ond cirkel (typ Diablo....). Jag är personligen inte så förtjust i klassiska puttinuttfantasy -man är god och nuffrig, och saknar helt valfrihet i spelet (typ Baldurs Gate).

Så vad finns det för intressanda, djupa, involverande spel idag (Fallout 1&2 är väl så pass självklart att det inte ens behöver nämnas.... Finns det alls något som någonsin uppnått den nivån?)
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Spiderweb software gör helt undebara rollspel till datorer tycker jag. Framför allt de olika Exile-spelen är suprebra.

Ladda förslagsvis ned demon här någonstans http://www.spidweb.com/

LL
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Får väl börja med att instämma i rekommendationen av Deus Ex, ett mycket bra spel...

Vidare kan jag inte låta bli att nämna Arcanum. Det är ett Steampunk-spel (tänk: Castle Falkenstein) med bra story, extremt stor valfrihet och rätt bra känsla (även om det inte riktigt konkurerar med nämnda Deus Ex på den fronten).
Man kan välja ur ett otal raser, men det saknar klassystem utan är helt skill-baserat. Om man är god eller ond, magikastande eller maskinsnickrande, sneaky eller bärsärkande, ensamvarg eller med mängder av companions är helt upp till en själv.

Rekommenderas varmt.

Kan ju också tillägga att med tanke på den extremt stora valfriheten så tål det att spelas både en och två gånger...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
lagom till sommarlovet

så kommer två spel med 10 dagars mellan rum som man måste ha
Neverwinter Nights och Warcraft 3
war3 behövs kanske inte presenteras? och NWN är nog det friaste rollspel som gjorts om det kommer funka som man vill så kommer man att både kunna PP:a , bla. singelplayer delen kommer man kunna hålla på i 100h ungefär så det är inget litet, men det är i mulit som det roliga kommer. där skall man kuinna spela med en eller två dm:s för att sedan gå ut på äventyr i en värld som dm:n kan skapa själv... bla. vill ha arrgh
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Kan ju vara ball å veta att det är folk fr. just fallout1&2 i acranuim, dock ej från fallout tactics. Ett ganska ball spel, men sakner "det lilla extra"...
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Daggerfall

Daggerfall är ett nästan antikt spel, men det är nästan hur stort som helst och innehåller mer än man hinner uppleva.
Man spelar en rollperson (som förövrigt skapas på nästan samma sätt som i RIKTIGT rollspel). Man kan vara god eller ond i andra karaktärers ögon, utföra "quests" för tempel, gillen, enskilda personer etc. Man kan bli vampyr och varulv (av olika klaner givietvis), eh... och göra en massa mer roliga saker. garanterat att fastna bakom.

Nackdel; graffiken suger stenhårt!! men annars är spelet skitroligt. det är också gjort i samma fusk 3d som duke nukem (alltså man går runt nåt som då vid den nya anblickspunkten har samma vinkel mot dej som när du tittade mot objektet från ett annat håll).
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
<blockquote><hr>Fallout 1&2 är väl så pass självklart att det inte ens behöver nämnas.... Finns det alls något som någonsin uppnått den nivån?<hr></blockquote>Tjaa... skulle vara föregångaren då: Wastelands, kom någon gång 87-88 tror jag, och skrevs av Brian Fargo (samma som Fallout) och utspelade sig i samma miljö, men i Nevada. Med dagens mått kan man knappt kalla det för grafik - det var i samma stil som Bard's Tale 1 (ungefär)... Men faaaan! Vilken story! Vilken miljö! Hur lyckas man få ut så mycket stämning ur 320x200-upplösning i 16 färger, uppbygd av 16x16-pixlars brickor... MMMMMmmm.....
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,376
Location
Helsingborg
Re: Daggerfall

Det kommer faktiskt en ny titel i Elder Scrolls serien(där Daggerfall hör till).

Morrowind, bygger på konceptet från Daggerfall men med en kraftig uppgradering i grafik osv.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Du glömde en nackdel...

...nämligen hur jävla buggigt det där spelet egentligen är. Bethesda Softworks (de som gjort spelet, likväl dess föregångare Arena) gör i mina ögon de enda riktiga rollspelen på Datorn (Okej, Fallout I&II är också riktiga rollspel), men deras spel är förbenat buggiga. Jag har hört att första patchen till Daggerfall fixade ett par hundra buggar, och den är långt ifrån den sista patch som släppts. Arena är knappt spelbart utan att först patcha det.

Trots detta vill jag påstå att båda spelen är fruktansvärt bra, och man kommer garanterat sitta klistrad framför datorn i oräkneliga timmar, för det finns alltid någonting nytt att upptäcka. Tyvärr har jag inte lyckats få tag i ett eget ex av Daggerfall, eftersom det knappast säljs någonstans längre. Någon som vet var jag kan ladda ner det, kanske? Jag vet att det fanns på Home of the Underdogs förut, men då hade jag bara modem...
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Alltså... är varför har inte Online spel ens kommit på tal?
Jag har spelat Ultima Online i 2 års tid nu och det är ULTIMAT! Om du inte vill betala 100kr månaden så kan du ju alltid spela på en utav dom 100-tals gratis shards (helt lagliga) som finns. Om du vill veta var du kan hitta några skicka ett private mess till mig...
 
Top