Nekromanti Rollspel på bilbliotek...

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Umeå stadsbilbliotek har nu börjat låna ut rollspel!
Jag tycker det är en mycket bra idé. Även om man gärna äger ett rollspel om man tycker det är bra och vill spela det ofta så är det ju ett bra sätt att testa nya rollspel. Eller om man bara vill köra ett kort scenario eller äventyr, ett som bara tar ca en månad eller två att spela.

Jag har fått uppdraget att hitta på några spel de borde ha att låna ut och det är här ni kommer in... Har någon några förslag?
tyvärr vet jag bara två av spelen de redan har.. ars magica och warhammer fantasy- roleplay jag vet att de har fler men det var tydligen något av en ruch till dem så de är redan utlånade även fast de började låna ut dem så sent som i fredags...

jag har tänkt att föreslå call of cthulu..
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är ju skitbra! Jag har alltid tyckt att de borde låna ut rollspel på bibliotek! Nån som vet om detta praktiseras på andra bibliotek? Hur går man till väga för att föreslå något liknande på sitt lokala bibliotek?
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Köp svenskt ... :)

Jag skulle föreslå att man köpte in Drakar och demoner 6,
EON och kanske Western, samt kanske någon av modulerna.

För övrigt borde det väl vara ypperligt att SPELA Call of cthul-
hu, på ett bibliotek, om natten. :gremsmile:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,516
Location
Stockholm
Berätta mera! Hur fanken har du (?) fått bibblan att börja låna ut rollspel? Min erfarenhet av bibliotekarier är att de sällan är särskillt pigga att testa nya saker - speciellt inte om då råkat passera 40-strecket. Och något som rollspel... fanken, oftast har de ju svårt för att ens köpa in fantasylitteratur.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hipp hurra!

Kul, jag tog upp det själv på forumet för länge sedan, det skulle vara grymt med rollspel på bibliotek.. Både för rollspelarna, och framförallt för att locka nya till hobbyn och få ut rollspel i samhället!

Iaf, rollspelstips.. Jag rekommenderar Västmark! Det är svenskt, billigt, kul, annorlunda (Bibliotek ska ju ha varierande sortiment, right?) och dessutom är det väldigt mycket historisk fakta insmyget! Perfekt för ett bibliotek! Just nu är det version 2, men om en obestämd framtid kommer version 3. (Fast SÅÅÅ lång tid tar det nog inte, fråga Krille bara..)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Några förslag

Köp allt! De svenska rollspelen är väl nästan obligatoriska: Drakar och demoner, Eon, NeoTech 2, Gondica, Western och Gemini, därtill så många gamla övergivna rollspel som du kan hitta. Därefter moduler till sagda rollspel. Jag tror att svenska rollspel är mest populära i Sverige, åtminstone bland yngre spelare. Ska du ha engelska spel är nog CoC en bra idé, liksom D&D3 och andra d20-rpodukter, Vampire the Masquerade och andra WW-produkter, och kanske GURPS.

Rollspel på bibliotek? Tja, det är klart att tanken slagit en vid några tillfällen. Nu måste jag ju för sjutton ta en tur in till centrum och ta ett snack med mina bibliotekarier.
 

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg
En mycket bra idé! Hoppas det sprider sig till andra bibliotek.
Har inte Sverok ett helt lager rollspel de köpte upp från nåt konkursbolag?
De borde vara intresserade av att hjälpa biblioteket/en med rollspel.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Nu missförstog du nog mig lite granna... jag har inte fått bibblan att börja med rollspel! Det var några från sverok som har varit där och informerat personalen om rollspel osv. jag tror också att de har haft en dag där de snackade om rollspel för allmänheten i samband med invigningen av den nya våningen där... Däremot är det b. la min granne som har hand om rollspelen där och hon har frågat mig om jag
har några tips på rollspel som de kan införskaffa. Rollspelen ska vad jag har förstått
flyttas vid ett senare tillfälle men jag är inte helt säker.

Jag tror inte att de har resurser till att skaffa alla rollspel men de största svenska rollspelen typ eon och drakar och demoner ska jag nog föreslå. Även d20 system spel särskilt då D&D 3.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
I Umeå var det som sagt sverok som fixade det! Du kan ju prata med dem i din hemstad... Jag har som sagt inte haft något med saken att göra förrutom att jag har fått uppgiften att föreslå några rollspel de borde införskaffa... jag vet inte heller vilka rollspel de har.. det måste jag fråga min granne bilbliotekarien...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Några förslag

Som jag sa i ett annat inlägg i den här tråden så kan de nog inte köpa in alla rollspel
eller tillochmed alla de svenska rollspel du nämnde... men jag ska som sagt föreslå
iaf eon och drakar.. och kanske western.. jag vet inte så mycket själv typ hur många
rollspel de vill ha och så... men jag ska nog lämna en lite lista på olika rollspel med förklaringar om vad de är för slags rollspel och var de utspelar sig med mera...
jag är väldigt tacksam för alla förslag jag kan få... det skadar ju inte att ge dem många förslag... även om inte alla används...

men nu har jag upprepat mig tillräckligt så jag slutar här, om det r några saker som är oklart är det bara att skriva
/MVH Jonas
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Hipp hurra!

Västmark låter som en bra idé och jag håller med på punkten om att det kan locka nya till hobbyn. En fråga bara... Finns det i tryck? eller finns det bara på nätet?
jag tror inte att ett bibliotek vill ladda hem ett rollspel för att sedan låna ut det /images/icons/smile.gif
och om det finns i tryck var får man tag på det? Jag har inte sett det i nån butik...
det kanske går att beställa från nätet... men jag vet inte hur det är med rättigheter och sånt... ett bilbliotek kanske inte bara kan köpa ett rollspel i en affär för att sedan
låna ut det eller?

Den lärorika delen gillar de säkert/images/icons/smile.gif
/Jonas
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jo, se..

Hmmm, har http://www.hobbyspel.com/ det inte längre? Då är det väl bara att vänta på version 3 då, den ska man antingen kunna köpa i butik eller beställa iaf. Det kommer iallafall vara ute innan hösten, citat Krille:


Jag har fått radikalt mycket mindre tid än vad jag hade räknat med, eftersom riksdagen har antagit en ny lag om dröjsmålsränta. Därmed är det risk att Västmark 3 försenas med någon vecka eller två.

...

Kring midsommar ser med andra ut som ett rätt troligt men väldigt ungefärligt släppdatum. Det värsta är att jag inte ens vet vad felmarginalerna på det släppdatumet är. Har jag riktigt äckligt flyt så kanske jag kan skicka det till tryckeriet redan på måndag, och har jag riktigt äckligt oflyt så kan jag skicka det till tryckeriet först vid midsommar.
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Kanske lite enformigt ...

... att bara köpa in fantasyspel. Jag ser det här främst som en
chans att locka nya till hobbyn – det är lättare att låna en bok
på biblioteket, än att lägga ut 300 picks själv. Sjätte utgåvan
av Drakar och demoner, borde vara mest nybörjarvänligt. Sen
är nog variation nyckelordet. Köp hellre Western och Neotech,
än EON. Vi som redan spelar rollspel, kommer väl fortsätta
köpa böckerna, så man ska väl inte främst försöka främja oss?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Viking!

Just det ja, Viking! Det är ju historiskt korrekt och allt! (=bra biblioteksmaterial) /images/icons/laugh.gif Dom kan ju knappast neka om dom får det gratis..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Exaktamundo.

Jag har tänkt mig ett litet bord med två rollspelsböcker uppställde, samt en liten skylt:

"Låna hem ett rollspel och testa bla bla bla.."

Ett suveränt sätt att låta rollspel slå sig in allmänheten!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mitt förslag

Jag tycker åxå att de kan låna ut D0D, SW. De är bra & lätta spel.
Tycker åxå att det är en häftig idé att man kan låna ut rollspel på biblioteket.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jonas, jag tycker det är direkt onödigt att föreslå två svenska fantasyrollspel. Försök istället att få lite variation på utbudet genom att ta in t ex Western!
Det kan bi svårt att få ett brett sortiment om man bara riktar in sig på svenska spel, det är nog bra att åtminstone ta in CoC som ju av många anses vara det bästa rollspelet genom tiderna.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Kanske lite enformigt ...

okej det låter bra det... Om jag ska vara ärlig gillar jag inte EON så mycket själv...
western och neotech två har jag inte spelat så de har jag ingen uppfattning om... jag ska nog föreslå dem... och CoC förståss... Och några fler typ
drakar och demoner 6.. sen får vi väl se hur många rollspel de har råd att köpa...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
du får läsa vad jag har skrivit innan du skriver ett inlägg johan! jag har redan sagt att jag ska föreslå CoC och jag har också sagt att jag tycker att det inte skadar att föreslå många spel... Det blir nog bara DoD 6 av de svenska fantasy rollspelen jag föreslår ändå.
 
Top