Rollspel om (hyfsat) realistiska djur

Lanina

Oneironaut
Det verkar finnas två huvudsakliga grenar när det gäller setting i rollspel:
- Man spelar vanliga människor i en någorlunda förankrad "vanlig" setting. Dvs, även om det är ett skräckrollspel där ett spöke äter upp dig i slutet, så spelar du en vanlig dödlig människa, och omgivningen du har runt dig är det man kan förvänta sig av eran det utspelar sig i.
- Fantastik: oavsett om det är sci-fi, fantasy mm. Här kan man ofta spela annat än människor. Humanoider som alver, klingoner mm, men olika typer av antropomorfa djurfolk förekommer också. Ankor, vargmän, tabaxi, djurmutanter osv.

Jag har på sistone haft ett sug på att spela något baserat på Den långa flykten (Watership Down). Det vill säga, det handlar om vanliga, dödliga kaniner. Visst, en viss antropomorfisering i att kaninerna har ett talat språk och en mytologi. Men de bär inga kläder, använder inte verktyg, kan inte läsa, går på alla fyra och blir uppätna av rovdjur. Deras liv går ut på överlevnad och fortplantning.

Det finns några olika sådana rollspel, och den som jag tyckte verkade luta sig mest in på att just handla om realistiska kaniner och rädslan de upplever i mötet med rovdjur är The Warren. Så den är på min "att köpa"-lista. T o m 70-talsklassikern Bunnies & Burrows verkade lämna utrymme för att kaninerna skulle kunna bära med sig enkla verktyg! Många andra spel folk tipsade mig om, verkade mer handla om Beatrix Potter/Redwall-djur. Det vill säga att smådjuren är små, men de bär kläder och använder vapen.

Ett annat "vill testa någon gång"-spel på min lista är Badger + Coyote, ett spelledarlöst spel för två spelare. Det verkar luta sig ännu mer in på att djur är faktiskt djur. Till den grad att t o m jag börjar undra hur exakt det spelas, när rollpersonernas kommunikation sinsemellan är så begränsad.

Allt detta fick mig att fundera: Hur ser egentligen intresset ut för att rollspela hyfsat realistiska djur, bland erfarna rollspelare? Finns det en anledning till varför verkar så sällsynt?

Precis som du noterar så har hyfsat realistiska djur inte ett fullödigt språk.
De är mest intresserade av att äta, fortplanta sig, inte bli uppätna.
Möjligheterna till rollspel känns rätt så väldigt begränsade, vilket säkert är anledningen till intresset för det är lågt.

Kaninerna från Watership Down är nog praktisk minimi-nivå för rollspel. De har ett språk, har lite andra intressen än bara äta och fortplanta sig (även om det naturligtvis är viktigt) och kan (i alla fall några av dem) göra lite mer långsiktiga planer för att nå sina mål.

Back