Nekromanti Rollspel om reinkarnation/karma?

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Hej Bullen,
Jag har alltid varit intresserad av religion i allmänhet och österländska religioner/buddhism i synnerhet. Så jag undrar om det finns något rollspel som behandlar reinkarnation och karma på ett intressant sätt? Både tematiskt och funktionsmässigt (i spelet). Det behöver så klart inte vara bundet till buddhism utan jag är mest intresserad av själva reinkarnationen/karman.

Så om du känner till eller har erfarenheter av ett sådant spel mottager jag gärna tips.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vampire - Kindred of the East. Tyvärr lider det av ett uselt regelsystem, men det är konceptuellt sett det mest fascinerande rollspel jag någonsin spelat, med en helt fantastiskt kool och fuckin' godawesome tolkning av vampyrers natur i relation till en dharmisk kosmologi. Vampyrerna man gestaltar i KotE är varelser som pga dålig karma återfötts som odöda, och nu får en evighet på sig att försöka nå upplysning och därigenom övervinna sin karmiska skuld och få förlåtelse av himmelriket - eller förfalla till demoner och tjänare åt helvetskungarna som kommer styra över världen i nästa tidsålder. Deras kamp för att nå upllysning kompliceras av deras vredgade inre demoner, som måste blidkas genom en strikt hängivelse åt bisarra dharmiska filosofier kring vampyrernas natur. Detta är det intressantaste elementet i spelet, men också vad som gör det extremt svårspelat - för att kunna bli starkare och komma närmare upplysning måste vampyren leva i enlighet med en av ett antal filosofier som ter sig minst sagt bisarra för våra ögon. De fem viktigaste är:

Way of the Resplendent Crane - ett legalistiskt, hänsynslöst hyperfokus på disciplin, harmoni, rationalitet, tradition och ordning.
Dance of the Thrashing Dragon - ett paradoxalt försök att återknyta till mänskligheten, med blatant hedonism och hypersexualitet som medel för att hamna i harmoni med yang-andevärlden och bli dess sändebud till människorna.
Howl of the Devil-Tiger - en hypermartial magnificent bastard-filosofi som går ut på att bejaka sin inre demon genom upplysta övergrepp och våldshandlingar.
Song of the Shadow - en slags hyperdetachment där man ska släppa alla band till den dödliga världen och sätta sig över alla känslor och köttsliga impulser, och istället bli en kall, spöklik närvaro och yin-andevärldens beskyddare.
Path of a Thousand Whispers - en helt skruvad balansfilosofi där man vägrar commita till något och istället lever tusen olika liv i ett syfte att uppleva alla erfarenheter och existenser, och våldsamt och hänsynslöst skär bort gamla liv och alla som stod nära en i dem.

Nyfödda vampyrer, som precis reinkarnerats, är oftast drägglande monster helt uppslukade av sin demoniska P'o-själ, och de fem filosofierna har alla olika traditioner kring hur man hittar och tyglar dem. Det komplexa förhållandet mellan vampyren och dess P'o är en annan selling point med KotE - för P'on kan verka vara en ren och besinningslös demon, men den är också källan till mycket av vampyrens styrka och orsaken att hon lyckades kravla sig ut ur de tusen helvetena till att börja med, och därmed återfödas som vampyr.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Nephilim kretsar kring det och är nog spelet du letar efter.

Kult har detta inslag i fluffet men inga regler för det. Jag ville ju göra såna regler men först måste jag bli klar med min egna kampanj.

I Everway heter en av centralmekanikerna Karma men det är inte centrerat runt reinkarnation. Det är mer karma här och nu.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Mage the awakening kör på det temat.. Speciellt en falang kör hårt på det, men alla mages avatarer (typ själ-ish med plusmeny) reinkarneras hela tiden från en mage till nästa.
Finns rätt kul teman att spela på, då dessa avatarer ofta pushar en mage att komma över ett hinder för att utvecklas..
Samt vissa som har starkare band kan antingen ge sig själv hints i nästa liv, eller minnas saker.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Samuraj Drakar & Demoner hade regler för det. Man samlade karma genom att äventyra och de kunde påverka nästa rollperson.

Exakt hur det var tänkt att funka i praktiken kommer jag inte ihåg, vi spelade inte så långa kampanjer att överlevande rollpersoner kunde möta upp med den reinkarnerade RPn 30 år senare.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
wilper;n232877 said:
Samuraj Drakar & Demoner hade regler för det. Man samlade karma genom att äventyra och de kunde påverka nästa rollperson.

Exakt hur det var tänkt att funka i praktiken kommer jag inte ihåg, vi spelade inte så långa kampanjer att överlevande rollpersoner kunde möta upp med den reinkarnerade RPn 30 år senare.

Karmareglerna var tänkta som bonus åt spelaren som därigenom kunde -- vid positiv karma -- förbättra sin nästa rollperson (dvs inte reinkarnation i normal bemärkelse). Detaljerna har dock fallit mig ur minnet, eftersom det har gått trettio år. Dessutom var SDD Henrik Strandbergs projekt.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Coolt! Tack för svar! Jag ska kolla in de spel ni tipsade om!
Jag har gått i tankarna att skriva ett scenario eller ett spel centrerat kring reinkarnation och därför skulle det vara intressant att se hur ämnet har behandlats av andra.
Det som jag spontant tänker mig är något i stil med Generation (som spelat av gänget i Podcon) fast istället för att vid varje speltillfälle köra en ny person så kör man liksom samma karmaström inkarnerad i olika personer. Jag vill fokusera på den episka berättelsen som kan framstå om en ström av karma var medveten om alla sina tidigare inkarnationer i olika grad. Jag tänker mig teman kring minnen, det undermedvetna, drömmar, flashbacks, visdom, mystik och etiska dilemman.
Vampire - Kindred of the East och Mage låter väldigt intressant.
Jag har alltid gillat kult och känner att jag gärna skulle vilja ha med ett viss mått mörker.

Samuraj var faktiskt det enda spelet jag kom på på rak arm där jag hört om karma som funktion så jag får läsa igenom det även om det kanske inte är helt och hållet vad jag är ute efter. Men alla infallsvinklar är av intresse.
 
Top