Rollspel om en butik

Vad finns det för rollspel som fokuserar på att sköta en inrättningplats eller område, till exempel en affär? Det finns en bunt rollspel jag vet har en plats i fokus, som en hembas, men ofta utgår man mest från den och har äventyr annorstädes.

Jag är lite ute efter något som man kan spela Cheers, Fawlty Towers, Superstore, Always Sunny in Philadelphia, badhuset från Spirited Away i, en historia om pizzerian på hörnet eller Gröna Lund.

Inspirationen slog mig som ett kassaskåp från klar himmel idag, och jag blev nästan sugen på att skriva ett eget spel, men bäst att göra omvärldsanalys först. :)
Jag har haft ett par riktigt bra omgångar av Follow där vi har spelat en restaurang eller liten firma. Det är ju inte gjort för det specifikt, men det är väldigt bra på det upplever jag.
 
Lite uppföljning i den här tråden: Jag frågade i en annan rollspelscommunity om exempel på butiks-rollspel, och fick många personer som med emfas uttryckte att "Det där går inte att göra rollspel av... i varje fall inget någon vill spela! Vad ska du göra, spela ut skattedeklarationen? Tråkigt!"

Det överraskar mig att det är så vanligt att personer jag pratar med om denna idé tänker att man skulle fokusera specifikt på de tråkiga och jobbiga aktiviteterna med att driva butik, eller att det tvunget skulle vara en realistisk simulering. Konstigt, kan jag tycka - är det något i pitchen som gör att folk tror det? När det gäller actionrollspel om att smyga ned i grottor och hämta skatter verkar folk inte alls ha samma invändningar.
 
Lite uppföljning i den här tråden: Jag frågade i en annan rollspelscommunity om exempel på butiks-rollspel, och fick många personer som med emfas uttryckte att "Det där går inte att göra rollspel av... i varje fall inget någon vill spela! Vad ska du göra, spela ut skattedeklarationen? Tråkigt!"

Det överraskar mig att det är så vanligt att personer jag pratar med om denna idé tänker att man skulle fokusera specifikt på de tråkiga och jobbiga aktiviteterna med att driva butik, eller att det tvunget skulle vara en realistisk simulering. Konstigt, kan jag tycka - är det något i pitchen som gör att folk tror det? När det gäller actionrollspel om att smyga ned i grottor och hämta skatter verkar folk inte alls ha samma invändningar.

De låter som folk som tycker att tecknat bara är till för barnfilmer.
 
Vad med rollspel i ett antikvariat?
Det är ju en butik på ett sätt, för begagnade böcker.

 
Det är inte direkt spelets fokus, men Maestro D' i Apocalypse World driver någon sorts inrättning – restaurang, bensinstation, cage fighting ring, bordell el dyl. Om någon i gruppen spelar en Maestro D' kretsar spelet ofta kring livet på hens tillhåll, och det gör sig ganska bra att låta de andra spela personal och hangarounds. Jag körde en omgång med ett badhus som var rätt kul vill jag minnas.
 
Lite uppföljning i den här tråden: Jag frågade i en annan rollspelscommunity om exempel på butiks-rollspel, och fick många personer som med emfas uttryckte att "Det där går inte att göra rollspel av... i varje fall inget någon vill spela! Vad ska du göra, spela ut skattedeklarationen? Tråkigt!"

Det överraskar mig att det är så vanligt att personer jag pratar med om denna idé tänker att man skulle fokusera specifikt på de tråkiga och jobbiga aktiviteterna med att driva butik, eller att det tvunget skulle vara en realistisk simulering. Konstigt, kan jag tycka - är det något i pitchen som gör att folk tror det? När det gäller actionrollspel om att smyga ned i grottor och hämta skatter verkar folk inte alls ha samma invändningar.
Jag tänker att det i vissa kretsar är en naturlig reaktion på allt rollspel som inte är klassiskt äventyrande (inte nödvändigtvis fantasy, men action och mysterielösning). Jag uppfattar det som att de som inte diskuterat med folk som spelar andra sorters spel har lite svårt att föreställa sig dem. De tror att spelar man butikspersonal så har man FV i bokföring och slår initiativ mot upprörda kunder. Jag har sett massor av skämtteckningar av typen ”Haha, tänk om man gjorde rollspel av det här?” där man rakt av applicerar DnD-mekanik på saker den inte passar för. Och det roliga är såklart att jag ofta spelat precis den grejen de tycker vore så knasigt att spela rollspel om.

Jag upplever inte något sådant alls här på forumet, där det finns en bred flora av omika spelstilar, men folk som bara har sett en sorts rollspel tror lätt att det är vad rollspel är.
 
Vad med rollspel i ett antikvariat?
Det är ju en butik på ett sätt, för begagnade böcker.

Hehe, ja det där låter väldigt kul! Helt rätt.

Sen är min syn på begreppet ”butik” i detta syfte rätt bred. Spelet om byråkrater som Genesis fnulat på i några trådar nyligen skulle tex kunna passa väl under samma paraply, i mina ögon. Fokuset för mig är kombon fast plats, kunder och medarbetare, och kunna närma sig några av de sortens historier som man ser i typ den här serien och andra.

Edit: typ som detta rådet från Matt Colville (som främst pratar om D&D, men även om historier i allmänhet)

 
Last edited:
Vad med rollspel i ett antikvariat?
Det är ju en butik på ett sätt, för begagnade böcker.

Det spelet finns.
 
Jag tänker att det i vissa kretsar är en naturlig reaktion på allt rollspel som inte är klassiskt äventyrande (inte nödvändigtvis fantasy, men action och mysterielösning). Jag uppfattar det som att de som inte diskuterat med folk som spelar andra sorters spel har lite svårt att föreställa sig dem. De tror att spelar man butikspersonal så har man FV i bokföring och slår initiativ mot upprörda kunder. Jag har sett massor av skämtteckningar av typen ”Haha, tänk om man gjorde rollspel av det här?” där man rakt av applicerar DnD-mekanik på saker den inte passar för. Och det roliga är såklart att jag ofta spelat precis den grejen de tycker vore så knasigt att spela rollspel om.

Jag upplever inte något sådant alls här på forumet, där det finns en bred flora av omika spelstilar, men folk som bara har sett en sorts rollspel tror lätt att det är vad rollspel är.
Ett element jag tror motståndarna till konceptet har rätt i är att det är en mer reaktiv premiss än att tex utforska en grotta. Kunder kommer till butiken, medan en äventyrare ger sig ut i världen.
 
Back
Top