Nekromanti Rollspel på BSK

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Är du en sådan där fluffig lurig filur som skulle kunna tänka dig att åka hela långa vägen till Borås för att arrangera ett rollspels arrangemang på BSK29? Kontakta då mig i PM eller denna tråden!

Konventet går som vanligt av stapeln allahelgona helgen och vill i år göra en nysattsning på rollspel, något som runnit ut i sanden under de senaste åren.

Ps. Gratis inträdde + mat för alla arrangörer!

Hoppas vi ses där! Kram!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Nu har inte jag exakta siffror eftersom jag inte varit inblandad i den delen av arrangerandet på något sätt, men tror att mängden folk på BSK (inklusive arrangörer) brukar hamna någonstans runt 4-500 personer. Rekordet var drygt 600 besökande om jag minns rätt (ej räknat arrangörer), men det var många år sedan.

Medelåldern har jag ingen aning om, men en gissning är runt 20 av de jag sett när jag varit där.

edit: någon med bättre info kan rätta mig.

/Ulfgeir
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Tja, magicfolket och alla warhammer-spelare har ju varit i annan lokal, så dem har man inte sett så mycket av. Men har för mig jag hörde något om att bara warhammerspelarna var 100+.

/Ulfgeir
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
jag och min kompis och käre medrollspelare bor inte jättelångt från borås så intresse skulle eventuellt finnas så jag ställer några frågor ikring ämnet .

hur många dagar sträcker sig konventet över ?

finns det nått krav på hur många spelpass man måste arra ?

är det fritt att arra vad man vill eller är det spelledare till specifika arangemang ni söker ?

om konventet sträcker sig över flera dagar gäller det isåfall gratis inträde och mat över alla dagar om man arrar nått eller endast den dagen ?

om det är ett flerdagarskonvent hur är det med sovplatser och ingår det även sovplats för arrande spelledare ?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag har absolut ingen tid att arrangera saker, men mitt spelledarlösa scenario Tangonätter fortsätter gärna sin turné. De fungerar utmärkt även utan arrangör. Skulle det vara intressant så maila mig på info @ rollspelsbaren.se eller mordtillmiddagen @ live.se

-Gunnar (som ska skriva mer spelledarlöst för att kunna bidra även under småbarnsåren)
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Måste börja jag med att ursäkta mig för att missat era poster men här (nästa post) kommer lite svar på frågor.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Kan börja med att det har varit ca 300-500 på konventet de senaste åren. Typ 200warhammer och drygt 100 magic skulle jag gissa, vilka är de två arr som drar mest folk. Däremot så kan jag varna för att rollspel inte har varit så hett de senaste åren men det är nu vi vänder den trenden!

Doctor_Hell said:
hur många dagar sträcker sig konventet över ?
brukar vara 3 dagar, fredag till söndag.

Doctor_Hell said:
finns det nått krav på hur många spelpass man måste arra ?
Nej, du får en massa kramar även om du bara arrar ett pass!
Och beträffande att arra för mat, inträde m.m. så kan jag återkomma men det bör inte behövas mycket.

Doctor_Hell said:
är det fritt att arra vad man vill eller är det spelledare till specifika arangemang ni söker ?
arra vad än du vill (med missa uppenbara begränsningar), vi har inget arr än så länge så det vore toppen med vad än du kan komma på, om du kan skriva ihop något så ska det nog gå att fixa fler SL för det.

Doctor_Hell said:
om konventet sträcker sig över flera dagar gäller det isåfall gratis inträde och mat över alla dagar om man arrar nått eller endast den dagen ?
Om du arrar och skriver eget äventyr så inga problem att få graits inträde för hela konventet, om du bara spelleder så kanske det vore bra med mer än ett pass för att tecka inträdet men det går att förhandla om.

Doctor_Hell said:
om det är ett flerdagarskonvent hur är det med sovplatser och ingår det även sovplats för arrande spelledare ?
Det ingår sovplats för alla på konventet, men det är gemensamma sovsalar.

Om mina svar har varit luddiga beträffande detta så är det för att vi inte hafft rollspels arr de senaste åren (och därmed inga sådana rutiner) men det ska fixas i år!

Skicka gjärna PM om ni tror att ni har något på G, läser det snabbare men ska även kolla här regelbundet givetvis!

Fler frågor!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Tja... skulle gärna arra något halvklassiskt fantasyscenario. Kanske som drop-in-scenario?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Caligo said:
Tja... skulle gärna arra något halvklassiskt fantasyscenario. Kanske som drop-in-scenario?
Låter toppen. Har du något färdigskrivet scenario/kan fixa det själv?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Jag har ett på gång till QuestCore Fantasy som skulle passa som konventsäventyr.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Toppen, medela mig när det är färdigt. Om du dessutom har en beskrivning av äventyret så vore det toppen.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Då tiden tuffar på och det sakta men säkert blir dags så anser jag att jag utan skamm kan bumba denna tråden nu. Fler folk behövs.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Jag har inget emot att arra indiespel på vilket konvent som helst, men då krävs det att det finns folk att spela med. Indie är en subkultur av en subkultur och om konventet inte lockar så många rollspelare är risken stor att antalet som är intresserade av att spela den typ av spel jag gillar blir försvinnande litet. Och eftersom jag inte är intresserad av bräd- eller figurslagspel eller annat som finns på konvent är jag rädd för att bli sittandes i ett hörn, uttråkad och ignorerad.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Genesis said:
Jag har inget emot att arra indiespel på vilket konvent som helst, men då krävs det att det finns folk att spela med. Indie är en subkultur av en subkultur och om konventet inte lockar så många rollspelare är risken stor att antalet som är intresserade av att spela den typ av spel jag gillar blir försvinnande litet. Och eftersom jag inte är intresserad av bräd- eller figurslagspel eller annat som finns på konvent är jag rädd för att bli sittandes i ett hörn, uttråkad och ignorerad.
Tyvärr så kan jag inte lova dig ett hav med spelare hur mycket jag änn vill. Däremot så kan jag sägga: Jag är på!

Som jag skrivit tidigare så har det inte arrangerats rollspel på BSK på ett par år och jag har ingen anning om hur många spelare vi kan förvänta oss. Tyvärr. Hoppas däremot att det blir många.

Vi som är ansvariga för konventet är en grupp rollspelare och hela våran förening är överrepresenterad av rollspelare. För oss är rollspel grymmt. Däremot så har jag ingen aning om hur många som är intresserade av indie, har inte kollat runt direkt. Men Något spelpass skulle jag nog kunna lova, däremot vet jag inte hur långt det skulle kunna gå.

Men en sak sägger jag dig, det finns få sätt så bra för att kickstarta rollspel på BSK som att ha dig här från första stund!

Men nu måste jag gå, ska även höra runt med de andra konventsansvariga för att se hur mycket spel vi kan förvänta oss iår.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Det börjar dra ihop sig!

Jag skulle vilja att alla som har skrivit att de är intresserade här, eller på PM. Tar och sänder mig ett nytt PM med ett telefonnummer. Om jag inte får några så får jag jaga via pm själv.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
unfair said:
Och beträffande att arra för mat, inträde m.m. så kan jag återkomma men det bör inte behövas mycket.
Alla som hjälper till på konventet minst 3pass får gratis inträde och matkuponger. Fler arrangörer behövs men även folk som kan tänka sig att bara spelleda är av intresse.
 

Bohlin

Veteran
Joined
1 Sep 2011
Messages
1
Location
Sweden
Kan ju tillägga att vi för närvarande har 3 arrangemang bekräftade: 1 StarWars saga, ett Western och ett Drakar och Demoner. Vi har även 2 på gång. Så om ni är sugna att hjälpa till att spelleda på dessa så skicka ett pm till mig eller unfair om detta.
 
Top